Vi har en gammal sommarstuga (byggd på 50-talet), krypgrund. Går det att byta befintlig plåt-braskamin mot en täljsten (Contura 520T, 210kg)? Det är som om 3 personer skulle stå brevid varandra, det borde hålla, men jag är lite osäker om jag har rätt.

Tacksam för svar
 
Jo det är riktigt som Du säger, ungefär som 3 små gubbar, som står där med groggarna på samma yta som en braskamin, men de förväntas nog att röra på sig ibland, om inte, så i alla fall när glasen skall fyllas på. Men med braskamminen blir det annorlunda, då trycket där blir konstant, vilket på sikt kommar att påverka golvet. Ganska enkelt att styva upp platsen där kamminen skall stå. Växla av med några reglar underifrån, och så ett stöd av t ex Leca, som muras upp.
 
Skulle det räcka med en glassskiva direkt under? Det finns redan en plåt som är ca 1m ggr 1m - den jämnar väl ut trycket? Det känns lite som överkurs att börja stödja extra nu, på vintern, vi skulle gärna slippa :)
 
1mm plåt är lite tunt för att agera tryckfördelare. Testa att ställ dig i mitten på plåten. Det är inga bekymmer att få in fingrarna under och lyfta i kanterna.
 
Nej, det är inte 1mm plåt - det är 1 meter ggr en meter, och den är mycket tjockare. Det går inte att lyfta under kanterna. Men jag antar att det kanske blir för svagt ändå - kan man installera kaminen nu och stödja om några månader? Hur lång tid har vi på oss innan det påverkar konstruktionen?
 
Felläsning av mig. Kan du kolla tjockleken så kan jag leta i tabellen för tryckavlastning.
 
En plankbit tvärs golvbjälkarna och en 4"x4" som stämp stående på en trädgårdsplatta nere i krypgrunden tar inte lång tid att få dit och det räcker långt och du behöver inte tänka på det mer. Under förutsättning att du kan ta dig ner i krypgrunden utan att behöva riva nåt..
 
Men ett normalt dimensionerat bjälklag klarar av en kamin typ 520t + kaminrör om det behövs. Har man möjlighet att palla upp under via krypgrunden är det ju dock inte fel om bjälklaget är lite klent. Jerres förslag låter utmärkt.
 
Plåten är nu kaklat från ovansidan - som jag kommer ihåg var den ca 2-3 mm tjock.
Men om det ändå är så enkelt att förstärka bjälkarna då får vi satsa på det.

Tack :)
 
Har själv precis installerat en 660T, vikt kring 270kg+4 meter skorsten. När vi köpte kamin så sa dom att ett "normalt" bjälklag klarar 400-450kg utan några åtgärder. Men för att vara på den säkra sidan så gjorde jag som i tidigare inlägg. Kröp in under huset lyfte försiktigt några mm(vill ju inte separera golv och väggq(;^;)p) med en domkraft sedan la jag 2 trädgårdsplattor på marken, ställde en regelbit på vardera och sen en lång bit mellan dessa som stödjer upp mott golvet...rörigt värre blev det men hoppas du förstår....

//Henry
 
Jag förstår, tack :)

Vi har just köpt kaminen, i butiken sade de samma sak, att det inte borde vara problem, men vi satsar på både livrem och hängsle ;-)

Det kan hända att hantverkare som skall installera kaminen kommer fixa detta (med rotavdraget plus deras erfarenhet borde det inte kosta mycket), annars får vi fixa det själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.