Hej,

Är det någon som har klart för sig vilka regler som gäller för en badrummsvägg? Jag har läst riktlinjerna men blir inte klok på detta.

Jag ska göra om en innervägg i hallen som, och det är väggen mellan badrum och hall. Nu är väggen (från badrummssidan mot hallen) våtrummsmatta, standard 13mm gips, tomrum, standard 13 mm gips, papperstapet. Regel cc 60, inga kottlingar.

Jag har gjort om alla innerväggar i huset med OSB och gips, satt i kottlingar och lagt i issolering för att få huset mindre lyhört.

Min fundering nu är vad jag bör göra med hall/badrummsväggen. Min tanke var att regla cc30, sätta kottlingar, OSB och gips på hallsidan och lägga i vanlig glasfibermatta som isolering. Det ger en stadig och "tyst" vägg. Om/när jag i framtiden gör om badrummet så tänkte jag att man sätter våtrummsgips eller annan skiva på badrummssidan, utan att behöva göra något mer med väggen. Enligt reglerna så ska det inte vara något "organiskt" material i en badrummsvägg, men träregel är ok. frågan är väl var "badrummsväggen slutar och hallväggen börjar", jag kan inte riktigt se vad reglerna säger om konstruktion av väggen, bara om badrummssidan av väggen, om ni förstår vad jag menar. Kan man t.ex ha vanlig issolering i en sådan vägg (typ "space slab")?

Tacksam för all hjälp, jag vill inte plocka ned hallväggen när det är dags för badrummet..

/R
 
Det enda kravet som finns är att det ska vare en godkänd våtrumsskiva som du ska tätskikta på (enl. BKR om du ska ha keramik som ytskikt) en vanlig kartonggipsskiva är ok om den sitter minst 100cm från duschens början.

Låter som en bra konstruktion med cc30 OSB Gips, nu mer är det även ok med OSB bakom våtrumsskivan (enl. BKR)

GVK kan jag inte. gvk.se
 
Gvk är än mer generöst så det är inget att bry sig om.

Du har helt rätt tänk och från hallsidan är det bara att bygga på. Från badrumssidan så är den viktiga skivan den som tätskiktas (oavsett om du väljer BKR, GVK eller MVK)
 
Hej,

Tack för svaren, skönt att det finns folk med koll, då är det bara att bygga hallväggen. Jag har sett att vissa badrummsskivor kräver cc30 på reglarna, och eftersom jag inte vet vilken variant jag kommer använda får det bli så.

Tack

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.