Hej,
Man blir äldre o äldre.
För att planera för framtiden i samband med en om och tillbyggnad tänkte jag installera en hiss så jag kan ta mig till ovanvåningen även om man skulle bli lite skröplig på gamla dagar och ev. inte kunna gå i trappor.
Nu vill jag inte ha en sån där trapp-ledstångshiss utan "en riktig" som går i ett hiss schakt och som inte ser ut som en varuhiss på ICA, utan en som har enlite fräsig design.
Jag tror att många funderar på samma tema.
Vet någon en lämplig hiss? (C: 1,3 x 1,4 m.)
Tacksam för råd o tips!/Canuto :)
 
Jag har tänkt mig att den skall monteras "inom väggarna" inomhus.
Men inte kostar väl en sådan 500 000 kronor?
Jag har fått indikationer på c:a. 150-175 000 för en skruvhiss, inkl. glas schakt, lyfthöjd 3 200 mm, 1600X1400 mm mått på hissplattformen.
Kan det vara något? ::)
 
Hade en lokal där vi tvingades sätta in skruvhiss. Den var otroligt långsam och kostade för 5-6 år sen cirka 70 tkr+moms. Dock var den svindyr i underhåll.

Har letat lite efter en hiss från ett danskt företag som jag fick via pdf från en dansk inredningstidning. Tror till och med att Jacob Jensen eller motsvarande ritade den. gick på 250 tkr, plus montering men den var i svart, glas och rostfritt och riktigt snygg. Dörrarna öppnades automatiskt om man hade en bricka/sändare i fickan och kom rakt framifrån. Dels som vanligt via knapp. Vet inget mer om den.

Jensen hissen (som jag kallar den) skulle monteras synligt i t ex vardagsrummet. Var faktiskt riktigt snygg!
 
Hade också funderingar över hiss men det får bli förberedande regling och bärningar för en framtida "Stoltrapphiss"
http://www.kalea.se
 
Har kollat runt lite på hissar.
För det första så verkar "alla" hisstillverkare ha, nästan på kronan, samma pris för "likadana" hissar. Runt 150 000:- (Plattformshiss med schakt).
Återigen slås jag av hur dåligt konkurrensen fungerar.
För det andra: Det var ju hemskt vad långsamma dom är! 0,15 m/sek. I våning upp på c:a. 15 sekunder. Varför är dom så slöa?
"Alla" hissar har samma hastighet, (och pris...) >:(oavsett tillverkare. Är det någon sorts norm? Eller har man samma maskineri bakom fasaden........?
Dock verkar Motala Hiss ha en egen lösning med tvångsstyrda kedjor i.s.f. skruv. Hastigheten dock densamma som andra.
Kan man speeda upp dom? ::)
 
Varför inte vänta på att ålderdommen gör sig påmind och få hissen utskriven som hjälpmedel av distriktsarbetsterapeuten?

Kan man speeda upp dom?
Kolla med Liseberg eller Grönan, de har snabba "hissar". ;D
 
Nä, det går inte att vänta på att få hiss installerad. Det är nämligen så att om du bygger till idag så måste man ha kök, sovrum och badrum på samma plan.
Har man inte det, kräver kommunen hiss eller ramp att ta sig från en våning till en annan.
Annars inget bygglov!
Det hjälper inte om du har sovrum, kök och ett badrum på samma plan om inte badrummet är handikappanpassat.
Bygger du till måste handikappanpassningsbesämmelserna följas.
Det är ett sätt för komunerna att slippa ifrån just ifrån att betala hjälpmedel på ålderdomens höst!
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Ett alternativ!

"New vacuum elevator installs in a few hours at a budget price

One of the major problems with installing an elevator in a home is the amount of space required, not to mention the costly infrastructure and maintenance issues and the immense problems and cost associated with any retrofitting. Now a new type of elevator developed in Argentina looks set to revolutionise the residential lift market, making elevators affordable to everyone. The self-supporting vacuum elevator is constructed of aluminium and polycarbonate and takes just a few hours to install. Unlike previous elevators, the new lift is completely self-supporting, extremely light, has a footprint of just one square metr e and requires no excavating pit or hoistway, it can be fitted to almost any two or three storey building at a fraction of the cost of a normal elevator.

The Residential Pneumatic Vacuum Elevator may be a little challenging to look at the first time you see it – the hoistway is transparent and there are clearly no cables supporting the elevator cab, so it looks distinctly like some thing out of Star Trek, operating on some advanced levitation principle.

It’s actually very safe with over 300 lifts already installed and working perfectly and works entirely according to the simplest laws of physics - the difference in air pressure above and beneath the vacuum elevator cab safely raise and lower it on a cushion of air and though there’s not much room inside, the lift is rated to a capacity of 450 pounds.

Though it might look precarious, it is absolutely safe even in the case of an electricity power failure as the descending car automatically stops and locks on the next floor.

Some clever locking mechanisms mean that the lift always stops exactly at floor level and as air pressure rather than mechanical apparatus move the lift, the starting and stopping is very smooth.

What’s more, the unique installation and streamlined design will adapt to many non-conventional living spaces in a variety house styles.

The lifts can be seen at Daytona Elevator's web site."




 
En tvåpelar billyft kostar ca 20´ för en ny. Plats för innovation och ombygge
 
Vakuum-hissen från Daytona krossar ju, har ni sett hemsidan

Coolt!

Fan, såna kunde ju hyreshusen installera i de numera plomberade sopnedkastschakten! Eller inte...

/A
 
Redigerat av moderator:
Så där ja. Nu är hissen installerad o klar. Hur sätter man in en bild för att visa hur det hela blev??
 
Canuto skrev:
Så där ja. Nu är hissen installerad o klar. Hur sätter man in en bild för att visa hur det hela blev??
Kanske enklare och billigare att använda hävarmsprincipen, men då måste en åka upp när den andra åker ned ;D
Men å andra sidan finns det en del myndigheter som har synpunkter på en hissanordning för personbruk.
 
slaskman skrev:
En tvåpelar billyft kostar ca 20´ för en ny. Plats för innovation och ombygge
Jo precis, men blir inte spårvidden på rullstolen något bred ::)
 
Det börjar att likna en hiss nu......
 
  • Hiss1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Mitt i byggröran....
 
  • Hiss2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.