En fördel med att förlägga rör är att om du i framtiden vill montera ett undertak så har du möjlighet att enkelt byta innehållet i rören.
Jag har själv monterat rör i källartaket och sedan ett undertak för att slippa se alla rör.
 
Varför kan han inte lägga t.ex. FKK 7G1,5 (E04 182 75) så är alla problem lösta?
 
Det får bli så Sverre. Skall övertala min elektriker.

Var förresten på Ikea idag och man känner sig lite skadad när man står där i kassan och tittar på eldragningarna i taket. Såg då att de dragit tråden i VP-rör ytligt. Men då är det 5 m i takhöjd och det syns inte så mycket som i en källare. Eller så var det en polsk elektriker som gjort jobbet?!
 
sverre skrev:
Varför kan han inte lägga t.ex. FKK 7G1,5 (E04 182 75) så är alla problem lösta?
Var köper man en sån godbit utan att bli ruinerad?


jag var inne på att ha dubbel trapp i ett par rum (har ett hus där man på bottenvåningen kan gå runt-runt-runt mellan hall-kök-vardagsrum, så det är läge för trappbrytare i de flesta rummen) men det blir rätt fult med dubbla EKK fram till brytaren...


Är det så att nästan alla större elsystembyten görs ihop med andra renoveringar/ombyggnader och man då passar på att byta till infällda dosor+rör, eller?!?
 
Lägger man två kablar sida vid sida mot en "list" och sedan spacklar man med tex. latexfog mellan kablarna och mellan kabel och list, då blir det inte fult det blir nästan vackert.
 
elmont skrev:
Lägger man två kablar sida vid sida mot en "list" och sedan spacklar man med tex. latexfog mellan kablarna och mellan kabel och list, då blir det inte fult det blir nästan vackert.
:surprised: :surprised: :surprised:
Detta låter som en framtida stor risk då det nästa blir att dölja kabel. Görs detta riktigt fint så är ju risken överhängande att någon får för sig att fästa en lan kabel eller nått i "dörrkarmen". Kan detta vara tillåtet??
 
det är helt OK och det blir bra
 
Har övertalat elektrikern att inte lägga VP. Vi kom fram till att köpa en 3G som dras parallelt med en 4G. Ena jorden av dessa skall termineras och ej användas. Köper dessa standardkablar på Biltema.

Är det en bra lösning för att få till trappbrytare?
 
patrikz skrev:
Min elektriker vill dra elen i rör i källaren som sedan skall ligga ytligt, eftersom han tycker att det är snyggare. Jag hade tänkt mig vanlig 3-ledare istället.

Vilket är bäst?
Tror han menar att dra EKK eller EKLK inne i vp 16 för på "raksträckorna" böjarna blir kabeln självt men på "raksträckorna" så lägger man ofta rör på det viset för att minska mänden klamrande och att få det hela att se snygt ut. Rören fungerar även som ett yttre skydd och blir även enklare att byta innehållet i dom.

Fråga honnom om han menar att dra hela kablar i rören eller om han menar lös FK med böjar och allt (det senare skulle inte jag gå med på).

Steffe

 
patrikz skrev:
Elektrikern säger att han vill dra 6 trådar från ett ställe till ett annat och då är det bäst med rör. Det behövs eftersom jag vill kunna slå av och på belysningen med två strömbrytare oberoende av varandra samt att det också skall vara strömförsörjning till en utelampa, då går det tydligen åt 6 ledningar. Kan tillägga att min elektriker är från polen och har med sig erfarenhet hur man gör där. Därför dubbelkollar jag lite med forumet :). Har sedan en svensk elektriker som godkänner allt.
Behövs bara 5 trådar för en trappkoppling med uttag under varje brytare i ändarna
behöver han sex borde du sparka ut honnom.

Steffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.