Jag såg begagnade handskar till salu hos ett företag i Visby som säljer återvunnet byggmaterial för inte så länge sedan. Fick inte tag i ägaren just då, och senare var dom borta. Förhoppningsvis inte sålda..

Som framgår av Hasses länk ovan är försäljning förbjuden sedan 1989.
 
Jag har nog skrivit det zillioner gånger tidigare, men halvnyligen så hade en loppis rea och sålde allt för 2:-/st. Jag storhandlade för 38:-, i det ingick en 4-hylsig 16A platt sladdhona som jag köpte enbart för att ingen annan skulle kunna köpa den...
 
Efter alla varningar vill jag bara tillägga att det är utmärkta kontaktdon i andra sammanhang.

T.ex. mellan traktor och släp för att föra över 12/24 volt till belysning, vinchstyrning eller liknande. Eller till och med sladdlampa (Varning!) till traktorn.
De tål att köras över, att stå på, att rulla timmerstockar över m.m.
Betydligt bättre än ynkliga cigarettuttagspluggar.

Jag uppmanar dock ingen att göra detta. Det finns alltid idioter som tror att timmersläpet till traktorn kanske skall anslutas till ett gammeldags 3-fas-vägguttag. :rolleyes:

Kopplingsdosorna i metall är också bra till fordon, t.ex. under en släpkärra. Tål mycket innan de går sönder.
 
Tål de mer än vanliga släpvagnskontakter av metall?

P.S. jag har läst att de används till något - tror det var likspänning - på någon typ av dieselelektriskt lok också!
 
yxis skrev:
"Jordfelet" kan dessutom vara avsiktligt inplanterat, en apparat som i stort sett behöver faser för motorer o.s.v. men behöver nollan för t.ex. styrutrustning kan någon ha frestats att fulkoppla så att jorden även används som nolla.
Så var min kontaktor till vattenpumpen kopplad eftersom det "fattades" nolla i kabeln som var dragen. Detta är nu åtgärdat :)
 
yxis skrev:
Tål de mer än vanliga släpvagnskontakter av metall?
Jag har inga hållfasthetsmätningar, men lite tjockare gods är det ju.
Eller menar du strömstyrka?

De är i alla fall lite lättare att hålla i, när man har tjocka tumvantar i vedhuggartider.
Och lite kraftigare kablar än i vanliga bilkontakter kan användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.