cecar33:
"Nygjuten betong med ännu nyare flytspackel på topp, hur lång tid efter dessa båda momenten gjordes golvläggningen"
ca 2 veckor

"Källargolv om jag förstått rätt. Vad har du under ditt trägolv förutom flyt o betong?"
Källargolv som vi grävt ur under och lagt singel, isolering och inhjuten golvvärme i.
Färdigklistrad foam var det på golvet, inköpt av samma entrepenör som gjorde flytspacklingen kan tilläggas.

"Är golvet lagt med ca 1 cm glipa runt om efter varje vägg?"
Ja

"Hur mycket sviktar golvet?"
Det sviktar lite grann på några håll men det är främst ett hörn där det sviktar ordentligt. Innan golvet lades kunde inte jag se med blotta ögat att det var ojämnt.
 
Jag har tyvärr gjort ett liknande fel, jag flöt ett golv för ett par år sedan, kunden skulle själv lägga klinkers, det var en hall på ca 5-6 kvm.

Jag sa till kunden när det var klart att det bara var att köra på, det jag i min enfald inte tänkte på var att han naturligtvis inte kunde lägga klinkersen så fort ytan var torr!!

Kunden ringer mig 2 dagar senare och säger att alla plattor flyttat sig och att alla fogar gått åt skogen.

För min del var det självklart att det var mitt ansvar, kunden hade uppenbarligen ingen koll på flytspackel eftersom han då flytit golvet själv och jag tänkte inte längre än näsan räckte.

Hur som haver, golvet flöts igen och jag lade också klinkersen och fogade som plåster på såren.

Naturligtvis betalade kunden endast för en flytspackling och inte för omgång 2 och läggningen av plattorna.

Jag skriver detta då jag anser det vara en självklarhet att en hantverkare som tar betalt för inte bara sitt arbete utan även sitt kunnande och erfarenhet skall ta ansvaret för denna typ av misstag.
 
hantverkare1: :) Ja , sånt händer och jag tycker det är helt rätt av dig att ta ansvar gentemot kunden. Tyvärr verkar vissa hantverkare inte känna samma ansvar dock...

Nu har mina hantverkare i alla fall sagt att de ska försöka fixa mitt problem, de vet bara inte riktigt hur än. De funderade på om de kunde spruta in något under golvet som skulle stabilisera, jag vet inte om det blir bra eller om det funkar överhuvudtaget men vi får se, jag återkommer med rapport när de är klara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.