Hejsan,

Har ett hus som värderats till ca. 6milj. grovt räknat.
Huset är två våningar och ca.180kvm. i Stockholmstrakten.
Övervåningen har två toaletter, en liten med dusch enbart för master bedroom, och ett stort badrum.

Om vi nu leker ned tanken på att övervåningen är helt oinredd. Det enda som finns är spånskivegolv och ospacklade gipsväggar. Dock är nedervåningen helt inflyttningsklar. Vad skulle ni värdera huset till då. Hur mycket lägre blir priset för att inte övervåningen är klar?

Tror ni att det fortfarande är lika många som bjuder? Är det värt att bygga klart innan man säljer för att få ut de där 6 miljonerna? Är folk helt ointresserade för att ingen orkar bygga klart eller blir folk glada för att de tror att de kan få det billigare?

Tackar för er input!
 
Tapet och färg kan ju vara bra för endel att få välja själv .
I övrigt vet jag inte .
Skulle själv inte köpa en kåk för 6 miljoner och har inte råd heller :S
 
Jag skulle definitivt bygga klart.

Har sprungit runt på rätt mycket visningar och en hel del folk går väldigt mycket på planlösning, tapeter, golv etc. Att det är rätt lite jobb/pengar att tapetsera, bygga väggar och lägga golv verkar inte ha gått fram.

Det finns rätt mycket undersökningar som visar att iallafall på lägenhetsvisningar tar det runt 30 sekunder för folk att bestämma om de är intresserade eller ej.
 
O
jag tror att du tjänar på att bygga klart.
Framför allt är den mer lättsåld. Om du lämnar ovanvåningen oinredd så kommer många att bli avskräckta.
Risken finns att huset sjunker ganska mycket i värde, om du lämnar ovanvåningen oklar. Jag gissar bara hej vilt, och totalt utan någon kunskap. Men jag skulle inte vilja pröjsa 6 mille för en kåk som inte är helt klar...
 
Dr Fozz skrev:
Att det är rätt lite jobb/pengar att tapetsera, bygga väggar och lägga golv verkar inte ha gått fram.
Det finns rätt många (jag till exempel) som är helt ointresserade av att bygga om hemma. Vare sig själv eller anlita hantverkare. Oavsett hur enkelt det är.
 
O
Det blir en annan kundkrets man söker sig till när man säljer i skicket icke klart. De köpare i den kretsen är inte beredda (oftast) att betala lika mycket som ett färdigt hus.
Sen har jag förvisso sett folk köpa nyrenoverade lägenheter för att sen göra om allt direkt....
 
Att någon betalar i närheten av 6 Mkr för kåken beror INTE på ovanvåningens byggmaterial. Det beror på att rätta målgruppen inte blivit bortskrämd i onödan.

Den gyllene kompromissen borde vara att på enklast möjliga sätt göra ovanvåningen beboelig, med enkel men robust standard. VVS och el bör funka. Väggar, tak, golv och snickerier bör vara korrekt ytbelagda. Men undvik lyx och flärd! Att investera i kakel, äkta parkett och finare tapeter blir att kasta pengar raka vägen i sjön . Det räcker med professionellt svetsad plastmatta i våtrum, målade väggar och enkla linoleumgolv.
 
Tackar för alla era svar. Det är inte lätt att veta hur mycket man "förlorar" på att inte bygga klart övervåningen. Som Odjuret skriver så vill man antagligen ha allt klart om man betalat så mycket pengar för ett hus (dock är det vad priserna ligger på i detta område).

Får fundera lite till, och medans jag funderar får jag bygga vidare :)

Tackar!
 
Har du varit i kontakt med någon mäklare? De bör kunna ge en uppskattning utifrån sina erfarenheter, med hänsyn till det aktuella området/läget o.s.v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.