Hej.
Har precis börjat renovera nya huset. Byggt 1983, platta på mark. (platta, isolering i form av frigolit eller liknande, Plast). Ovanpå plasten ligger golvspån och på detta låg det tidigare sån där gråpapp och ett parkettgolv.

Hoppas att nedan beskrivna skador kan ha uppkommit genom spill m.m vid torkning av golven men är osäker...

Håller nu på i ett vardagsrum på entreplan.

När jag tog loss golvsockeln så såg jag att den var missfärgad, svart. Både inner och ytterväggar nästan överallt. (se bild). Ser inte ut att vara missfärgat längst ner på någon av socklarna.

Tapeten bakom sockeln hade också tecken på att ha varit fuktig/blöt. (se bild). Både nedifrån och uppifrån.

skivan bakom verkar inte angripen, eventuellt kanske i ett hörn, ytter/innervägg) (Se bild). (Andra bilden på hörnet är på sidan)


Är detta mögel? vad beror det på isåfall och vad ska jag göra? Är det bara att bytt golvsockel och tapetsera om eller ska man avbryta allt och anlita en expert?

Orolig husägare, första huset.
 
  • IMG_1651.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1666.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1667.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1664.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1665.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte bra ut det där.
Jag skulle kontakta försäkringsbolaget och rådfråga dem.
Det finns också många firmor "på stan" som håller på med fukt- och mögelutredningar. Tag kontakt med någon av dem och hör efter vad som kan göras.
 
Har pratat med några som kan lite mer än jag och de trodde inte det var något att bry sig om, ev fukt som kommit innefrån huset vid städning eller liknande och trängt in mellan listen och tapeten?

Men jag har även kontaktat försäkringsbolaget och mailat beskrivning och bilder så får vi se vad de säger.
 
Hade det varit ett massivt golv som man skurat hade väl det kunnat komma fukt i stora mängder där från rengöring men tänk efter själv hur mycket fukt som måste till för att få märkena på bild 2. Är golvspånet på bilden friskt och från samma årtal som väggen? Spån brukar ju annars suga åt sig fukt något otroligt
 
Golv och väggspån är original, samt golvet som låg på. Tapeten var den understa och fanns bara bakom listen, inte på väggarna.
Nu lutar det åt att någon helt enkelt har tagit bort tapeter från väggen med hjälp av vatten och att detta har trängt in bakom listen? Kanske är naiv men hoppas på att försäkringsbolaget bekräftar det snart...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.