Absolut!!
 
pelpet skrev:
Ni har ju utmärkta förutsättningar för att köpa ett renoveringsobjekt.

Om mannen i huset är snickare så finns det väl ingen ekonomi i att ta in byggare till de flesta av jobben. Det är mycket bättre att ta obetald semester och jobba själv. Vad har man ut netto som snickare? Ca 23000:-/månad? Det blir ungefär 145 kr/h i förlorad arbetsinkomst.

Som snickare borde man dessutom ha bra kontakter och kunna få tag i material billigt, ha god tillgång till verktyg och känna folk som man kan byta arbete med. Det finns säkert någon rörmokare, elektriker och plattsättare i bekantskapskretsen som kan behöva lite snickarhjälp med sitt eget hus.

200 - 300 tkr för tak borde bli mycket mindre med eget arbete. Material från 200 kr/m2 (plåt 100 kr/m2, råspont 75 kr/m2 och papp 25 kr/m2).

Sedan kan man ju fundera på vilken ambitionsnivå man vill ha på renoveringen. I ett område där villorna kostar ca 0,5 - 1 miljon så verkar det vara svårt att få igen pengarna på en lyxrenovering om man vill eller måste sälja.

Värmekällan borde gå att byta betydligt billigare. En ny pelletsbrännare kostar 25000:-, en begagnad kan man få för 10000 på blocket. En modern luftvärmepump 20000. Pellets kostar väl ca 0,75 kr/kWh, Luftvärmepumpsvärme mellan 0,20 kr/kWh och 1 kr/kWh om det är riktigt kallt. Bergvärme är billigare i drift men investeringskostnaden är ju inte att leka med.

Måste ni dränera? Kanske kan ni avfukta källaren istället?

Behöver fönstren bytas? Äldre hus har ju ofta väldigt bra kvalitét på virket i fönstren. Kan befintliga fönster renoveras istället? Då kanske man kan byta ut en del av glaset mot energiglas. Det finns företag som renoverar fönster till en rimlig peng också.

Behöver dörrarna bytas? Kanske de också kan renoveras? Innerdörrar är ju en del av charmen med gamla hus.

Är nuvarande kök platsbyggt? Isåfall kanske det kan renoveras och förses med moderna beslag (mjukstängande luckor mm). Ett IKEA-kök med en snygg bänkskiva (t.ex. sten) ser dyrt ut utan att behöva vara det.

När det gäller ytskikten finns det ju tapet och golv i alla prisklasser. Jag och hustrun har letat efter snygga golv och tapeter till vår nyinköpta villa och landade på ett Byggmax-golv för 169 kr/m2 och tapeter för drygt 200 kr rullen.

Ett badrum behöver heller inte bli gräsligt dyrt. Vinyl behöver inte betyda pastellfärger utan man kan göra snygga, plastade badrum. Ett badrum på 4 m2 borde kosta ca 10000 - 12000 att få plastat av en mattläggare. Badrumsinredning finns också i alla prisklasser. Min personliga åsikt är att dyrt behöver inte betyda snyggt, eller tvärtom.
Det sägs att bara kliniskt deprimerade människor inte är överopimistiska... Du är inte deprimerad ;)
Du räknar bara med vad tex pannan kostar... Sedan tillkommer kostnader för alla småprylar och jobb som man inte bör göra själv(tex el och VVS) dessa kostnader hamnar på minst lika mycket.
Plåt tak är inget man lägger själv även om man är snickare och 100kvm för plåten är lågt. Dels så ligger priset runt 120kr(om du har byggfirma) plus att den levereras i rullar om 60 kvm så det kommer bli svinn. Då går priset upp ännu mer. Sen har vi förmodligen kostnader för nya hängrännor, rör mm. Inte billigt de heller
Anlitar du en plåtslagare så hamnar du runt 800kr/kvm inkl rot, i Stockholm runt 1000kr/kvm. Har själv alldeles nyss tagit in offerter och den billigaste hamnade på 1000kr/kvm (inkl rivning).

Nu kanske jag låter lite väl neggo, men det är inte det de e frågan om utan att vara medveten om vilket jobb det är frågan om. Tänk på att det är många kostnader som man inte tänker på när man renoverar ett gammalt hus och man överskattar alltid sin egen kapacitet och att ni ska ha ett liv under tiden. Annars kanske ni står där i tv och får en utskällning av arga snickaren ;)
 
Oj oj det var verkligen inget positivt inlägg men men..

Vi har lagt plåttak innan med hjälp av vänner även de snickare så det funkar fint om man inte har tummen mitt i handen..
Nix ang pannan så har jag räknat med allt baserat på offerter vi fått.
Det handlar inte om pengar för att jag är snål utan för att kunna få vara lite ekonomisk då man kan göra lite lyx med annat istället...

Gott Nytt år iaf!
 
noone70 skrev:
Det sägs att bara kliniskt deprimerade människor inte är överopimistiska... Du är inte deprimerad ;)
Du räknar bara med vad tex pannan kostar... Sedan tillkommer kostnader för alla småprylar och jobb som man inte bör göra själv(tex el och VVS) dessa kostnader hamnar på minst lika mycket.
Plåt tak är inget man lägger själv även om man är snickare och 100kvm för plåten är lågt. Dels så ligger priset runt 120kr(om du har byggfirma) plus att den levereras i rullar om 60 kvm så det kommer bli svinn. Då går priset upp ännu mer. Sen har vi förmodligen kostnader för nya hängrännor, rör mm. Inte billigt de heller
Anlitar du en plåtslagare så hamnar du runt 800kr/kvm inkl rot, i Stockholm runt 1000kr/kvm. Har själv alldeles nyss tagit in offerter och den billigaste hamnade på 1000kr/kvm (inkl rivning).

Nu kanske jag låter lite väl neggo, men det är inte det de e frågan om utan att vara medveten om vilket jobb det är frågan om. Tänk på att det är många kostnader som man inte tänker på när man renoverar ett gammalt hus och man överskattar alltid sin egen kapacitet och att ni ska ha ett liv under tiden. Annars kanske ni står där i tv och får en utskällning av arga snickaren ;)
Lägga ett plåttak själv är väl inga problem för en normalhändig renoverare? Jag la mitt första tak när jag var 13-14 med min pappa som är gammal plåtslagare och har gjort några st nu men har aldrig sett det som svårt. Bara man är noga med att allt är rakt så smäller man på själva taket på ett kick. En snickare bör ju klara det iaf. . .

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Precis vad jag tycker! Tack för ditt inlägg ;)
 
Det hus jag hittar som stämmer med beskrivningen har då betongpannetak som verkar vara från 80-talet? Isf, har det inte hänt något finns det inget behov av att lägga om det på ett par decennier, borsta bort mossan möjligen.
 
Fotografen skrev:
Det hus jag hittar som stämmer med beskrivningen har då betongpannetak som verkar vara från 80-talet? Isf, har det inte hänt något finns det inget behov av att lägga om det på ett par decennier, borsta bort mossan möjligen.
Ja nästan

"Renoverings- beskrivning Fasadtegel och taktegel bytt början av -70 talet."

Enligt beskrivningen.. Behöver väl inte fixas än på ett bra tag känns det spontant som..
 
Taket under plattorna är helt ruttet så det måste bytas och plattorna även dem så jo det behövs bytas.. Tyvärr...
 
Inte någon som nämnt elen?

Ett hus från -46 brukar vara väldigt sparsamt med uttag och dessutom riktigt utslitet, det bör ju bytas och moderniseras med petsäkra jordade uttag och ny elcentral m.m
Pris är ju lite svårt att säga när man inte har förutsättningarna men ni ska absolut sätta undan en "pott" för den biten också
 
Verkar som om det börjar dra iväg detta...nytt tak, var det du som frågade om tegelfasad också?
El, vvs, värmepanna mm...antingen får man ha en miljon eller så löst i fickan för att anlita firmor för att få stil på det någorlunda kvickt, eller gneta ihop ett antal hundringar under ett antal år och samtidigt bo på en byggarbetsplats och ägna all fritid och lite till åt byggnadsarbete...
Atmosfären i ett 30-40-talshus är svårslagen, men var realister...mina fem öre.
 
Joens skrev:
Lägga ett plåttak själv är väl inga problem för en normalhändig renoverare? Jag la mitt första tak när jag var 13-14 med min pappa som är gammal plåtslagare och har gjort några st nu men har aldrig sett det som svårt. Bara man är noga med att allt är rakt så smäller man på själva taket på ett kick. En snickare bör ju klara det iaf. . .

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Pratar du om valsat plåttak?
 
noone70 skrev:
Pratar du om valsat plåttak?
Nej, vanligt skettak som ser ut som tegelpannor... eller inted^_^b

Valsa tak skulle jag inte ge mig på som normalhändig renoverare:wow::wow::wow:
 
Joens skrev:
Nej, vanligt skettak som ser ut som tegelpannor... eller inted^_^b

Valsa tak skulle jag inte ge mig på som normalhändig renoverare:wow::wow::wow:
Hehe ok Du gav mig nästan prestationångest där ;)
 
Haha... (kände att jag skulle sagt ja där... !!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.