Sitter och funderar lite kring anslutningar. Ska sätta in antenn, LAN och ev hdmi uttag i de 2 sovrummen vi bygger.

Finns det möjlighet att kombinera dessa 3 i en "dosa". Antenn och LAN borde gå att få i "ett" uttag iaf?

Vi har ELJO Trend i huset... Nån som vet?
 
Dom uttagen är inte så kul att jobba med så jag råder dig att sätta två dosor, en för coax och en för "data", man behöver ett speciellt verktyg för datauttagen
 
Håller med elmont, satsa på separata dosor

Det finns verkygsfria nätverks uttag. Busenkla att koppla in. Något du kanske borde investera i är ett test verktyg. Inte nödvändigt men det gör livet enklare :)
Dock skulle jag definitivt sätta in dubbla lan uttag. Ett till tv och ett till mediespelaren/ps3/mm.
 
Tänk på att HDMI i praktiken är begränsad till ca 15 meter.

Med egen terminering och anslutningskablar i båda ändar skall du nog försöka hålla dej väl under 10 meter i väggen, och använd givetvis en HDMIkabel av hög kvalité för den fasta installationen.
 
Gör bara inte misstaget att gå på myten om att dyra märkes hdmi-kablar skulle på något sätt vara bättre än de mycket billigare noname kablarna. Alla oberoende tester jag har läst har visat de dyrare märkes kablarna inte alls är bättre.
 
Noone70: Dock påvisar tester samt mina egna erfarenheter att när det kommer till färdiga kablar med kontakter så är de lite dyrare kablarna gedignare, då menar jag inte Supra kontra lakritssnöre, utan bara ett steg upp, tex Clicktronic från Kjell.

Så skall man dra i och ur eller om man har barn/djur, så tycker jag att det är värt att lägga kanske 250 för 2-3 meter kabel istället för 79, och få en kabel som faktiskt tål att man rör den.

Sen är det även klassning som kommer in i bilden, klarar den billigare kabeln audio-return, 1080p samt 3D tv?
 
De utförda tester på HDMI jag har sett har varit på 1-5m långa kablar, när det gäller längre (10+) så bör man satsa på något med högre kvalitet. Jag hade Clicktronic mellan dator och reciever, efter några utryckningar så gick några stift i Clicktronic-kontakten sönder vilket förstörde kontakten i Recievern...

Vad har TS tänkt att HDMI ska användas till?
 
TS tänker mata bild från en mediaspelare, kanske apple tv, i "centralen" så att vi slipper ha annan utrustning i sovrummet utöver bildvisaren.
Blir gött att kunna ligga och slappa med tv-serier i sängen på helgmorgnar :)

Ljudet kommer ur in-wall högtalare.

Och kabelvägen hamnar ganska exakt på 10m.
 
zontyp 21 men kräver då att man går in i programeringsläge och nollställer.
Alternativet är zontyp 11 vilket larmar som inbrott
 
Okej, Jag har drog HDMI mellan två rum hos min far för ett par år sedan, då fanns det inga uttag. Då körde vi kabeln hela vägen utan skarvar och att det kommer ut genom väggen i en dosa med "näsa". Kabeln i sammanhanget var Supra (15m, begagnad för 500kr).
 
mats_o skrev:
zontyp 21 men kräver då att man går in i programeringsläge och nollställer.
Alternativet är zontyp 11 vilket larmar som inbrott
Hamnade det här inlägget verkligen i rätt tråd Mats?
 
Nä inte på en fläck :)
Och det var ändå innan jag började nyårsfirandet ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.