Vad är er erfarenhet vad gäller kakel/klinker sättande.
Det ingår ju alltid vissa "storlekar" i arbetskostanden som standard när det skall sättas i nybyggda hus.

Vad har ni fått betala i merkostnad (företrädesvis arbetskostnaden?)  för sättande av stora plattor typ 60*30 , mosaik, fondväggar etc, etc??


:)
 
Det som oftast gör priset dyrare är storlek avvikande från std-storlek (15-20cm) samt mönstersättning. Tror vi betalade ex. 100:-/kvm för 10x10 och 5x5 och 150:-/kvm för mönstersättning. Har nästan förträngt priserna nu när bygget är klart men jag tror det var dessa priser.
Mosaik och större plattor (ex. 30x60 som du nämner) faller under 100:-/kvm tariffen.
Fondvägg borde man inte betala extra för så länge som plattor och mönster inte ändras.

Sedan brukar det tillkomma extra kostnader på hörnlister för att få snygga avslut runt ex. fönstersmygar och hörn. Priser har jag inte i huvudet...
 
tack djpa!!

nån mer?? :)
 
större plattor än standard ska ju vara billigare arbetskostnad, går ju fortare att lägga.
 
Fast större plattor kräver jämnare underlag. Kan vara knepiga att få bra om det finns brister i underlaget. för att inte tala om stora golvplattor och fall mot golvbrunn.
 
Det som ingår från vår leverantör trivselhus är:
Raksättning och läggning av kakel/klinker. allt annat kostar extra. Det står även att ifall det är fasad kant blir det också justering.

Torra utrymmen:
Klinker 20x20 cm till 33x33 cm ingår i sättningen. andra storlekar prisregleras

Våta utrymmen:
Golv: 10x20 till 20x20 cm ingår i sättningspriset
Vägg: 15x15 till 20x25 cm ingår

kök: 15x15 till 20x25

Det verkar som det mesta prisregleras. Men skulle också vara intresserad av att höra hur mycket. Speciellt för mosaik och för klinker med fasad kant. (Hört ett pris på mosaik som sattes på duschväggen vilket resulterade i 2000:- i mer kostnad)
 
hempularen skrev:
Fast större plattor kräver jämnare underlag. Kan vara knepiga att få bra om det finns brister i underlaget. för att inte tala om stora golvplattor och fall mot golvbrunn.
Någon som vet om det finns någon rimlig övre storleksbegränsning (så att det blir bra fall) på plattorna i badrum??
:)
 
Jag brukar rekommendera 15x15-20x20cm för att få ett snyggt fall. Man kan säga att ju mindre plattor desto lättare att få ett snyggt fall.


Ibland kommer man till badrum där kunderna har valt 33x33cm. Då får man antingen såga ner plattorna till en bra storlek eller diagonalkapa.


Idag finns det så många plattor som i samma serie har olika storlekar, så det är att rekommendera.


När det gäller pristillägg så styrs det av många parametrar. Ex glasmosaik som många tycker borde vara billigare för att det ligger i ark. Så är det inte. Det behövs ett annat fix, högre krav på slätt underlag, mer fog och knepigare att få snygga skärningar är några ex på ökade kostnader.


Stora plattor ex. 30x60cm kräver många gånger floating dvs dubbellimning vilket är tidskrävande.


Som kund har du rätt att få veta vad som gör att kostnaden ökar, är det priset på plattan eller jobbet, och varför det ökar.
 
Elias skrev:
Stora plattor ex. 30x60cm kräver många gånger floating dvs dubbellimning vilket är tidskrävande.
Vad är dubbellimning ?
Är det att man tar fix på både väggen och plattan ???
 
Ah,

Nu när vi har ett proffs i tråden skall jag passa på att fråga:

Jag hörde av en stenfirma att det här med att sätta stenplattor ex granit är för svårt för en amatör. Kravet på ytjämnhet gör det svårt och dyrt.

Jag funderade lite på det där. Om man har ett jämnt gipsgolv, alltså inget fall eller liknande. Är det då ändå mycket svårare än att sätta klinkers?
 
Då skall vi se.

Du har så rätt, dubbellimning är när man först drar fix på ex. väggen och sedan på plattan. Nu för tiden sker det mest om man har stora plattor på vägg. På golv använder man "flytfix". Detta gör man för att uppnå full täckning av fix under plattorna.

När det gäller granit eller andra stenmaterial så är det nog inte ytjämnheten som är det svåra. Det kostsamma och svåra för en lekman är att det måste till vattenkylda diamantverktyg. Sen är det viktigt att ha rätt fästmassa dvs fix.

Sen är det viktigt att hålla isär keramiska material och natursten. Tex det vi i Sverige kallar granikeramik är en rent keramisk platta. Marmor sjösten granit och skiffer mm är sk natursten.

Kör så det ryker.
 
granitkeramik hade jag aldrig hört talas om ens.

Du säger vattenkyld diamant, så det funkar inte med vanlig vinkelslip med diamantklinga, à la bauhaus eller clasolsson?

Kört med en 29 kronors klinga i klinkers, kapade i alla fall 100 plattor och klingan såg ut som ny.
 
Det går utmärkt med vinkelslip och diamantklinga. Men en vanlig klinker är mycket "mjukare" än ex granitkeramik eller granit men det går. Sen dammar det ju så förbannat. Även håltagningen blir snyggare och går fortare med hålsågar med diamant.
 
Men vid själva läggningen så är det inga andra trix än med klinkers då?
 
Calle_L skrev:
Det som ingår från vår leverantör trivselhus är:
Raksättning och läggning av kakel/klinker. allt annat kostar extra. Det står även att ifall det är fasad kant blir det också justering.

Torra utrymmen:
Klinker 20x20 cm till 33x33 cm ingår i sättningen. andra storlekar prisregleras

Våta utrymmen:
Golv: 10x20 till 20x20 cm ingår i sättningspriset
Vägg: 15x15 till 20x25 cm ingår

kök: 15x15 till 20x25

Det verkar som det mesta prisregleras. Men skulle också vara intresserad av att höra hur mycket. Speciellt för mosaik och för klinker med fasad kant. (Hört ett pris på mosaik som sattes på duschväggen vilket resulterade i 2000:- i mer kostnad)
Jag bygger också ett Trivselhus och vi frågade om detta.
Det är upp till dig att komma överens med din entreprenör. Det finns inget fast tilläggspris.
Vi ska alltså avtala om dessa saker med vår kakelnisse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.