Inger.P. skrev:
Så ni försörjer Er på att bygga hus i lörsvirke och sälja vidare?
Delvis. Vi bygger även på uppdrag. Det roligaste är givetvis att bygga som man själv vill bo men det kräver en rejäl kassa.

mvh
David
 
Hur gör alla ni som tar ledigt eller friår med dagis?

Har man semester, tjänstledigt, föräldraledigt eller är arbetslös har man ju inte (i de flesta kommuner) rätt till dagisplats mer är 3 timmar/dag.
 
Bara en kvinna som svarar på mitt inlägg om dagis.

Vad är detta?

Är det bara ett kvinnligt problem?
 
För det fall man tar ledigt för att bygga hus, kan man inte köra egen firma under tiden så man har anställning under sin ledighet och därmed får ha barnen på dagis på heltid? Har man egen firma blir det lättare att köpa hos grossister åxå. Sen får väl firman gå plusminus noll på bygget och man kan inte ta ut nån lön men man tjänar förhoppningsvis en del på det i slutändan. Funkar iofs inte för friår för då får man väl inte jobba, men om man bara tar tjänstledigt bör det väl funka även om det känns som det lär finnas nån specialregel som sätter stopp för den typen av "lekbolag" :(

Har själv varit inne lite på att ta ledigt från jobbet om jag kan övertyga min chef, friår är inte aktuellt inom min branch då det är svårt att få tag i folk överhuvudtaget. Med så höga marginalskatter som vi har så får man ju tillbaks en del av den förlorade inkomsten i form av lägre skatt om årsinkomsten minskas så mycket att man kommer ner i lägre skattesatser, speciellt om man lägger ledigheten över två skatteår.
 
Tog föräldraledigt 8 mån medans vårt hus byggdes. Var förbi varje dag med lillan på armen. INTE att rekomendera! ;)Otroligt frustrerande att diskutera och lösa problem med en skrikande 1,5 åring på armen och en 5 åring som ska hämtas och lämnas på dagis med 15 tim/v som max tid på dagis.

Skulle rekomendera att man tog helledigt UTAN barn och jobba med snickarna varje dag för att lösa situationerna allt eftersom dom uppstår.

Eller att köpa ett helt nyckelfärdigt hus och acceptera att det blev som det blev ;)

Nu förstår jag varför en totalentreprenad kostar 200 000 mer än en delad entreprenad där man själv samordnar allt osv. Otroligt mycket mer jobb än jag kunnat föreställa mig och ändå väntade jag mig ändå det värsta!


 
rickardg skrev:
--- kan man inte köra egen firma under tiden så man har anställning under sin ledighet och därmed får ha barnen på dagis på heltid? Har man egen firma blir det lättare att köpa hos grossister åxå. Sen får väl firman gå plusminus noll på bygget och man kan inte ta ut nån lön men man tjänar förhoppningsvis en del på det i slutändan. Funkar iofs inte för friår för då får man väl inte jobba, men om man bara tar tjänstledigt bör det väl funka även om det känns som det lär finnas nån specialregel som sätter stopp för den typen av "lekbolag" :(
Har diskuterats flera gånger tidigare här i forumet. Skattemässigt kan man inte köra husbygget via egen firma.
 
Visst kan man samtidigt hantera ytterligare ett engagemang. Arbtsdagarna kommer att pendla mellan tolv och sexton timmar per vardagdag plus sex till åtta timmar per helgdag. Det går alldeles förträffligt.

Men ska man exempelvis bygga hus på lediga stunder kan man inte ha småbarn eller krävande privatliv. Dubbeljobbet bör inte pågå längre tid än något halvår. Det vanliga kneget får inte kräva ständig fysisk närvaro. Man kan sköta förvånasvärt mycket med bärbar dator, mobiltelefon och kontoret på fickan. Extraengagemanget bör man givetvis tillägna något som man är duktig på från början.
 
Inger.P. skrev:
I annat fall får man väl vänta med att ta ledigt och att bygga huset - tills dess barnen börjar förskolan (nollan). Då är det ju skolplikt...
Man får tydligen vänta tills de börjar i ettan:

Det är inte obligatorisk att gå i förskoleklass, däremot är det obligatoriskt för kommunen att erbjuda en plats och sedan kan föräldrarna välja om de vill låta barnen gå där.

http://www.aneby.se/aneby/tjaenster_service/barn_skola/foerskoleklass
 
Skolplikt

Barn har fr o m höstterminen det år de fyller 7 år skolplikt. Om ett barns vårdnadshavare begär det, kan barnet börja skolan redan det kalenderår barnet fyller 6 år. Om det finns särskilda skäl kan skolstarten skjutas upp ett år. Barn i allmänhet ska tas emot i grundskolan. Barn som bedöms inte kunna nå upp till grundskolans kunskapsmål därför att de har en utvecklingsstörning ska tas emot i särskolan. Barn som inte kan gå i grundskolan eller särskolan därför att de är döva eller hörselskadade ska tas emot i specialskolan.


  Skolplikten upphör normalt vid utgången av vårterminen det kalenderår barnet fyller 16 år (efter nio år) eller, om barnet fullgör skolplikten i specialskolan, 17 år (efter tio år). Elever i särskolan har rätt till ett frivilligt tionde skolår.
  Särskolan omfattar obligatorisk särskola (grundsärskola och träningsskola) samt gymnasiesärskola (nationella, specialutformade och individuella program). Styrelsen för särskolan i elevens hemkommun beslutar om en elev ska tas emot i särskolan.
  Under en försöksperiod t o m juni 2007 får utvecklingsstörda barn inte tas emot i särskolan utan vårdnadshavarnas medgivande.
  Skolpliktiga barn kan också fullgöra sin skolgång i fristående skolor som är godkända för ändamålet.
  Utbildningen i sameskolan syftar till att ge samers barn en utbildning med samisk inriktning som i övrigt motsvarar utbildningen till och med årskurs 6 i grundskolan. Undervisningen bedrivs med tonvikt på det samiska språket och den samiska kulturen.

Detta är taget ifrån http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/
 
Det var så lite så.. :) Jag är ju av den åsikten att barn ska få va barn så länge som möjligt... Så förutsatt att det inte blir nån lag inom 3 så kommer inte mina barn att gå 0:an... Om de inte själva vill förstås...
 
Låter ju kanon.. Här håller de stenhårt på 15 timmar i veckan...
 
Försökte övertala min bank att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt att jag tog ledigt från jobbet och tog ut lön via huslånet på det sätt som jag tror att du menar. Tanken var att jag skulle anlita en snickare och att jag var "hantlangare", skulle få möjlighet att anskaffa saker som behövs samt kunna finnas på plats och bestämma hur jag ville ha huset. Huset skulle vara lösvirke. Banken ville inte låna ut pengar på de vilkoren och vi skulle inte få låna mer än 1 miljon då huset skulle byggas i mörka småland 5 mil från Växjö. Vem F-n kan bygga ett hus för 1 miljon??
Vi har nu köpt en smålandslänga som vi renoverat och byggt till, har i en annan bank fått låna 1,7 milj......Lycka till med ert husbygge
 
Något som borde locka någon är fuska?
Det har ju varit en rejäl debatt om fusk inom "systemet".
Scenario:
Man säger upp sig själv: 5 veckors karens till a-kassa
Åberopar a-kassa: 1 veckas karens till a-kassa (alla kan väl hitta en krämpa)
Kaching
600 Dagar betald a-kassa rätt ner i fickan :-/
(300+300)

Nog måste det finnas någon? Eller någon som känner en granne....

Eller händer sånt inte i Sverige ::)

(Koppla nu inte svaren till mig. Jag bara spåna lite fritt)
 
Hej Maverick.
Jag har själv byggt större delen av mitt hus och kan (utifrån min verklighet) rekommendera det.
Jag lejde en mindre byggfirma, med goda vitsord från en som själv anlitat dessa, till att göra grund och tät stomme.
Sedan gjorde jag i stort sett resten själv.
Vissa bitar som t.ex. vvs och värmepumpsinstallation lejde jag också bort.
Jag tog ledigt ca 10 månader och då var huset beboeligt, men långt ifrån färdigt (kan tillägga att huset är på 244 kvm och inte är särskilt mainstream).
Nu sitter jag med en byggkostnad på 2,1 miljon och huset ger ca 3,5 vid ev försäljning och hade kostat ca 3,3 om jag hade tagit hantverkare till allt = en relativ vinst på 1,2 mille minus ca 150.000 i förlorad arbetsinkomst...i mitt fall ca en mille plus. Om jag säljer, vill säga.
Lycka till!

Magnus
 
Hej, jag är föräldraledig med vår minste son, och under tiden har sambon tagit ut semester 6v, sen tog jag ut semester 8veckor (då tog han ut föräldraledighet på den minste) och slutligen har han tagit ut sin resterande föräldraledighet på vårt första barn, 8veckor. Han är snickare till yrket, och genom att göra så här har vi råd att bygga nytt, och barnen ser sin pappa "som vanligt", eftersom han arbetar på huset mellan 7-17, vardagar och helger lite hur som helst. Än så länge har detta varit jättesmidigt för oss, och vi har sparat ca 300000 på det. ::)

TyraMyra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.