Jag har noterat att många anser att trefashandskar av aluminium är "livsfarliga". Kan någon förklara? De är väl jordade? Dvs samma status som ett plåtelskåp eller kopplingsdosa av metall.
 
Vid i- och ur-koppling kunde man hamna i ett läge där stiften har kontakt men inte höljet/jorden.
Med ett rejält grepp runt varje halva och ett jordfel i apparaten så är man dödens.
Det gamla tipset om att ha en hand i fickan är en bra idé om man skulle tvingas hantera ett sådant kontaktdon.

/Hasse
 
Redigerat:
Jorden överförs via höljet, vilket fungerar dåligt. När jordfel uppstår i anslutna apparater blir lätt ena donet spänningsförande, medan det andra är jordat. Om någon tar tag i donen finns stor risk för kramp och dödsfall.
Dessutom brukade de inte ha någon neutralledare, men eftersom behov av 230 V ofta finns, förekom inkoppling mellan fas och skyddsjord. När sedan skyddsjorden glappade blev höljena spänningsförande efter glappet. Eftersom även maskinen stannade var det vanligt att någon ville trycka ihop donen (om det inte redan skett en olycka) och tog tag i dem med förödande resultat.
 
O
Det blir inte så jätteroligt om en av faserna skulle lossna i handsken.... med tanke på att den är ledande....
 
Odjuret, i och med att höljet är jordat så går ju bara säkringen (så länge det inte är jordfel).

Det är ju ingen skillnad gentemot andra grejer med skyddsjordat metallhölje.
 
OK jag har en sådan best som är installerad vid pass1980. Har aldrig rört den men den sitter utomhus så det är nog dags att byta! Tack för info!
 
mulpac skrev:
Jorden överförs via höljet, vilket fungerar dåligt. När jordfel uppstår i anslutna apparater blir lätt ena donet spänningsförande, medan det andra är jordat. Om någon tar tag i donen finns stor risk för kramp och dödsfall.
Dessutom brukade de inte ha någon neutralledare, men eftersom behov av 230 V ofta finns, förekom inkoppling mellan fas och skyddsjord. När sedan skyddsjorden glappade blev höljena spänningsförande efter glappet. Eftersom även maskinen stannade var det vanligt att någon ville trycka ihop donen (om det inte redan skett en olycka) och tog tag i dem med förödande resultat.
Uhh ryser... när förbjöds dom där rackarna? Man ser dom trots allt ibland.
 
Sorry läste b-hasses länk nu! :blushing:
 
R Göran skrev:
OK jag har en sådan best som är installerad vid pass1980. Har aldrig rört den men den sitter utomhus så det är nog dags att byta! Tack för info!
Om uttaget bara sitter installerat utan att faktiskt användas så är det inte så jättefarligt. Om du inte har barn som riskerar att peta i uttaget så är nog mest faran att någon frestas att använda det.

Den stora faran är alltså när man faktiskt använder uttaget.

Om uttaget har egna säkringar så kan du alltid ta ur de propparna / bryta säkringarna.
 
b_hasse skrev:
Vid i- och ur-koppling kunde man hamna i ett läge där stiften har kontakt men inte höljet/jorden.
Med ett rejält grepp runt varje halva och ett jordfel i apparaten så är man dödens.
Det gamla tipset om att ha en hand i fickan är en bra idé om man skulle tvingas hantera ett sådant kontaktdon.
"Jordfelet" kan dessutom vara avsiktligt inplanterat, en apparat som i stort sett behöver faser för motorer o.s.v. men behöver nollan för t.ex. styrutrustning kan någon ha frestats att fulkoppla så att jorden även används som nolla.

Om man ser en apparat där något är märkt 230V (kontaktorer t.ex.) eller har vanliga glödlampor, och det är en platt handske med bara tre stift, så bör man se upp.
 
Och uttagen var inte den stora faran utan det var alla dom undermåliga "skarvsladdarna" med samma typ av stickpropp och uttag. Med tanke på hur den typen av kablar hanteras och på hur fruktansvärt dåliga dragavlastningar som satt i skarvdonen.
 
Ett beprövat trick med de 3-poliga stickpropparna var att slipa ner jord och styrstift så att man kunde vända på den och Voilá! så hade man en fasvändare.... OBS! Försök inte att göra detta hemma :cool:
 
Lägg till obefintligt skydd mot inträngande vatten och främmande föremål.
Hör hemma på museum, när museerna är fulla så släng resten på skroten.
 
De 3 poliga handskarna har jag för mig att jag fick lära mig att ha respekt för rätt så tidigt i min ungdom, de förekom ju på diverse saker såsom vedkap och vedklyv.

Den 4 poliga lärde man sig dock att den var perfekt att plocka 230V ifrån när det behövdes.
Hurvida det fungerar med vanliga stickproppar vet jag inte men med en Europa plugg med ena stiftet i ett fashål och andra stiftet klämt mot höljet på handsken så fick man igång radion utan problem, det fungerar men rekommenderas absolut inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.