Hej,

I vår villa sitter en dosa på väggen som det står Elektro Standard på, så det bör ha med värmepumpen att göra (se bilder).

Huset har en Nibe 360 som är nyare än själva huset (huset byggt 1991), så det bör ha funnits en äldre pump innan och jag misstänker att dosan kan ha haft med den att göra. Alla rummen har rummstermostater och jag antar att de har varit med från början då alla ledningar ligger i flexslang i väggarna, men vad gör då dosan? Till saken hör att dioderna inte blinkat de året vi bott här och det finns ingen spänning på någon av ledarna. Kretskortet verkar inte kunna göra mer än tända och släcka dioderna och så finns det en komponent brevid den röda dioden som jag ite vet vad det är, så någon mer funktion verkar det finnas i dosan?!

/R
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en innegivare med inbyggt larm från värmepumpen.
Min svärmor har exakt en sådan på väggen från den gamla värmepumpen (minns ej märke på den)
Den svarta grejen är med all säkerhet ett temeraturkänsligt motstånd och är det rätt motstånd kan du koppla det om innegivare till din befintliga värmepump.
Det skulle inte förvåna mig om den inte alls är ansluten till dagens värmepump.
 
Innegivaren till 360P heter RG10 och kostar någonting på drygt 1000kr. Går även att själv skaffa lämpliga elektronikkomponenter och löda ihop om man är händig med lödkolven. Finns t.ex. förslag på kopplingschema på www.varmepumpsforum.com.

Fast på bilden tycker jag det saknas en riktig givare (termistor). Kan vara så att det enbart fungerat som larmsignal att t.ex. effektvakten på gamla pannan slagit ifrån elpatronerna när huvudsäkringarna var överbelastade.
 
En liknande låda rumsgivare satt(sitter) i hallen i mitt barndomshem, installerades tillsammans med en frånluftspump, numera är pumpen bytt och givaren bortkopplad. (Den nya rumsgivaren sitter i tvättstugan... )

Ganska säker på att den gröna lyste konstant, röda var larm.

Helt övertygad om att komponenten i TO92 kapslen (den svarta ploppen) är en tempgivare.
 
Hej,

Tack för svaren, det var vad jag misstänkte. Jag tror inte den här är inkopplad, ingen spänning på någon av ledarna, det borde väl vara åtnistone 4v signal? Dessutom känns den överflödig då jag har rummstermostater som jag ställer på önskad temperatur i respektive rum, eller tänker jag fel, vad är poängen med en innegivera då?

Den svarta komponenten har två ben som är lödda till kretskortet. Min multmeter kan inte mäta någon kontinutet mellan benen och oändlig resistans (mätområde 200 MOhm). IOF ett enkelt instrument men det är vad jag har till hands ....

/R.
 
R_F skrev:
Den svarta komponenten har två ben som är lödda till kretskortet. Min multmeter kan inte mäta någon kontinutet mellan benen och oändlig resistans (mätområde 200 MOhm). IOF ett enkelt instrument men det är vad jag har till hands ....
Det förekommer även halvledare som temperaturgivare med ett visst temperaturberoende spänningsfall. Mäter man med multimeter i resistansläget kan spänningen vara för låg så instrumentet visar oändlig resistans.

Det kan ju förstås vara en trasig komponent också.
 
R_F skrev:
Den svarta komponenten har två ben som är lödda till kretskortet. Min multmeter kan inte mäta någon kontinutet mellan benen och oändlig resistans (mätområde 200 MOhm). IOF ett enkelt instrument men det är vad jag har till hands ....
Det verkar vara en halvledare (använd som temperaturgivare), och då ska du sätta multimetern i diodmätnings-läge. Jag tror att alla multimetrar har den funktionen. Mätvärdet är i Volt, och det ska bli ca 0.7 V i ena riktningen och inget värde i den andra riktningen (=overflow).

/Hasse
 
Redigerat:
andli skrev:
Helt övertygad om att komponenten i TO92 kapslen (den svarta ploppen) är en tempgivare.
Den magiska frågan är om det står någon text på "den svarta"?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.