Hej:Djag och min flickvän har beslutat att vi ska renovera ett uthus på hennes mors tomt. Huset är på 82 m2 så inte så stort men 2 våningar.

Det är ingen isolering där just nu och jag undrar hur mycket behöver man? och måste jag plocka ner brädforningen och sätta asvaboard och sen brädforning eller kan man sätta asvaboarden mellan reglarna som är där nu?
Golvet är betonggolv i halva huset, och frågan är hur gör man där? kan man regla upp ett bjälklager över betongen med en fuktspärr under? eller måste man hacka upp det befintliga golvet? :D

Skiljer det sig mycket på isoleringen i golvet respektive väggar/tak? hur mycket behöver man? behöver man isolering i mellanväggarna och innetaket(golvet på övervåningen)? eller räcket det med isolering i skalet på huset?

Som ni kanske förstår så är jag inte riktigt i denna branschen men kul att hålla på:D

Blir tacksam för alla svar!
Mvh Gotte
 
S
första är väl vad ska du ha för fasad?
en så kallad västkustskiva kan du sätta som isolerering. ett vindskydd finns på denna. =ingen asfaboard.
det går isolera på befintligt golv. frågan är bara hur mycke du har att bygga på. hur högt tak alltså?
isolering inne kan behövas. dämpar ljud mest.
 
Om jag uppfattar dig rätt är det idag ett uthus som du tänker gör om till bostadsyta ? I så fall glöm inte att söka bygglov för detta, det är höga vitesbelopp i nya PBL.

Om du inte vill röra fasaden är ett sätt att regla på insidan av befintlig stomme och låta den befintliga stommen vara luftspalt det blir lättare och bättre att isolera på det sättet .

Isoleringsmängden beror ju lite på om byggnaden ska bli åretrunt bostad.

Det räcker att isolera skalet resten är mest ljudisolering.
 
Jag ska ha vanlig brädforning på utsidan.
Det är 2.40 i takhöjd nu och hade tänkt mig 170mm i golvet och 170mm i väggarna med så får bygga på, på den befintliga reglarna. men går det att sätta asvaboard eller papp från insidan?
 
S
egntligen är det bättre å isolera utanpå. du förlorar ej någon boende yta.
är det någon isolering nu?
 
Gotte92 skrev:
Jag ska ha vanlig brädforning på utsidan.
Det är 2.40 i takhöjd nu och hade tänkt mig 170mm i golvet och 170mm i väggarna med så får bygga på, på den befintliga reglarna. men går det att sätta asvaboard eller papp från insidan?
Det bli ingen bra lösning att sätta papp eller asfaboard emellan reglarna på insidan det blir inte riktigt dragtätt och du får köldbryggor
 
Ajfan! ne det är ingen isolering nu, så då blir det att ta bort brädforningen och sätta vindpapp och sen brädforning och sen isolera inåt.
men hur mycket ska man ha? 170? eller är det för lite?
 
Gotte92 skrev:
Ajfan! ne det är ingen isolering nu, så då blir det att ta bort brädforningen och sätta vindpapp och sen brädforning och sen isolera inåt.
men hur mycket ska man ha? 170? eller är det för lite?
Ska du bo året om är 170 mm i underkant med dagens mått mätt , men en noggrant utförd isolering helst i flera skikt så räcker 170mm
Vad ska du ha för värme?
 
Använd asfabord eller utvändig gips om du har möjlighet, vindpapp är inte lika bra då det är svårt att veta att luftspalten mot brädfodringen blir bra.
 
Ja det ska vara bebott året runt, det blir kamin och el värme:D

Tack för svaren!
 
Som larsbj säger: Ring kommunen innan du börjar, det kan löna sig.
 
Jajamen:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.