Hej,

Jag funderar på att sälja huset, köpare har jag men jag är lite förvirrad runt det här med dålda fel.

Först och främst vill jag säga att det mig veterligen inte är några fel alls på mitt hus, jag har bott här i tre år utan några överraskningar.
Huset är byggt 1978 och är i princip orört.

Eftersom jag tycker att säljarens ansvar verkar gå väldigt långt skulle jag vilja kunna teckna en försäkring mot dålda fel utan att blanda in en mäklare.
Huset är billigt så ett mäklararvode skulle säkert uppgå till 10% av köpeskillingen och köpare finns redan som sagt.

Kan man i kontraktet för affären friskriva sig från dålda fel?

Det är sånt här som gör att jag tycker det hela är konstigt (exemplet nere till vänster, råttorna): http://www.doldafel.nu/exempel.aspx

Hur kan en säljare tänkas hållas ansvarig för vad vilda djur gör?

Köper jag en bil och på vägen hem hoppar ett rådjur upp på vägen och jag krockar så ringer jag givetvis inte säljaren av bilen och säger att det är hans fel.
Men i husvärlden funkar det visst så.

Tips och hjälp mottages tacksamt, jag vill ju att både köparen och säljaren ska känna sig nöjda efter kontraktsskrivningen
 
O
Du kan friskriva dig mot dolda fel, en sk friskrivningsklausul. Dock är risken att priset på huset minskar till en viss del.
 
OK, bra att veta.
Att justera priset är ett bättre alternativ än att gå ocdh vänta på en eventuell rättstvist i 10 år över skitsaker som möss mm.
 
Mig veterligen finns inget försäkringsbolag som erbjuder säljaransvarsförsäkringar (som är de sk dolda fel försäkringarna) direkt mot slutkund även om det inte alls bör vara ett problem.

Friskrivningsklausul är ett alternativ men det beror helt på köparen/köparna hur den påverkar priset. Har sett hus där friskrivningen inte alls påverkade medan på ett hus till salu nyligen var buden uppe runt 1 miljon men ingen bjöd över 600 000kr till slut när det uppdagades att friskrivningsklausul skall tillämpas
 
Kan köparen teckna en sån försäkring?
Jag skulle nog kunna tänka mig att betala den bara för att få saken ur världen.
 
Mig veterligen så är alla dolda fel eller säljaransvarsförsäkringar som sagt kopplade via mäklare.

Kolla med de vanligaste själv såsom willis, chubb, anticimex, länsförsäkringar (obs LFAB via länsförsäkringar fastighetsförmedling inte de lokala länsbolagen) mfl

Helt slipper du inte ifrån ansvar utan vissa ärenden kan fortfarande åläggas säljaren under de 10 lagstadgade åren. Vilket som skall en besiktning genomföras utav entreprenör godkänd av försäkringsbolaget för att friskriva ev befintliga fel

Om ingen har försäkring till dig utan mäklare får du fundera på att anlita mäklare bara för detta. Kolla hemverket mfl mindre konventionella firmor för vettigare pris
 
En mäklarfirma borde ju rimligen kunna ta uppdraget att sälja till den redan utsedda köparen för ett minimalt arvode, och därmed dessutom tjäna sin provision på förs. premien.

Sedan så tror jag inte att man skall överdriva risken för att få betala för ett dolt fel i fastigheten. Bilderna i länken är ju reklam för en försäkring mot dolda fel.
 
Om du bifogar en lista till köpebrevet på allt som kan gå åt pipan har du garderat dig! Så gjorde jag när jag sålde mitt 20-talshus (via mäklare visserligen). Over-kill, sa mäklaren. Men jag ville inte ha några problem i efterhand. Ex: "drånering troligtvis inte gjord sedan huset byggdes, takpapp under pannorna kan vara dålig, avloppsrör endast utbyta från x till x, kondens i vissa fönster, tidigare badrumskupa kan vara ett riskmoment, maskinparken äldre än 15 år, murstocken behöver så småningom putsas om på vinden" etc etc. Inga av dessa punkter hade påtalats av köparens besiktningsman ... men jag hade bott i huset i 25 år och kunde huset utan och innan :)

Fördelen med detta dokument var att köparen såg mig som en mycket seriös säljare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.