Håller på att gjuta ett golv till min kommande mekhörna. Det är 2.5*2.5m, 10cm cellplast och 10cm betongplatta. Tyvärr hamnade avloppet lite högt och den brunn med bottenutlopp jag köpt måste tätas med gummimuff (70->120 och 120->160 förminskningarna bygger för mycket på höjden så 70-120 måste ersättas med en muff).

Brunnen skall betjäna en ho av något slagg och vara placerat under denna. Golvet är tänkt att vara råbetong tills vidare, dvs inget tätskikt.

Kom då på tanken att jag kanske skulle skippa brunnen och bara låta 70-120 förminskningen gå upp ur golvet. Då slipper jag muff samt slipper försöka mej på att gjuta med fall mot brunnen.

Så vad är bäst?

1) Brunn monterad med muff. Plastgaller med hål för 50mm avlopp från hon.

2) Låta röret komma upp ur golvet. I detta fall får jag ju sätta ett vattenlås på hoavloppet.

3) Annat alternativ?
 
Behöver du ingen golvbrunn,med tanke på golvspill o dylikt funkar det vad jag förstår med altenativ 2)
 
Har du 160mm i backen? Låter stort :D
Det går inte att sidoförskjuta och få plats med en annan golvbrunn?

160->110->75 och en brunn med sidomonterat utlopp typ art:3378@Rinaby
Det är rätt ovärderligt med golvbrunn om det skulle slabbas eller bara behöva tömma någon spann eller likande.
 
corre skrev:
Har du 160mm i backen? Låter stort :D
Det går inte att sidoförskjuta och få plats med en annan golvbrunn?

160->110->75 och en brunn med sidomonterat utlopp typ art:3378@Rinaby
Det är rätt ovärderligt med golvbrunn om det skulle slabbas eller bara behöva tömma någon spann eller likande.
Tack för svaren!

Ja, 6" gjutjärn innan och efter så jag tyckte att det var dumt att smalna av det. Men tyvärr ger det sådana här konsekvenser.

Har funderat på sidoutlopp men det blir för trångt det också. Från muffen på 110 röret har jag ca 100-120mm i höjdled att spela på och det går inte ens med en 90º 100mm böj.

Dessutom skulle det förstöra det fina med att jag från golvbrunnen har prefekt läge att spola eftersom brunnen kommer sitta i toppen på ett vertikalt 160mm rör som är utgående avlopp från hela huset.

Däremot skulle en brun med 110 utlopps sitta som en smäck.

Utrymmet ligger vinkelrätt mot garaget och där finns en golvbrunn om det skulle behövas, och jag tror att jag hellre lyfter spannen och tömmer i hon istället för att slabba ner golvet där det antagligen kommer stå en hel del grejer.
 
Går det kanske att sätta en 110-75 förminskning, om du har slätända på 160 rör täta med o-ring eller
gummiruff komplettera med drev o lite gäggamoja
 
Jag körde på geggamoja temat!

Nedan ser ni en brunn med 110mm utlopp. En hög glasfiberspackel och lite byggfog gjorde den både tät och stabil. Tryckte ner den så lång det gick och fantastiskt nog sticker den då upp 8cm över cellplasten. 2cm fall så har jag den planerade golvtjockleken. :wow:


brunn.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.