6 525 läst · 10 svar
7k läst
10 svar
Trasig batterigräsklippare
Min tidigare så bra batteridrivna gräsklippare (Stiga battery multiclip 46) har nu plötsligt lagt av. När jag stoppar i nyckeln lyser en grön lampa som tidigare men när jag sedan trycker på start så surrar den bara svagt, bzzzzzzz.... Hittade en glassäkring i den men den verkar hel, tror jag iallafall. Nån som vet vad det kan vara?
Kan vara batterierna ändå.
Jag natar att det är vanliga blybatterier i den. Det spm kan hända att blyet får direktkontakt mellan två av plattorn i batteriet en så kallad blybrygga och då är det batteriet tvärslut. Det verkar helt ok visar rätt spänning osv tills man lägger lite last på det, pang så är det dött
Jag natar att det är vanliga blybatterier i den. Det spm kan hända att blyet får direktkontakt mellan två av plattorn i batteriet en så kallad blybrygga och då är det batteriet tvärslut. Det verkar helt ok visar rätt spänning osv tills man lägger lite last på det, pang så är det dött
Ser alla kablar schyssta ut?Pär A skrev:
Testa stoppa dit ett bilbatteri och se om den fungerar då. Isf är det bara att köpa nytt batteri. Biltema har billiga!
Allt ser helt och rent ut. Under huven finns ett batteripaket (24V), själva motorn (15cm hög cylinder med spole i) och ett kretskort. På kretskortet sitter en plastlåda (5x8x1cm) som det surrar svagt från när man trycker på start.
Säkringen sitter också på kretskortet. Kan det vara den som är trasig fast den ser hel ut? Plockar jag bort den så blir klipparen stendöd.
Gräset är högt nu och jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Vet inte ens hur en elmotor fungerar. Klipparen är inne på 4e säsongen och har funkat perfekt hittills. Får väl åka och köpa en bensinklippare istället.
Säkringen sitter också på kretskortet. Kan det vara den som är trasig fast den ser hel ut? Plockar jag bort den så blir klipparen stendöd.
Gräset är högt nu och jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Vet inte ens hur en elmotor fungerar. Klipparen är inne på 4e säsongen och har funkat perfekt hittills. Får väl åka och köpa en bensinklippare istället.
Har du nåt mätinstrument så att du kan kolla vad batterispänningen blir när du trycker in startknappen?
Om inte, går den att starta med laddaren inkopplad? Går den då?
Blir det skillnad när du tar bort säkringen är den hel (kan inte vara "halvtrasig")
Mest sannolikt är batteriet defekt.
/T
Om inte, går den att starta med laddaren inkopplad? Går den då?
Blir det skillnad när du tar bort säkringen är den hel (kan inte vara "halvtrasig")
Mest sannolikt är batteriet defekt.
/T
Den går ej starta med laddaren i.
Tack för svaren!
Mätte upp batterispänningen. Det är två st seriekoppl 12V och bägge visar ungefär 12V MEN om jag håller inne startknappen så visar det ena 12 och det andra runt noll. Spänningen över båda är 24V obelastat och runt 12 med start intryckt. Alltså borde det ena batteriet ha gett upp? Ska se om jag hittar nått billigt på Biltema.
Tack för svaren!
Mätte upp batterispänningen. Det är två st seriekoppl 12V och bägge visar ungefär 12V MEN om jag håller inne startknappen så visar det ena 12 och det andra runt noll. Spänningen över båda är 24V obelastat och runt 12 med start intryckt. Alltså borde det ena batteriet ha gett upp? Ska se om jag hittar nått billigt på Biltema.