Behöver en ny elektronisk startnyckel till en MB240 och funderar på om det går att beställa billigare från Tyskland. Här lär dom kosta ca 2000 kr.. :S

Någon som känner till en bra hemsida för MB-delar och/eller hur en nyckel programmeras för en viss bil?
 
Du menar med immobilizer?
Måste inte en sådan grej fixas på en MB-verkstad så att bil o nyckel kan matchas samt att koden på något sett registreras hos MB?
 
Ingen aning, man hoppas ju att det skulle vara något smart system så att man tex först sätter i originalnyckeln och sedan den nya i bilen och vips blir den programmerad.
 
Det där "Vipset" måste nog verkstad fixa...
Är det en tjock "plastnyckel" till bilen?
 
mycke_nu skrev:
Ingen aning, man hoppas ju att det skulle vara något smart system så att man tex först sätter i originalnyckeln och sedan den nya i bilen och vips blir den programmerad.
Jo det förekommer faktiskt att man gör på det viset du beskriver, först i med orginalnyckel och vrider till ett visst läge och sen byter man till den nya nyckeln och gör samma sak.
Tyska Ebay är nog bästa tipset om man skall komma billigt undan : http://www.ebay.de/sch/i.html?_from...=Mercedes+Schlüssel&_sacat=See-All-Categories
 
Hehe, det du länkar till är bara plastskalet till nycklarna och ska man bara ha ett sådant så får man flytta över elektroniken från gamla nyckeln.
Sedan att det bara är att stoppa i en orginalnyckel i tändningslåset o sedan in med någon oprogrammerad nyckel o vips är ju så absurt. Då skulle ju varenda biltjuv lufsa runt på bilfirmorna och kopiera nycklar hej vilt. :)
 
Det joniz skriver om kodningen stämmer, jag har bara förträngt vilket bilmärke det är som har så.
Men det var nog inte mb iaf.

Men mb sprinter är lite lustig med tändningslåset, om man lossar den lilla pastkåpan vid rattstången och drar ut en liten plastplupp så kan man rycka ur hela låset om nyckeln är i radioläge. (vilket en skruvmejsel kan "imitera")
Tur att dom har immobilizer, annars vore dom rätt lätta att sno. :)
 
Redigerat:
Simpla eftermonterade immobilizers tror jag funkar på det beskrivna sättet och då har man ju även en vanlig nyckel som säkerhet. Till MB och många andra bilar så är ju nyckeln 100% elektronisk.
 
Med lite tur räcker det med ett nytt skal. Det jag har nu är sprucket och nyckeln fungar inte till 100%. Tack för tips och länkar!
 
galento
joniz skrev:
Jo det förekommer faktiskt att man gör på det viset du beskriver, först i med orginalnyckel och vrider till ett visst läge och sen byter man till den nya nyckeln och gör samma sak.
Tyska Ebay är nog bästa tipset om man skall komma billigt undan : [länk]

Har gjort så med Fords nycklar och det funkade.Det var visst många sekunder man hade på sej att göra det.

PS.kan väl tillägga att bilen var en -00.
 
Redigerat:
Jag har en SAAB 9-3 och på den är det inte ens möjligt att lägga till en nyckel....ska man ha en ny eller extra måste man köpa alla på en gång pga programmeringen....:@
 
joniz skrev:
Ja hoppsan det var viss bara tomma skal det där, hursom så vet jag att det går att få tag på nycklar på nätet för vissa bilmärken iaf.

Men att det skulle vara absurt att man parar ihop nycklarna på det viset håller jag inte med om, på Audi är det så tex [länk]
Men vad du länkar till är ju att man har en orginalnyckel som passar i tändningslåset och är parad med immobilizern. Då är det ju safe med att para nyckeln med fjärrlåset. Vad som vore absurt är att du har en nyckel som du skapar en parning av immobilizern.
 
mycke_nu skrev:
Med lite tur räcker det med ett nytt skal. Det jag har nu är sprucket och nyckeln fungar inte till 100%. Tack för tips och länkar!
Jag har beställt motsvarande för frugans Toyota som har en "vanlig" nyckel med fjärrelektronik. Funkade utmärkt, klackbaren slipade till nyckeln och elektroniken flyttad jag från gamla till nya nyckeln.

Du ska definitivt testa att byta skalet först, funkar det inte så är du ju inte direkt ruinerad.:)
 
Mikael_L
Ford har ett system där du kan regga nya nycklar till systemet själv.

Om jag inte minns fel var man tvungen att ha två originalnycklar framme (ie två redan reggade nycklar) och sen vrida först den ena i tändlåset, sen den andra och slutligen regga en ny.

Jag har en kompis som gjort så med sin Ford, och vill minnas att det var så han beskrev det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.