Ska byta plankgolv i mitt 1800-talshus. Liggtimmrat med sandfylld torpargrund, golvet ligger som lägst ca 0.5 m över marknivå. Används främst som sommarboende. Grunden är inte ventilerad och eftersom sanden fyller så kan jag inte tänka mig att det rör sig så mkt luft genom självdrag heller. Allt är så torrt det kan bli så det är inga problem med sommareffekter eller uppträngande markfukt.

När jag ändå gör jobbet känns det idiotiskt att inte isolera, frågan är bara hur... ???
1. gräva ur lite sand och lägga stenull direkt på "marken". Lämnar ca 5-10 cm luftspalt ovan isoleringen (så gör tydligen miljöbyggarna).
2. Gräva mer och hänga skivor på bjälkarna, isolera och lämna luftspalt under reglarna istället.

Någon som har lite input? Är det någon idé med spalt alls? Idag är det max 10 cm mellan golv och sand.

MrE
 
är du säker på att det är sandfyllt under hela golvet.
I mitt hus så är det ca en halv meter ut från väggarna.
Lite luftspalt bör du ha direkt under golvet så att golvbrädorna avluftas.
 
Vet inte ang sanden, ska precis börja lyfta det gamla golvet. Hursomhelst så gör jag som du m fl säger, luftspalt över isoleringen. Förmodligen blir det väl ltie under också :D

MrE
 
Jag skulle rekomendera spånisolering i golvet. Detta pga att mössen inte trivs lika bra i spån eftersom att dom inte kan göra beständiga gångar vilket dom utan problem gör i ull. Jag la cellplast ovanpå sanden med ca 10 mm luftrum till golvet . Och där det var tomt så satte jag dit läkt som jag la brädor ovanpå och fodrade med vindskydspapp och fyllde sedan med såg och kutterspån som jag packade ordentligt.Om man vill och orkar så kan man lägga en porös träfiberskiva under spånen så isolerar det ännu mera.Men det måste vara brädor underst träfiberskivan håller inte ensam som botten
 
LÅter som en helt ok lösning, har dock två frågor:

Hur isolerar du mot yttervägg? Misstänker risk för köldbrygga eftersom spånen pga luftspalten inte täcker helt där. Eller räknar du med att timret isolerar så det räcker?

Spånets isolerförmåga jämnfört med ullen? Några värden?

Och så en bonus.. :D
Är det lilla (10mm) utrymmet under "undergolvet" luftat? = är grunden luftad?

MrE
 
I mitt fall så var det ca 50 cm ut från väggen ett par stockvarv och mellan dom stockarna och ytterväggen så är det fullt med sand.I mitten så var det ett stort hål ca en meter djupt.Antagligen planerat för källare när dom byggde huset på 1800 talet. Genom stengrunden så går det 3 st rör som ventilerar undersidan.Jag la cellplast ovanpå sanden och tätade med fogskum runt.
och i mitten så satte jag läkt och spånor. Men ventilationen under det isolerade golvet är kvar så golvbjälkarna ruttnar inte.
 
vet ej hur stor skillnad det är på bergull och spånor vad gäller isoleringsförmåga. Jag antar att bergullen är bättre. Men jag tycker att sågspånet räcker bra till i golvet. Det är dessutom bra på det viset att om det blir blött någon gång så torkar det.Vilket i mitt fall var bra när det var ett köksgolv.
 
hur blir det sedan under plattan? Kommer det inte upp fukt genom betongen ändå.? Och hur klarar sig dom nedersta stockvarven.? blir inte dom ändå utsatta för fukt?
 
Vad jag fått förklarat för mig så tar man bort alla bjälkar. Och vårat hus har uppmurad grund, om det är till hjälp.

Borde det inte annars bli som platta på mark? Om inga organiska material finnes under betongen?
 
många påstår att det är ett bra sätt och det är mkt möjligt att dom har rätt. Tycker själv bara att det känns fel att gjuta in golv i ett gammalt timmerhus.
Jag gissar att man måste gjuta plattan under stockvarven?
 
Hej.
Har pysslat med liknande golv.

Den lösning som jag absolut förordar är:
1. Gräv ur så du får ca 1dm luft under bjälkarna.

2. Spika ett lager bräder i nederkant av bjälkarna.

3. Lägg ett lager vindpapp i de "fack" som då bildas mellan bjälkarna.

4. Fyll med spån (inte finkorningt utan "hyvelspån", sånt som man har i stallar).

5. Blanda i ca 1 byggskyffel kalk per m2. Detta syftar till att minska risken för möss och annat otyg, har använts länge inom det traditionella byggandet.

Huruvida du sedan skall ha ventilationsgluggar i grunden eller inte beror på hur fuktigt det är. Om du har mycket fukt nu så kan det vara lämpligt att låta det vara öppet ett tag för att sedan (under vintern inte minst) stänga gluggarna för att minska genomflödet av kall luft som kyler dina fötter.

Om du ändå tänkt gräva ur grunden rekommenderar jag att du fyller med leca-kulor, inte särskilt dyrt och bra eftersom det både släpper genom fukt snabbt och det är oorganiskt.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.