Henri skrev:
Jag tycker att Isabel76 tydligt har förklarat vad hon menar med att "bli förbannad". Jag har full förståelse för hennes reaktion på det hon har råkat ut för.
Tack!
 
Thomas Lundquist
Alla förstår att en konsument som blivit lurad blir förbannad och även kan bli mer än så vid behov.
Jag försökte bara bromsa dig att sprida ditt märkliga budskap :).
Du har troligtvis anlitat en klåpare, och ni är i kraftig minoritet som anlitar dessa gossar.

Därför bör du tonsätta dig lite lägre när du nämner hantverkare, för det fanns ingen sådan hos dig som det verkar.
Som du själv skrivit, man vet inte vad som har hänt om man inte får kika in på andra sidan staketet också.
Det gäller även ditt fall Isabel.
 
Redigerat:
Det var inte min menning att förstöra TS tråd även om det var oundvikligt.

Tittar man på de senaste "varningarna" är de gjorda av medlemmar med få eller inga inlägg.

Det jag tycker är synd är att riktiga varningar blandas upp med "persolinga" varningar så den som läser vet varken ut eller in.
Då byggahus.se är en site med redaktionellt matererial och ett välmodererat forum så undrar man hur denna del hanteras. Jag lägger ingen vikt vid om de varingar som skapats är riktiga, men för mig som frekvent läsare så börjar jag ju undra ibland. Det talas om att kolla upp referenser, att "googla" är ju första åtgärden för många och då trilla in i en tråd eller ett referat på google utan sammanhang kan nog vara hårt för den utpekade,

Tråkigt nog verkar det vara relationsproblem som ligger bakom varningar, det är sällan riktiga fuskbyggare kommer upp utan det har oftast skurit sig mellan två parter.

I denna tråd har TS utryckt sitt missnöje med en hantverkare, denne har svarat och sedan går "pöbeln" igång åt båda hållen.

Jag tycker att denna del borde modereras hårdare, ställa motfrågor etc., dels för att väcka tanken hos folk som läser, men även att visa tydlighet till de som klarat nålsögat att här finns ett problem med denne hantverkare/leverantör.

Så min åsikt är att i nuvarande form bör forumdelen stängas då den inte tillför något alls för närvarande.

Ang. TS så rann varningen ut i sanden tyvärr då det hade varit intressant med lite fakta som underbyggt inlägget.
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
I denna tråd har TS utryckt sitt missnöje med en hantverkare, denne har svarat och sedan går "pöbeln" igång åt båda hållen.

.
Här har det väl ändå inte varit några pöbelfasoner?

Jag tycker denna tråd är ett bra exempel på hur det ska fungera. En kund luftar sitt missnöje och hantverkaren får tillfälle att svara under ordnade former.

Därefter får var och en dra sina egna slutsatser, precis som det fungerar med alla referenser.

Jag tycker ändå det rätt ofta är så att "kunder" genomskådar och ifrågasätter andra kunders kritik - det är sällan någon kommer undan oemotsagd och det ifrågasätts från båda sidor.

Att forumdelen inte tillför något alls är ju en märklig slutsats. Här kan man ju också läsa om vilka företag man ska vända sig till, inte bara vilka man INTE ska vända sig till. Ur ett konsumentperspektiv är ju det fantastiskt bra.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Jag tycker det är en bra ventilerad tråd, vilket är naturligt i ett gott samhälle.
 
Var lite generell, därav "", men håller inte med dig om att kunder läser alla delar, det krävs att man går in och läser hela råden (80 inlägg...) Som konsumentforum är det en balansgång i dessa trådar. Med ett visst kritiskt öga skall man ha, absolut, men jag tror att det finns en tyst massa som tor på det som sägs här;)
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Var lite generell, därav "", men håller inte med dig om att kunder läser alla delar, det krävs att man går in och läser hela råden (80 inlägg...) Som konsumentforum är det en balansgång i dessa trådar. Med ett visst kritiskt öga skall man ha, absolut, men jag tror att det finns en tyst massa som tor på det som sägs här;)
Var jag påväg att anlita företaget i fråga skulle jag garanterat läsa alla inlägg, om det så var 800 st. :)


Förövrigt har jag beställt saker från företag som haft en del dåliga omdömen på rejta.se.

Vi är på väg mot en ny tid. Många, men inte alla har insett det.
Omdömen och klagomål har numera en helt annan räckvidd.
Företagen måste lära sig hantera detta, de mest framgångsrika kommer jobba proaktivt.
Kunderna måste (och kommer att) lära sig, - att allt man läser inte är sant.


Förövrigt blev detta en ganska skum tråd.
grabbhalvan vs hantverkaren ger jag 0-0 i poäng.

Just som det nu ser ut litar jag inte mer på någon av dom, och jag struntar i alla drev som gått igång här. Var jag på väg att anlita byggaren skulle jag bara kolla ungefär så noga som man alltid bör. Dvs lite f-skattsedel, kronofogde och sånt. Och så magkänslan då.
Samt kanske kolla vad mer en googling verkar hitta, skulle det dyka upp fler missnöjda kunder så är det kanske dags att ta sig en funderare, men en enda missnöjd kund kan väl inte fälla avgörandet, väl.
Vilket företag saknar helt någon missnöjd kund?
 
pbengtsson skrev:
Var lite generell, därav "", men håller inte med dig om att kunder läser alla delar, det krävs att man går in och läser hela råden (80 inlägg...) Som konsumentforum är det en balansgång i dessa trådar. Med ett visst kritiskt öga skall man ha, absolut, men jag tror att det finns en tyst massa som tor på det som sägs här;)
...men hur tänker du dig att det ska fungera egentligen. De absoluta sanningen, om det finns en sådan, kommer vi aldrig se. Det går ju liksom inte att tillsätta en kommission och göra en utredning varje gång någon tycker att någon gjort något dumt. Allt som skrivs på Internet är inte sant. :|

Man ska inte bara ha ett visst kritiskt öga, man ska ha ett jäkligt kritiskt öga när man läser saker på Internet och det gäller i synnerhet denna forumavdelning.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Vi är på väg mot en ny tid. Många, men inte alla har insett det.
Omdömen och klagomål har numera en helt annan räckvidd.
Företagen måste lära sig hantera detta, de mest framgångsrika kommer jobba proaktivt.
Kunderna måste (och kommer att) lära sig, - att allt man läser inte är sant.

Men t.o.m en lågpanna till hantverkare förstår att kritiken kommer inte finnas bakom "lyckta" skärmar vilket ni andra verkar tro.
Framtidens omdömen kommer redovisas med typ "eniroinformation", facebook eller liknande. Då kanske huliganerna ifråga håller sig borta :)


Förövrigt blev detta en ganska skum tråd.
grabbhalvan vs hantverkaren ger jag 0-0 i poäng.

Förstår inte hur du tänker, Grabbhalvan- hanverkar´n 0-2

Just som det nu ser ut litar jag inte mer på någon av dom, och jag struntar i alla drev som gått igång här. Var jag på väg att anlita byggaren skulle jag bara kolla ungefär så noga som man alltid bör. Dvs lite f-skattsedel, kronofogde och sånt. Och så magkänslan då.
Samt kanske kolla vad mer en googling verkar hitta, skulle det dyka upp fler missnöjda kunder så är det kanske dags att ta sig en funderare, men en enda missnöjd kund kan väl inte fälla avgörandet, väl.
Vilket företag saknar helt någon missnöjd kund?
Inget etablerat företag saknar en missnöjd kund ,vad nu det innebär.
Vilken kund har aldrig utnyttjat ett företag på ett eller annat sätt?
 
MathiasS skrev:
Man ska inte bara ha ett visst kritiskt öga, man ska ha ett jäkligt kritiskt öga när man läser saker på Internet och det gäller i synnerhet denna forumavdelning.
Håller med dig, men problemet är att det finns ett antal funktioner på internet som suger åt sig gottebitarna utan att sätta i dem i sitt rätta sammanhang, ex google visar en preview av det man sök på, byggahus.se har ingen spärr mot externa sökmotorer, så vad som sägs härinne kommer lätt ut i annat sammanhang.

Jag är kluven som sagt....

Edit: Mikael_L, lite återupprepning av mig, men ditt inlägg är klokt.
 
Redigerat:
Problemet i denna tråd är att första inlägget fick ligga i 6 månader innan det började röra sig. Under dessa 6 månader var det grabbhalvans uppgifter som stod där utan att vara emotsagda/ifrågasatta.

Protte
 
Pbengtsson, prototypen: Internet är som det är och folk kommer alltid kunna yttra sig utan att båda sidor får uttala sig på ett rättvisst sätt. Företag kommer få oförtjänt ovett vare sig vi gillar det eller inte.

Tillbaka till inlägg #33 i denna tråd - strategi för att hantera sociala medier på nätet. Om hantverkaren i denna tråd satt i system att bevaka vad som skrivs om företaget på nätet hade han antagligen inte haft 6 månaders ordertorka. Googlar jag lindström bygg kommer denna tråd upp direkt - håll med om att läget är ett annat nu när företagaren själv gett sin syn på saken. Detta kunde antagligen ha gjort för 6 månader sedan.
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Edit: Mikael_L, lite återupprepning av mig, men ditt inlägg är klokt.
Ja lite upprepning av flera, ty det mesta är nog redan sagt. Mina åsikter var nog redan luftade lite här och där. Jag har länge lurkat tråden men försökt undvika att ge mig in i den. :blushing:

@ Thomas Lundquist
Man kan ha alla möjliga slags åsikter, men nu är detta de facto vår nya verkligheten vi lever i. Det går inte att åsikta bort.
Tycker någon att byggahus ska ta bort möjligheten till kritik eller sätta in stora resurser för att kontrollera kritiken så undrar hur denne tycker vi ska göra med:
alla andra forum på nätet
facebook
twitter
alla privata hemsidor
osv

Det är väldigt lätt att inse att i denna nya verklighet måste istället alla lära sig hantera detta på något vis. För informationen/desinformationen lär inte gå att stoppa.
 
Mikael_L
Förövrigt finns det många, både företag och privatpersoner som sedan länge har jobbat med att skapa "sin egen image" på nätet.
Som målmedvetet jobbar på att rätt saker ska synas när man syns på nätet, när man blir googlad osv. Så det är absolut inget nytt, men vi kommer nog få se det öka.

Sen måste det väl ändå vara ganska få människor som har någorlunda internetvana som faktiskt skulle ha undgått att det är mycket tjafs, snack och osanning på nätet.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
@ Thomas Lundquist
Man kan ha alla möjliga slags åsikter, men nu är detta de facto vår nya verkligheten vi lever i. Det går inte att åsikta bort.
Tycker någon att byggahus ska ta bort möjligheten till kritik eller sätta in stora resurser för att kontrollera kritiken så undrar hur denne tycker vi ska göra med:
alla andra forum på nätet
facebook
twitter
alla privata hemsidor
osv

Det är väldigt lätt att inse att i denna nya verklighet måste istället alla lära sig hantera detta på något vis. För informationen/desinformationen lär inte gå att stoppa.
Jag tycker inte att byggahus ska ta bort möjlighet till kritik. Jag har berömt byggahus för att ge hantverkaren en chans till att svara vilket jag personligen tycker är självklart.

Det mesta som är nytt har även barnsjukdomar med sig. Så är det även i fallet "vår nya verklighet" Det mesta är trams när man gogglar något företag och man får typ 400 olika sidor att kritisera företag på. I framtiden kommer det här naturligt rättas till och några få trovärdiga aktörer kommer finnas kvar där man får registrera sig innan man kastar skit eller för den delen ger beröm.

Det jag vill komma fram till är att anonymiteten kommer mer och mer tvingas bort ifrån dom seriösa sidorna. Sen kommer väl alltid ventilen flashback att finnas

Sen är det kanske inte helt otroligt om det kommer att komma någon typ av ny lag om det går. Många av aktörerna är rent kriminella och försöker lura småföretagare på stora belopp, och det är en verklighet som bör försvinna bl.a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.