Hej,

Vi står i begrepp att bygga hus och med lite tur så får vi en tomt i slutet av året. Det är ju lite av en djungel att ta sej igenom. Men vi vet ändå ganska väl vad vi vill ha. 1½/2 -plan. 135-150 m2. Vi har inte tänkt att inreda övervåning eller dyligt själva. Nu är min fråga: Vad får man för 2" (+tomt). Vill ha förslag på dom tre viktigaste punkterna att tänka på.

Pär Winberg, Helsingborg
 
Vad får man för 2" (+tomt).
För hus och tomt menar du?
Eller med markarbete, brunn och rubbet...?
 
Vad jag menar är hur mycket hus får man för 2"? Markarbete, brunn etc. finns

/Pär
 
Svår fråga att svara på eftersom man inte vet vad som är viktigt för dig. Alla typhustillverkare kan leverera ett hus i den storlek som du har tänkt dig för 2 milj. Frågan är dock om det blir det hus som du vill ha.

Exempel på vad som gör att det kan bli dyrt:

- Fönster. Fönster är dyrt (stora fönster ännu dyrare) och alla vill väl ha många stora fönster.
- Dörrar. Inner och ytterdörrar till en villa kan kosta 20 tusen eller 100 tusen, på bild ser dörrarna likadana ut.
- Kakel och klinker. Vill du ha vit 15*15 platta med rak sättning överallt?
- Badrum. En stor badrumsmöbel med förvaring och sedan sidoskåp med speglar blir mycket dyrare än det handfat som ingick... Lägg sedan på vägghängd toa, handdukstork, snygga kranar osv.
- Innerväggar. Dubbla skivor, isolering och microlitväv tillkommer ofta. Lägg på 50-100 tusen.
- Belysning. En snygg spotlight kan gå på tusen kr inkl montering. 15-20 sådana vill man ju ha.
- Köket. Say no moore...
 
Säger som Larsg; gäller priset "bara" hus och tomt, så är det många hustillverkare som kan matcha med just priset!

Man får nog se till andra önskemål för att kunna sortera bort alternativ. T.ex. om man vill ha volymhus/stomrest/lösvirke, krypgrund/platta på mark, om kakel ska ingå som standard m.m. m.m.

Det är en djungel... ;)
 
Tck för eta svar. Det som avgör är ju en massa personliga prioriteringar. Men om jag förstår er rätt så bör 2" räcka en bit om man inte vräker på med en massa dyra tillval.

/Pär
 
Hej

Vi tänkte som dig i början men sen kände vi att man ska bara göra detta en gång och då kan man inte vara ekonomisk när det kommer till vissa saker då MÅSTE kvalitet komma före pris.

Glöm inte bort 100 000 kr för vatten och avlopp (iöverkant) och 100 000 i sk "byggkostnader" Plus 20-50000 för trädgård.

Men mitt förslag till er på hus är skåne 158 till er hos Borohus. Det är ett bra hus med bra standard. Vi planerar att bygga det om vi hittar en tomt...Vi ska anlita egna entreprenörer (såndana vi känner) så vi vet att vi kan lita på snickarna mfl.

Lycka till!!
/Malin
 
Skåne 158 verkar vara ett fint hus med öppen planlösning. Vad är grundpriset för det? Vad är det för kök som ingår?
 
Hejsan

Det är Marbodalkök.
Vi har fått priset 1 660000 (ungefär) då är det med inredd ÖV. Vi tänker använda egna snikare till själva snickeriet/vårtum m.m. och använda kalkylen vi fått som hjälpmedel när vi tar upp anbud för att se om de ligger högt eller lågt.

Vi har även tänkt flytta en vägg på övervåningen som istället ska gå i samma linje som toaletten så vardagsrummet blir lite större, annars blir det rätt långsmal.

/Malin
 
Enkelt, snabbt, torrt byggd (!), billigt och nyckelfärdigt är Myresjöhus lillasyster Smålandsvillan. Finns ett antal varianter, och samtlig inkl den extra utrustning ni kunde önska ryms inom 2 Mkr. www.smalandsvillan.se

(Själv bor jag i ett murat 1800-talshus, men skulle jag bygga nytt trähus idag skulle jag inte tveka. Jag har som elektriker deltagit i montaget av ett stort antal typhus)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.