Vi har en konstruktion med stödben på övervåningen på vilken plast sitter in mot varma sidan och på nedervåningen har vi nu dragit plast i taket så att denna täcker den yta som på ovanvåningen är på yttersidan av stödbenen. Följdaktligen är det nu hål mellan dessa plastskikt på grund av bjälklaget - som går tvärs stödbensväggen. Skall man försöka täta alla 40 centimeters fickor så att plasten uppe och nere binds ihop...kommer dock vara svårt att få det bra med alla mellanbjälklag eller är risken att det pressar ut fuktig luft i sidled så liten att man kan strunta i det? Vi skall ha golvvärme även på övervåningen.
 
Du bör täta alla facken mellan golvbjälkarna. Jag gjorde så att jag skar upp plasten från undersidan av bjälklaget i slitsar och drog upp dem i facken och upp över plasten på insidan stödbensväggen och tejpade där. Sedan häftade jag slitsarna i golvbjälkarna och tejpade skarven mellan golvbjälke och plast. Mycket pyssel blir det, men jag vet inte hur man skall göra annars.
 
Jo jag anade att man inte kunde fuska... Fäste specialtejpen för plast på trä eller tog du någon annan tejp?
 
Den fäster så där :-/. Har provat både aluminiumfolietejp, som jag tycker fäster sämre, men som formar sig bättre efter vinklar och vrår, och vanlig åldersbeständig byggfolietejp, som fäster lite bättre, men som är svårare att få att forma sig efter vinklar och hörn. Båda fäster ju väldigt bra på plasten. Brukar sätta någon klammer över tejpen för säkerhetsskull. Råkar det vara något litet hål någonstans är det nog ingen katastrof. Några större luftströmmar blir det ju inte fråga om. I hustillverkarens instruktioner står det "tejpa omsorgsfullt". Jag frågade min snickare vad detta betyder, och han svarade "tejpa så du blir nöjd". Bygger man åt sig själv lär man tejpa mer omsorgsfullt än någon snickare skulle ha samvete att ta betalt för :).
 
Vad i all världen diskuterar ni här?

Ångspärr mellan två uppvärmda rum? Nej.

Ångspärren skall vara hel, utan minsta lilla spikhål. Överlappad minst 20 cm.

Tejpad endast med tejp avsedd för folien som inte har klister som förstör plasten.

Ingenting, t.ex. bjälkar får stängas in mellan två lager plast. Får inte finnas möjlighet till dubbelt lager.

Men jag har väl missförstått som väl är.

Felet är väl plasten upp underifrån på bottenvån. Den bör väl vara ovanpå bjälklaget med tjockaste isoleringen ovanpå folien? Ångspärrren måste vara tät, annars bättre helt utan.
 
Hmm, är inte heller helt säker på frågeställningen - hade underlättat med en ritning/sektionsskiss men om vi här diskuterar om ytterväggarnas respektive plast/bygg -folie skall "sitta ihop" även via bjälklaget så är svaret nej - och detta av rent praktiska skäl! Det går liksom inte att dra plasten genom mellanbjälklaget....

Övre plan brukar folien avslutas ~20 cm ut på golvet och nedre plans väggfolie dras upp via taket ~20 cm - om nu någon förstod!
 
Hmmm...kanske inte förklarade så bra. Har å andra sidan ägnat julhelgen åt att göra som Arny, eftersom jag tror att risken finns att det kondenseras fukt annars. Har tyvärr ingen skiss. Nytt försök: Takstolarna har stödben som går ner en meter in i rummet på övervåningen. Stödbenen utgör innervägg där. Utrymmet mellan den inre väggen(=stödben) och ytterväggen på övervåningen är kallt. Följdaktligen blir innertaket en meter in på nedervåningen att gränsa till ett kallt utrymme, varför plasten har dragits en meter in på innertaket på nedervåningen. Frågan är då hur man tätar mellan stödbensväggen och innertaket när bjälklaget går emellan. Om man sedan har golvvärme i mellanbjälklaget torde väl risken - om man inte tätar - att varm luft trycks ut i sidled vara rätt stor eller :-/ Detta är ju normalt inget problem annars eftersom du har ett hammarband som gräns mellan våningarna och inte öppen isolering.
 
ByggaNytts beskrivning av att man dra ut folien på övre plan 20 cm på golvet och på nedre plan 20 cm i taket, antar jag att han menar om man isolerar ända ut mot ytterväggen både uppe och nere. I mitt och som jag förstått det i Alsti 18:s fall så har vi krypvindar uppe. En lösning som skulle motsvara ByggaNytts förslag skulle vara att dra ut folien 20 cm på golvet uppe, och att dra ut den i taket nere 20 cm förbi det ställe där stödbensväggen slutar. Men, jag håller inte med om att det inte går att dra plasten genom bjälklaget. Det är förstås betydligt mer jobb med tejpning och häftning, men blir helt säkert tätare. Vår husleverantör har föreskrivit att man gör på detta sätt. Nu skiljer förstås ofta husleverantörernas föreskrifter och snickarnas praxis åt ganska ofta, och jag vet inte vad som är snickarpraxis i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.