Jag har precis monterat mina spotligthts i mitt badrum, dessa har klass IP44 dvs. att man kan ha spottarna i duschen och väldigt fuktiga utrymmen. En grej som jag inte fattar riktigt är om man vinklar själva halogenlampan så blir det öppning upp till taket som jag antar att det kommer fukt in och lägger sig ovanför paneltaket. Dom är inte helt täta ävan om man inte vinklar dom. Har någon nån vettig förklaring på detta
?
 
Är det inte så att själva lampan i spoten är fuktskyddad ? Alltså att vattnet inte kan tränga in och bli spänningssatt?
 
Det har du nog förbaskat rätt i men problemet kvarstår, fukt kommer att komma in ovanför takpanelen. Man köper dessa spotlights och räknar med att man kan sätta in dom i ett våtrum för att det finns en klassificering som säger att de ska klara av fuktiga utrymmen, sen så är det ett stort hål i så att fukten kan vandra förbi fuktspärr...??? Hur f/&"¤n kan dom få IP44? Jovisst lyser den säkert om man stoppar ner den i en vattenbunke men vad som är viktigare är att jag inte får riva hela badrummet efter en ev. fuktskada.
I bruksanvisningen står det inget om detta så det kanske inte kommer bli fuktskada, vad vet jag om fukt!?!? Hjälp mig nån som kan fukt!
 
Är själv skeptisk till att lägga spottar i ett badrum och göra en massa hål i fuktspärren. Om du har en elektriker som monterar spotten + "lådan" som ska ligga ovan spotten så brukar dom inte direkt bry om eventuella framtida fuktproblem. Man tar kniven och tar upp ett rejält hål i fuktspärren för spotten.
Skulle jag själv lägga spottar i badrummet skulle jag försöka få fuktspärren ovan lådan också, obruten eller tejpad. Annars finns nog uppenbar risk för framtida problem.
 
jeal skrev:
Har någon nån vettig förklaring på detta?
Jag tror att den värme som spotten utvecklar, torkar upp den eventuella fukt som smiter in. Detta innebär att du bör ha lyset tänt när du duschar. ;D
 
Crap!
Lite sent för några lådor nu. Badrummet är efter ett halvårsslit äntligen klart. Belive me...jag kommer inte att riva något tak.
 
jeal skrev:
Crap!
Lite sent för några lådor nu. Badrummet är efter ett halvårsslit äntligen klart. Belive me...jag kommer inte att riva något tak.
Du måste ju ha luftning ovan spotten, annars kommer den ligga direkt mot takisoleringen. Eller är badrummet på nedre våningen och du har monterat dessa spottar i bjälklaget mellan våningarna (som saknar isolering). Då är det ingen fara.
 
sitter spottarna direkt ovanför duschen? har du nån fläkt som suger ur luften?
 
badrummet är på undervåningen utan isolering, så jag har en luftspalt på 20 cm och jag har en liten pax fläkt oxå.
 
Är det någon som vet hur stor luftvolym som hehövs per lampa (35W) i slutet utrymme mellan undertak och isolering?
 
IP klasss är två siffrig där första siffran anger "berörings och dammskydd" och andra siffran anger "vattenskydd". Graderingen är från 0-6 på "damm" och 0-8 på "vatten". För "beröring och damm" är 0=inget skydd och 6 = "dammtät". För vatten gäller följande:

IPX0=Inget skydd
IPX1=Droppskyddad
IPX2=Droppskyddad vid15grad. lutn.
IPX3=Strilsäker
IPX4=Sköljtät
IPX5=Spolsäker
IPX6=Spoltät
IPX7=Vattentät
IPX8=Tryckvattentät

Så om en "apparat" t.ex. har IP44 innebär det "beröringssäker ståltråd (diam 1mm) 1N" samt "sköljtät"
 
Immobil skrev:
Jag tror att den värme som spotten utvecklar, torkar upp den eventuella fukt som smiter in. Detta innebär att du bör ha lyset tänt när du duschar. ;D

Nja. Man brukar ju regel gå ut och släcka när man duschat klart...fukten lär knappast ha försvunnit. Dessutom blir fukten till ånga av lampvärmen och drar rätt ut i isoleringen. :surprised:
Det enda raka är att fuktspärra runt lådan eller kåpan som täcker spotten.
 
reno skrev:
Hur kommer det sig att 12v armatur behöver samma regler som 230v i badrum? Om man spolar vatten på 12v så händer väl inget (förutom att armaturen kan paja)?

Eller??? ???

/Novis
Har du provat att lägga en ringnyckel över polerna på ett bilbatteri nångång....? ;)
Det kan vara bra drag i tolv volt också...
 
12 V gör att du inte dör om du tar i någon ledande del så vad gäller människoskydd är kraven onödiga men 12 V kan fortfarande orsaka bränder...
 
Angående oron för fuktgenomsläpp i spotar.
Är det verkligen så att man har fuktspärr i taket?
I mitt badrumstak finns inte ens gips eller annan bärare utan bara träpanel spikat på regel. Ovanför denna finns visserligen ett ångskydd men det är ju ingalunda det samma som ett membran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.