Vad är rimligt att dra av då ett arbete inte är klart i tid?

Ett dygn innan slutdatum fick vi reda på att det inte alls var klart utan det drog ut på tiden ca 2-3 veckor. Vi bor inte på platsen där arbetetet utfördes. Vi hade en bokad resa för att kolla av arbetet och göra slutstäd eftersom det är ca 80 mil mellan bostaden och fritidsbostaden så krävs lite planering.

Jag hade innan dess jagat hantverkaren i fråga utan att denne svarat på tel sms mail utan att få svar.

Efter det låg vi och andra på hantverkaren som illrar eftersom det var tvunget att jobbet skulle bli klart något som man inte skall behöva göra.
 
Om man inte i förväg avtalat hur försening kompenseras ekonomiskt är det ju lite svårt att införa detta i efterhand. Om du haft kostnader för resan du inte kunde genomföra/avboka kanske det går att ta en diskussion om det?
 
Är det verkligen så att en hantverkare kan ta så lätt på uppdrag att inte hålla ett slutdatum och inte informera om det och ändå vänta sig att få fullt betalt.
Vi gjorde resan i alla fall eftersom vi hade biljetter som inte kunde avbokas och ville göra en ny tidsplan med hantverkaren öga mot öga.
 
Är också inne på Mathias linje att möjligtvis kan viss del av biljetterna kunna ersättas, lite beroende på hur stor nytta ni haft av resan trots att det inte var fullt färdigt.

Hur stor ekonomisk skada anses ni lidit??
Eller är ni kanske mest besvikna att det blivit försenat?
 
Besviken är väl milt sagt. Det har krävt massor av tid och energi att sparka på denna hantverkare och eftersom bostaden skulle hyras ut var det tvunget att den skulle vara färdig annars så hade jag kastat ut honom.

Är det normalt att när man inte gör klart en sak i tid bara strunta i att svara i telefon svara på sms och mail. Jag frågade direkt om det var något jobb kvar eller om vi kunde räkna med att det var klart i över en veckas tid utan att få svar jag var sedan tvungen att anlita personer som med nyckel kunde gå in och meddela status som var mkt värre än vad jag ens kunde drömt om.

Det gällde ett badrum på ca 6 kvm som var urrivet jobbet var avtalat sedan länge och hantverkaren hade ca 8 veckor på sig att göra jobbet något som han inte sagt något om utan snarare tvärtom.

Får se om vi får våtrumsintyg innan fakturan förfallit.
 
Svårt att få ersättning för en försening.

Finns det ett tydligt avtalat slutdatum kan ersättning för faktiska merkostnader utgå men inte något för att det blivit omständigt eller för "sveda o värk".

Har man ett viktigt slutdatum så bör man tydligt i avtalet ha fastställt detta med ett betydande vite avtalat.
 
Jag får väl ta på mig skulden helt eftersom jag trodde på hantverkaren när han sa att han skulle vara klar och ha nvisste att det var viktigt för oss och för uthyurningsfirman att det skulle vara klart.

Men en sak som kanske någon här kan svara på är det normalt att inte informera om en för sening eller att inte svara på direkta frågor från beställaren om hur läget är.
 
Vill tillägga att det jobbet inte tog längre tid än beräknat utan att han helt enkelt inte fick tummen ur att starta med jobbet.
 
Nej självklart inte normalt och oavsett vad juridiken säger så har ni alltid rätt att försöka förhandla och klaga på bemötandet mm.

Men ni får svårt att driva igenom ärendet om inte hantverkaren själv av goodwill inser att det blev fel och kan kompensera er
 
Självklart ska man som kund kunna förvänta sig att hantverkaren är kontaktbar samt att han vid en ev försening upplyser om detta så snart han inser att han blir försenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.