Elementet i sovrummet har varit kallt ett bfra tag, och i väntan på den riktiga vinterkölden beslöt vi oss för att fixa det. Systemet är vattenburet med fjärrvärme. Vi har köpt en ny termostat och adapter (MMA) som sitter imellan trevägskorsningen och termostaten. Efter att ha fyllt på systemet och luftat ordentligt så blir elemetet fortfarande inte varmt. Röret fram till trevägskorset är varmt men sen är det kallt. Det som jag tycker är lurigt är att det har ju kommit in nytt vatten i elemetet när vi luftade så det kan väl inte vara stopp i trevägen?
Är helt novis på vatten och har bara bott i huset ett år.
/Renée
 
Ventilen som termostaten trycker in piggen på har förmodligen fastnat. Försöka att få igång den genom att trycka in den några gånger med t.ex. en tång. Returen är däremot troligen öppen, så visst kommer det in vatten så det går att lufta.
 
Ska gå och testa, men kan den verkligen fastna när den är ny?
 
Renee79 skrev:
Ska gå och testa, men kan den verkligen fastna när den är ny?
Jag förstod det som att ni bytt termostaten, inte ventilen.
 
eftersom jag inte "pratar vvs" så är det vårt att få termerna rätt. Vi har bytt två grejer längst ut på elementet. Dels själva termostaten och dels en "adapter" som sitter mellan trevägskorset och termostaten, skulle tro att det är ventilen. "Piggen" sitter på den nya delen.
 
Och om du trycker in piggen så ska den fjädra ut igen, om inte så får du rucka på den fram o tillbaka några gånger. Den ska vara i yttre läget för att det ska bli full värme i radiatorn.
 
Då har ni bytt termostaten och behövde en adapter för att termostaten skulle passa mot ventilen. Piggen som ska motioneras sitter i ventilen, alltså i delen som fortfarande sitter kvar när ni plockat bort termostaten och adaptern. Normalt sett kommer det inte ut något vatten (men om ventilen är sönder kan det förstås göra det), så det ska gå bra att provköra utan adaptern och termostaten för att se när man fått ventilen att fungera (eftersom ventilen ska vara öppen när piggen inte är intryckt).
 
Redigerat:
Hej igen,
Jag tänkte att jag skulle lägga upp en bild istället, eftersom det är svårt att beskriva. Men jag lyckas inte klura ut hur man laddar upp bilder.
Piggen sitter på den del som jag kallat adapter, men som på förpackningen hete 10 MZ10 (utbytessats) och är alltså ny. Det är inga problem att trycka in den och den fjädrar tillbaka bra.
 
Renee79 skrev:
Piggen sitter på den del som jag kallat adapter, men som på förpackningen hete 10 MZ10 (utbytessats) och är alltså ny. Det är inga problem att trycka in den och den fjädrar tillbaka bra.
Aha, ni har alltså bytt hela ventilinsatsen och den verkar funka. Då kan problemet vara att returventilen är stängd till radiatorn (varför den nu skulle vara det om det funkat förut, kanske något skräp som hamnat där?). Eller också tar helt enkelt alla andra radiatorer så stort flöde att cirkulationspumpen inte orkar. Går att kolla genom att stänga alla andra radiatorer och se om det blir någon fart då.
 
Dagens dummaste fråga? Vad är returventilen? ;)
 
Renee79 skrev:
Vad är returventilen?
En ventil som sitter där vattnet kommer ut ur radiatorn. Kan se lite olika ut, men ofta sitter ett täcklock som ser ut som en mutter över.
 
Hur öppnar/stänger man den? När jag vrider på muttern/locket sipprar det vatten. Hur gör man?
 
Renee79 skrev:
Hur öppnar/stänger man den? När jag vrider på muttern/locket sipprar det vatten. Hur gör man?
Ja, den ventilen brukar inte vara helt tät, så det kommer en del vatten när man öppnar locket för att justera den.
 
Nu funkar det! iallafall innan vi har satt dit termostaten, ville se att det flödade varmt först - och det gör det!! Det var "bara" att skruva upp bottenventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.