Skulle behöva testa rostfria rakblad till att rengöra glaskeramhällen. Dom vanliga rostar mycket fort och jag är rädd att repa hällen.

Eller har ni hittat nåt bättre? Typ kem rengöring till hällen?
 
Finns det ens rostfria rakblad?
Kanske beror på hur man definerar rostfritt?
Vanlig rostfri plåt är typ självläkande, det är därför det aldrig går att slipa en rostfri kniv så den behåller skärpan över tid.
Så göra rakblad i det materialet är jag klart tveksam till.
Men det finns kanske mer eller mindre rostbenägna varianter.

MP 51 tycker jag fungerar rätt bra, beroende på nerlagt arbete :)
 
En glaskeramikhäll med värmezoner under är nästa mission impossible att hålla skinande blank utan inetsat mög.
En induktionshäll däremot ser ut som ny även efter många års användande.

Min metod för gamla spisar har alltid varit att att ofta spruta på en skvätt handdiskmedel, ta diskborsten, blöt ned den så att du får med lite vatten och vispa ut diskmedlet över spisen. Vänta 15min och skrubba med diskborsten ev med en skvätt vatten, använd baksidan om något bränt fast. Torka av med fuktig trasa alt hushålsspapper. För att få till glansen så funkar några droppar hällrengörning som du polerar med hushållspapper.

Fördelen med denna metod är att den inte kräver någon större arbetsinsats och allt du behöver finns inom räckhåll och man siktar inte ner sig.
 
Vad är MP51 ???
 
Firmor som håller på med solfilmsmontering på bilar använder rostfria rakblad, för att inte göra märken på bilrutorna då de skär till solfilmen. Är märkta OLFA om det inte står stainless. Kolla med någon sådan firma. Hittade nu snabbt denna grossist. http://www.foliepapper.se/produkt/verktyg/reservblad/
 
S
gör rent bladen efter användena.
mp51 medel som löser upp det brända.
 
Är det MP52 och inte 51 som menas? MP52 är trevliga produkter på många områden.
 
Tack! Visste att det fanns rostfria. :)
 
Jag köpte mina på ICA. 5st för 27kr. Brukar också använda Mr Muscle keramikrent, funkar mycket bra
 
JAR skrev:
Jag köpte mina på ICA. 5st för 27kr. Brukar också använda Mr Muscle keramikrent, funkar mycket bra
Rostfria för 27:- ? Skojar du?
 
Vet inte om de är rostfria egentligen. Det är i alla fall såna där som följer med skrapan och de verkar vara "mer rostfria" än "vanliga" rakblad
 
P
Rostfria rakblad brukar jag köpa på ebay sök på "stainless razor blades". Jag brukar själv köpa Featherbladen eftersom de håller länge och jag tycker att de rakar bättre än de flesta andra blad...

För att göra rent hällen använder jag varmt vatten och lite diskmedel. De få gånger något bränt fast så tar man skrapan när det är torrt = ingen fukt, ingen rost :)
 
Patrik_N skrev:
Är det MP52 och inte 51 som menas? MP52 är trevliga produkter på många områden.
Ähum jo det var det ju :blushing:

p5127392.Jpeg
Men jag var rätt nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.