Hej på er!

Nu står jag och min sambo i husköpar tankar , har ju hittat en underbar äldre (1946) villa med sjöutsikt.. <3

Men nu kommer problemet:

De begär 575000:- och ja det är billigt för detta hus MEN du behöver göra helrenovering!
Vi behöver göra följande:
Takbyte (plåttak)
Värmekälla (Nu olja)
Dränera
Kök
Bad
Byta alla fönster. 29 st
Byta ytterdörr (2 st)
Byta källardörr
Samt självklart väggarna, golv samt innerdörrar.
Kolla om kaminen fungerar..

Innetaken är det enda som är ok.. ;)

Vad tycker NI är ett rimmligt pris för huset och vad tror ni banken går med på att man kan få i lån?

Vore evigt tacksam för hjälp och tankar..


Ha det så gott!
 
Hej. Det behöver nog kompletteras med lite mer info för att kunna få en bra uppfattning om vad som är rimligt. Hur stort är huset, vad går liknande hus för i närområdet, ska ni leja bort allt arbete eller göra allt själv? Är det verkligen värt att renovera och vad får ni för slutresultat jämfört med att kanske bygga nytt? Vad är det som är underbart, huset eller utsikten?
 
Klart!
Huset är som sagt byggt 1946, i vitt tegel.
190 kvm, boyta + 116 kvm, biyta. Tomten är på 3384 kvm.
Taxeringsvärdet 2009 låg på 767000, men ska ju taxeras om detta året.

Det är svårt att säga vad liknande hus går för då inget hus är det andra likt på detta stället ;) Men om man tittar i området så låg det på mellan 420000-1150000.

Klart att vi förälskat oss i både hus & utsikt..

Nytt vill vi ej ha, så renovera ett gammalt är toppen för oss.. ;)


Hoppas jag fått med allt nu..
 
Skall du anlita företag så är det frågan om 1 miljon, om det räcker. Har ni funderat över hur länge ni skall bo i detta hus.För dessa kostnader är inte avräkningsbara vid försäljning utan det bli en beskattning som reavinst på kapitalet om ni får tillbaka utläggen ni haft.Men räknar ni med att bo där lång lång tid så........
 
En helrenovering där det mesta läggs ut på hantverkare ligger väl på fel sida om miljonen. Men ni kanske är händiga och vana själva.

Gissar att ni kan få låna något i stil med taxeringsvärdet, om det går att övertyga banken om att renoveringen blir av och att den utförs professionellt av yrkesmän.
 
Jag kollade på hemnet och förstår ni vill ha det, skulle gärna själv köpt det om det legat här i närheten.
Måste verkligen allt detta göras omgående, tyckte inte det verkade så farligt på bilderna?
Om inte skulle jag rekommendera att ni väntar med de som inte måste göras(tak?).
Köpte själv ett från 1914 med liknande förutsättningar förutom att fönstren och ett badrum var nytt.
Tanken var nog att riva ut kök osv. men nu 5 år senare är det inte gjort och det är vi glada för, de planer vi hade då är inte vad vi vill ha idag nu när vi tänkt göra slag i saken. Det befintliga köket visade sig dessutom oväntat användbart efter lite billig uppfräschning.
 
Vi har ju tänkt att bo där resten av våra liv är ju meningen isf.. :)
Min smabo är snickare och jag är inte sen på att hjälpa till.. Han tar det tungsta och jag annat som han delegerar ut.. :)

Ja visst är det fint! ;) Kanon för oss, på alla sätt..

Så kontentan blir att få lånelöfte men det är nog inga problem då vi redan har ett hus sedan 6 år tillbaka som vi har renoverat så nästa som flyttar in behöver bara skönhets fixat det, typ måla och tapetsera..
 
Ja då verkar ju förutsättningarna vara de bästa och ni har ju troligen redan en god uppfattning om hur ni vill ha det och vet vad som krävs för detta om ni redan gjort det en gång.
 
alex_pirat skrev:
Hej på er!

Nu står jag och min sambo i husköpar tankar , har ju hittat en underbar äldre (1946) villa med sjöutsikt.. <3

Men nu kommer problemet:

De begär 575000:- och ja det är billigt för detta hus MEN du behöver göra helrenovering!
Vi behöver göra följande:
Takbyte (plåttak)
Värmekälla (Nu olja)
Dränera
Kök
Bad
Byta alla fönster. 29 st
Byta ytterdörr (2 st)
Byta källardörr
Samt självklart väggarna, golv samt innerdörrar.
Kolla om kaminen fungerar..

Innetaken är det enda som är ok.. ;)

Vad tycker NI är ett rimmligt pris för huset och vad tror ni banken går med på att man kan få i lån?

Vore evigt tacksam för hjälp och tankar..


Ha det så gott!
Vi har just gjort ungefär det ni tänker er att göra. Vi räknade med ca 800tkr, men det dök hela tiden upp småsaker som var "bäst" att fixa när man ändå höll på eller att man valde ett kök som var lite dyrare än det man budgeterat för. Nu e vi uppe i ca 1500tkr renoveringskostnader och det är en del kvar. Vi har dessutom en byggare som vi känner så vi får rätt bra priser.
Börja räkna efter vad det kommer att kosta.

En grov uppskattning:
Tak : 200-300tkr
Värme: 100-150tkr
Dränera: 50-100tkr
Dörrar: 2-10tkr/st
Kök: 30-300tkr
Ytskikten 100-200tkr
Övrigt 300tkr

Kommer ni någonsin kunna få igen de pengarna om ni måste sälja?
 
Glömde badrum: 50-150 tkr
 
noone70 skrev
En grov uppskattning:
Tak : 200-300tkr
Värme: 100-150tkr
Dränera: 50-100tkr
Dörrar: 2-10tkr/st
Kök: 30-300tkr
Ytskikten 100-200tkr
Övrigt 300tkr

Kommer ni någonsin kunna få igen de pengarna om ni måste sälja?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Får man igen pengarna så är det kapitalskatt 30% på dessa inte att för glömma!
 
Ni har ju utmärkta förutsättningar för att köpa ett renoveringsobjekt.

Om mannen i huset är snickare så finns det väl ingen ekonomi i att ta in byggare till de flesta av jobben. Det är mycket bättre att ta obetald semester och jobba själv. Vad har man ut netto som snickare? Ca 23000:-/månad? Det blir ungefär 145 kr/h i förlorad arbetsinkomst.

Som snickare borde man dessutom ha bra kontakter och kunna få tag i material billigt, ha god tillgång till verktyg och känna folk som man kan byta arbete med. Det finns säkert någon rörmokare, elektriker och plattsättare i bekantskapskretsen som kan behöva lite snickarhjälp med sitt eget hus.

200 - 300 tkr för tak borde bli mycket mindre med eget arbete. Material från 200 kr/m2 (plåt 100 kr/m2, råspont 75 kr/m2 och papp 25 kr/m2).

Sedan kan man ju fundera på vilken ambitionsnivå man vill ha på renoveringen. I ett område där villorna kostar ca 0,5 - 1 miljon så verkar det vara svårt att få igen pengarna på en lyxrenovering om man vill eller måste sälja.

Värmekällan borde gå att byta betydligt billigare. En ny pelletsbrännare kostar 25000:-, en begagnad kan man få för 10000 på blocket. En modern luftvärmepump 20000. Pellets kostar väl ca 0,75 kr/kWh, Luftvärmepumpsvärme mellan 0,20 kr/kWh och 1 kr/kWh om det är riktigt kallt. Bergvärme är billigare i drift men investeringskostnaden är ju inte att leka med.

Måste ni dränera? Kanske kan ni avfukta källaren istället?

Behöver fönstren bytas? Äldre hus har ju ofta väldigt bra kvalitét på virket i fönstren. Kan befintliga fönster renoveras istället? Då kanske man kan byta ut en del av glaset mot energiglas. Det finns företag som renoverar fönster till en rimlig peng också.

Behöver dörrarna bytas? Kanske de också kan renoveras? Innerdörrar är ju en del av charmen med gamla hus.

Är nuvarande kök platsbyggt? Isåfall kanske det kan renoveras och förses med moderna beslag (mjukstängande luckor mm). Ett IKEA-kök med en snygg bänkskiva (t.ex. sten) ser dyrt ut utan att behöva vara det.

När det gäller ytskikten finns det ju tapet och golv i alla prisklasser. Jag och hustrun har letat efter snygga golv och tapeter till vår nyinköpta villa och landade på ett Byggmax-golv för 169 kr/m2 och tapeter för drygt 200 kr rullen.

Ett badrum behöver heller inte bli gräsligt dyrt. Vinyl behöver inte betyda pastellfärger utan man kan göra snygga, plastade badrum. Ett badrum på 4 m2 borde kosta ca 10000 - 12000 att få plastat av en mattläggare. Badrumsinredning finns också i alla prisklasser. Min personliga åsikt är att dyrt behöver inte betyda snyggt, eller tvärtom.
 
Har ni barn? Ananrs bör ni göra detta klart innan ni skaffar. Mitt tips till er. ;)
 
Japp vi har 3 snart tonåringar så hjälp får vi.. De ska själva måla deras rum och svärfar tapetserar.. :)

Vi har räknat på vad renoveringen kommer gå på och har ett flertal offerter klara men var och kollade på det nu och båda framsidan och södersidan måste bytas omgående, det är vitt tegel..
Vad tror ni det kommer kosta då???
 
alex_pirat skrev:
Japp vi har 3 snart tonåringar så hjälp får vi..
Det är ju helt perfekt. De är absolut gamla nog att hjälpa till med allt som inte innebär snabbt roterande oskyddade sågklingor så de kan nog bidra till renoveringen i ganska hög grad. Dessutom får de känna sig delaktiga och bidra till hemmet, vilket gör att de inte bara lär sig sköta en fastighet utan också stärker självförtroendet och låter dem växa som människor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.