Garaget byggdes 1960. Garaget har 3 portar och har platt betongtak som lutar så att nederbörd rinner ner till små rör som leder vattnet ner till stupröret. Garaget är byggt i sutteräng där baksidan och sidorna har jord mot sig. Garagen är inte uppvärmda. Det ena garaget sitter ihop med huset via en invändig gång till källaren.

Jag skulle vilja laga sprickorna i garagefasaden och måla betongen. Sätt dig 3 nya garageportar. Lägg någon form av tätskikt (vattenavvisande asfalt?) på betongtaket så det avlastar betongtaket. Taket på garaget fungerar idag även som en stor terass.Det jag är rädd för är att jag kostar på garaget och att det sedan "faller ihop" så jag har slängt pengarna i sjön. Vad tror ni? Riva eller renovera?
 
  • DSC_0098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning om vilket alternativ som är det bättre, men som upplysning tror jag att du behöver både rivningslov och bygglov om du väljer bygga nytt-alternativet.
 
Hej!

Jag känner till det men tack ändå.

Egentligen är nog alternativet att renovera garaget eller att bygga ett nytt på tomten och låta det befintliga på bilden vara ett halvdåligt kallförråd.
 
Jag tror knappast att garaget faller ihop om du får taket tätt.
Ett skikt med vattentät betong och för säkerhets skull även armeringsnät, skulle få både taket tätt och hållbart. Sen bort med all flagad färg på väggarna och nymålat, kommer det att vara fint i många år.
 
Jag skulle renovera. Lättare för att slippa älla tillstånd, och för att kunna göra allt själv lite i taget.

Finns det höjdbegränsningar på taket? Lägga på 10-30cm xps cellplast, med gjutet fall under eller över. Därefter papp eller liknande och trall (för jag antar att det skall fortsätta användas som terass)

Liknande borde ju kunna göras med väggar över och under mark. Oavsett om det är uppvärmt eller ej ger det högre temp inne =mindre fukt.

Önskar jag hade ett trippelgarage: (
 
Tack!

Hoppas ni har rätt.Vore mycket billigare att renovera än bygga nytt. Smart idé med att isolera taket. Kanske kan jag bygga ett tak på garaget och sluta använda det som terass. Måste fundera på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.