O
Har man ett problem med en vara eller tjänst så är det alltid bäst att börja artigt och trevligt, Detta kan ibland leda till att du tjänar på problemet.

visst självklart, ibland måste man ta i med hårdhandskarna så är det, men man ska ine börja med det... det blir aldrig bra. I slutändan så lönar det sig att vara trevlig!
 
Thomas Lundquist
Isabel76 skrev:
Och ibland funkar det med att vara förbannad!!
Nu vet jag inte hur det verkligen är i detta fall(ingen av oss utomstående vet något annat än det som båda sidorna skrivit).
Men nej,det brukar inte lösa sig om man för en lugn och saklig diskussion!
Det finns hantverkare som är idioter precis som det finns kunder.
Så som vissa av er resonerar så kan man genom att titta på min historik anse att det är vårt fel att vi har stora problem med vårt hus pga en fuskbyggare.

Vi försökte gå den snälla vägen och fick inget gehör,så vi fick gå den elaka vägen och blanda in Gar-bo! Ibland måste man vara hård mot hantverkare som inte vill göra rätt för sig.
Klart att det funkar att bli förbannad ibland.
Men att ha det som norm är ju minst sagt en felaktig inställning i ett normalt samhälle.

Sluta upp att propagera för detta märkliga beteende.

Klarar man inte av att föra en saklig diskussion (spelar ingen roll i vilket tonläge) så kanske man ska sitta på sin kammare så mycket som möjligt och absolut inte anlita någon att utföra en tjänst.

Du skriver att det finns idioter i båda lägren, men hur skulle det se ut om vi hantverkare skulle ta efter dina råd, att vara förbannad på en gång istället för att föra en saklig diskussion?
 
Thomas Lundquist skrev:
Klart att det funkar att bli förbannad ibland.
Men att ha det som norm är ju minst sagt en felaktig inställning i ett normalt samhälle.

Sluta upp att propagera för detta märkliga beteende.

Klarar man inte av att föra en saklig diskussion (spelar ingen roll i vilket tonläge) så kanske man ska sitta på sin kammare så mycket som möjligt och absolut inte anlita någon att utföra en tjänst.

Du skriver att det finns idioter i båda lägren, men hur skulle det se ut om vi hantverkare skulle ta efter dina råd, att vara förbannad på en gång istället för att föra en saklig diskussion?
Bra sagt! Att bli förbannad leder bara till konflikt, och resultatet blir aldrig bra för någon.
Att det uppstår problem händer, och kan man lösa problemet på ett kreativt sätt så brukar båda parterna tjäna på det. Att gå i försvarsställning är inte speciellt kreativt...
Glöm inte att många hantverkarna är egna företagare, och strul innebär utebliven inkomst. De är ju tvungna att göra rätt, annars förlorar de sin lön.

Självklart finns det idioter som inte kan sitt jobb eller försöker lura kunden, men sådana borde inte bli speciellt långlivade... Själv kan jag tycka synd om en hantverkare som räknat fel, eller som råkar ut för omständigheter han inte räknat med (och friskrivit sig från), men ett avtal är ett avtal. Det som hamnar utanför det får man hantera på bästa sätt.
 
Odjuret skrev:
Har man ett problem med en vara eller tjänst så är det alltid bäst att börja artigt och trevligt, Detta kan ibland leda till att du tjänar på problemet.

visst självklart, ibland måste man ta i med hårdhandskarna så är det, men man ska ine börja med det... det blir aldrig bra. I slutändan så lönar det sig att vara trevlig!
Absolut, man ska börja på ett trevligt sätt,men om man nästan 3 år senare står med samma problem vad ska man göra?
Som jag skrev uttalade jag mig inte om just detta fall eftersom bara TS och entreprenören vet vad som verkligen hänt. Utan jag uttalade mig om att det verkar som om att flera av de som skrivit menar att man ska hela tiden vara "snäll" och nästan böna och be att hantverkaren ska göra det jobb som denne faktiskt fått betalt för.
 
Larsa skrev:
Bra sagt! Att bli förbannad leder bara till konflikt, och resultatet blir aldrig bra för någon.
Att det uppstår problem händer, och kan man lösa problemet på ett kreativt sätt så brukar båda parterna tjäna på det. Att gå i försvarsställning är inte speciellt kreativt...
Glöm inte att många hantverkarna är egna företagare, och strul innebär utebliven inkomst. De är ju tvungna att göra rätt, annars förlorar de sin lön.

Självklart finns det idioter som inte kan sitt jobb eller försöker lura kunden, men sådana borde inte bli speciellt långlivade... Själv kan jag tycka synd om en hantverkare som räknat fel, eller som råkar ut för omständigheter han inte räknat med (och friskrivit sig från), men ett avtal är ett avtal. Det som hamnar utanför det får man hantera på bästa sätt.
Vet du vad? Vi har i mer än 1 1/2 år varit ganska snälla och tillmötesgående! Vi tillbringade vår första vinter i ett iskallt hus,vi hade istappar inomhus! Men vi bad och bönade entreprenören att åtgärda felet.Han gjorde inte rätt för sig,och vi fortsatte att ge honom flera chanser.

Byggaren utsatte oss och vårt hus för livsfarliga risker,trots flera särskilda besiktningar,7 besiktningsmäns och ärliga hantverkares uttalande ville denna entreprenör inte göra detta vi faktiskt betalt honom för, så jag då blev vi förbannade och tog fram hårdhandskarna! Vi har sedan juni 2010 inte haft ett badrum på övervåningen eftersom byggaren stoppade renoveringen av läckan på ena väggen(huset byggdes 2009).
Vi har än idag inte fått ordning på huset mycket pga att vi varit mesiga och inte tagit de råd som vi fått om att inte ge entreprenören chansen.

Ja,man bör alltid börja snällt men om det inte funkar så ska man inte låta sig köras över,har man betalt för något så ska man ha valuta för sina pengar.
Här itråden låter det som att man som kund inte ska höras och att alla hantverkare vill göra rätt för sig!
Det finns rötägg och dessa förstör mycket både för kunder och ärliga hantverkare.
Och nej,jag tänker inte sluta propagera att man blir förbannad när hantverkare inte vill göra rätt för sig!!!!!!!!! Klart att alla kan göra fel och man måste ge folk chansen att åtgärda dessa men om detta inte händer så har man all rätt att kämpa för det man betalt!
 
Isabel76, sålänge du propagerar för att en hetsk och osaklig argumentering är the way forward så kommer du alltid vara en förlorare. Speciellt om du går upp i tingsrätten.
 
Nimajneb skrev:
Isabel76, sålänge du propagerar för att en hetsk och osaklig argumentering är the way forward så kommer du alltid vara en förlorare. Speciellt om du går upp i tingsrätten.
Jag propagerar inte för en hetsk och osaklig argumentering men jag propagerar för att man inte ska låta sig köras över!
Som jag skrivit,klart att man bör försöka lösa detta mellan kund och hantverkare går det inte då tycker jag att man ska ta upp en rättsligt fight alltså bli förbannad.
 
Isabel76 skrev:
Vet du vad? Vi har i mer än 1 1/2 år varit ganska snälla och tillmötesgående! Vi tillbringade vår första vinter i ett iskallt hus,vi hade istappar inomhus! Men vi bad och bönade entreprenören att åtgärda felet.Han gjorde inte rätt för sig,och vi fortsatte att ge honom flera chanser.

Byggaren utsatte oss och vårt hus för livsfarliga risker,trots flera särskilda besiktningar,7 besiktningsmäns och ärliga hantverkares uttalande ville denna entreprenör inte göra detta vi faktiskt betalt honom för, så jag då blev vi förbannade och tog fram hårdhandskarna! Vi har sedan juni 2010 inte haft ett badrum på övervåningen eftersom byggaren stoppade renoveringen av läckan på ena väggen(huset byggdes 2009).
Vi har än idag inte fått ordning på huset mycket pga att vi varit mesiga och inte tagit de råd som vi fått om att inte ge entreprenören chansen.

Ja,man bör alltid börja snällt men om det inte funkar så ska man inte låta sig köras över,har man betalt för något så ska man ha valuta för sina pengar.
Här itråden låter det som att man som kund inte ska höras och att alla hantverkare vill göra rätt för sig!
Det finns rötägg och dessa förstör mycket både för kunder och ärliga hantverkare.
Och nej,jag tänker inte sluta propagera att man blir förbannad när hantverkare inte vill göra rätt för sig!!!!!!!!! Klart att alla kan göra fel och man måste ge folk chansen att åtgärda dessa men om detta inte händer så har man all rätt att kämpa för det man betalt!
Att vara hård innebär inte att man behöver vara arg och skrika...

Man kan lugnt och sakligt exempeliv dra en person inför domstol, men man behöver inte för den delen höja rösten rösten. Att behålla lugnet sakpar i mitt perspektiv ett större förtroende, ger utrymme för att tänka klart och desutom visar det på en enorm styrka. Att ge vika och skrika visar snarare på svaghet...
 
PCLarsson skrev:
Att vara hård innebär inte att man behöver vara arg och skrika...

Man kan lugnt och sakligt exempeliv dra en person inför domstol, men man behöver inte för den delen höja rösten rösten. Att behålla lugnet sakpar i mitt perspektiv ett större förtroende, ger utrymme för att tänka klart och desutom visar det på en enorm styrka. Att ge vika och skrika visar snarare på svaghet...
Men det är ju det jag menar med att bli förbannad! I mitt första inlägg skrev jag att det var det vi gjorde när vi blandade in Gar-bo i det hela!
 
Isabel76 skrev:
Men det är ju det jag menar med att bli förbannad! I mitt första inlägg skrev jag att det var det vi gjorde när vi blandade in Gar-bo i det hela!
Kanske är ditt ordval som "förbannad" och formuleringen "mans ska börja trevligt" som gjort att jag tolkat in att den samtalstonen/samtalsnivån som du verkar förespråka kanske inte alldid är helt sansad och kanske övergår till starkt laddad:D
 
Isabel76 skrev:
Jag propagerar inte för en hetsk och osaklig argumentering men jag propagerar för att man inte ska låta sig köras över!
Som jag skrivit,klart att man bör försöka lösa detta mellan kund och hantverkare går det inte då tycker jag att man ska ta upp en rättsligt fight alltså bli förbannad.
Vidare skriver du:

"Men nej,det brukar inte lösa sig om man för en lugn och saklig diskussion!"

Förbannad kan man ju vara utan att föra en hetsig i osaklig diskussion. Vidare som påpekats att komma upp i rättsinstanser o vara förbannad o osaklig är synnerligen dumt.
 
PCLarsson skrev:
Kanske är ditt ordval som "förbannad" och formuleringen "mans ska börja trevligt" som gjort att jag tolkat in att den samtalstonen/samtalsnivån som du verkar förespråka kanske inte alldid är helt sansad och kanske övergår till starkt laddad:D
Jag börjar misstänka det:(
Men, nej jag förespråkar inte våld varken fysiskt eller muntligt :)
För vår del har vi däremot gett entreprenören är rejäl käftsmäll genom att Gar-bo tagit vår sida i tvisten och löst ut byggfelsförsäkringen . Det räcker mer än väl för mig ;)
Och det är vad jag menar med att bli förbannad och sätta hårt mot hårt.
 
Nimajneb skrev:
Vidare skriver du:

"Men nej,det brukar inte lösa sig om man för en lugn och saklig diskussion!"

Förbannad kan man ju vara utan att föra en hetsig i osaklig diskussion. Vidare som påpekats att komma upp i rättsinstanser o vara förbannad o osaklig är synnerligen dumt.
Ja,men det var ju så! Vi kom ingen vart med entreprenören trots flera lugna och sansade diskussioner! Till slut blev vi förbannade och gick vidare.
 
Isabel76 skrev:
Ja,man bör alltid börja snällt men om det inte funkar så ska man inte låta sig köras över,har man betalt för något så ska man ha valuta för sina pengar.
Här itråden låter det som att man som kund inte ska höras och att alla hantverkare vill göra rätt för sig!
Det finns rötägg och dessa förstör mycket både för kunder och ärliga hantverkare.
Och nej,jag tänker inte sluta propagera att man blir förbannad när hantverkare inte vill göra rätt för sig!!!!!!!!! Klart att alla kan göra fel och man måste ge folk chansen att åtgärda dessa men om detta inte händer så har man all rätt att kämpa för det man betalt!
Det finns exempel på många som råkat illa ut här på forumet, inkluderat dig Isabel. Och självklart måste man ta strid när det är befogat.

Jag tror det jag och andra försöker säga är att i de flesta fall tjänar både beställare och hantverkare på att hantera problem på ett civiliserat sätt, och då handlar det om att komma överens och hantera ev problem. Sen om hantverkaren inte är seriös så får man ta till andra medel.....

Jag jobbar själv som leverantör i ett helt annat serviceyrke, och jag har varit med om kunder som börjar bråka vid första lilla motgång. Då hamnar man lätt i en situation med pajkastning, tolkningar av avtal och inkoppling av jurister, helt i onödan. Som tur är händer det mig väldigt sällan......
 
Jag tycker att Isabel76 tydligt har förklarat vad hon menar med att "bli förbannad". Jag har full förståelse för hennes reaktion på det hon har råkat ut för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.