Hej alla huskunniga!

För drygt två veckor sedan vann jag budgivningen på ett 137 kvadratmeter stort enplanshus med (oinredd) källare, byggt 1946. För säkerhets skull bad jag att en besiktningsklausul skulle läggas till i kontraktet vilket innebär att jag till och med imorgon(!) 2011-12-30 har möjlighet att avbryta köpet. Vid besiktningsgenomgången samma vecka framkom inga avgörande nyheter, det gjorde det däremot idag, när korttidsmätningen av radon blev klar. På övervåningen ligger värdena på 350 (+/-70) Bq/m3 och i källaren 620 (+/-100) - en rejäl bit över rekommenderade värden med andra ord.

Förhoppningsvis kan någon av er hjälpa mig med lite tankar kring följande:

1. Har någon liknande erfarenheter?
Hur löste ni saken med säljaren? Kan jag omförhandla priset? Om ja, hur mycket är skäligt? Huset landade på 2 015 000.

2. Kan dessa värden ge någon slags fingervisning om det rör sig om markradon eller radon från byggmaterial?

Vilken betydelse har det om det är marken eller materialet? Varken säljare (som själv är arkitekt, säljer sin bortgångne fars hus så han har dock inte själv bott där på 30 år) eller besiktningsman såg några tecken till att det skulle röra sig om blålättbetong, å andra sidan går det väl inte att se utifrån? Enligt kommunens radonkartor ligger huset inte i ett högriskområde, men om jag förstått saken rätt spelar det egentligen mindre roll.

Om det är till någon hjälp så står följande i prospektet
Byggnadssätt - Grund: källare. Stomme: Betong, trä. Bjälklag: Betong. Fasad: Tegel. Ventilation: Självdrag.
3. Finns någon möjlighet att uppskatta vad en radonsanering skulle kosta? Jag har ändå planer på att med tiden dränera om och fixa till källaren, då skulle en tätning av grunden och ny ventilation kunna ingå men frågan är hur mycket större kostnaden skulle bli då? och skulle det räcka?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
/KMS
 
Bättre ventilation, tex med mekanisk frånluft, gör att du får ett luftombyte i bostaden som gör att radonhalten sjunker som en sten. Sen om det räcker fullt ut är omöjligt att sia om.

Köp inget du känner att du kommer att ångra!
 
Detta är ju så höga nivåer att du ska göra något åt det.

Jag skulle prata med säljaren och begära att få konsultera ett radonsaneringsföretag som ev behöver göra ytterligare analyser av byggmaterialet för att förstå hur dom ska sanera och vad det kostar.

Kan inte säljaren acceptera detta (vilket kanske tar ett par veckor till givet julledighet) så skulle jag backa ur.

Ska huset ändå totalrenoveras kommer din extrakostnad för saneringen vara blygsam och då kan du ju överväga att gå vidare med affären i annat fall är det ju läge att hålla sig lite kall..... För köparen är det ju ett stort besvär att börja om från början igen, så det rimliga är ju att dom går med på ytterligare tidsfrist.
 
Tack för råden!

Jag fortfarande såld på huset, oavsett radonvärden, men inser att jag skulle behöva sanera. Lite beroende på vad en radonkonsult skulle ge för råd lutar det åt ett FTX-system med tanke på energivinsten. Detta verkar dock kosta en hel del så jag ska se om säljaren kan tänka sig att dra av lite på priset. Vilka summor jag kan gå med på är jag osäker på, har någon av er erfarenhet av vad en ftx-installation kan kosta (inkl "allt")?
 
om det är radon från marken så kan man ju göra några radonbrunnar genom källargolvet. brukar kosta
ca 30-50 000 kr
 
I dessa trakter ratas radonhus totalt. Ett vi kikade på hade värden på över 400 i radondotterhalt vilket skall tas gånger två för att bli Bq/m3. Det sänktes flera hundra tusen men ingen ville köpa ändå. Lite nyfikna ringde vi mäklaren för att kolla och fick förklarat att det var för att man skulle ha råd att sätta in fläktar.
Man kände sig lite strålad efter första visningen, och det var innan vi fick reda på att det var radon i huset.
 
raveper skrev; "Man kände sig lite strålad efter första visningen, och det var innan vi fick reda på att det var radon i huset."

Får väl gratulera till att du som första person i världen "känt" strålning (bortsett från personer som insjuknat och fått känna på konsekvenserna av för mycket stråldos.) Trodde annars att det var därför man utförde radonmätningar, att strålning inte kan uppfattas av våra sinnen .;)
 
Som tidigare nämnts kan det räcka med att ventilera för att få ner den förhållandevis låga radonhalten. Själv hade jag 5000 Bq/m3 i källaren och 3000 i årsmedel. Jag köpte fläkt och spirorör för runt 10 000:- och satte ihop en radonsug själv. Numera har jag 100 i källaren och 70 i årsmedelvärde.

Tänk på att man kan få saneringsbidrag av Länsstyrelsen samt sänkt taxeringsvärde om man nu har nån nytta av det.

/Q
 
Röker du, eller någon i familjen? Om inte så skulle jag inte vara överdrivet rädd för radon.

Risken att få lungcancer är ca 0,4% vid 0 Bq/m3, och ca 1% vid 800 Bq/m3 för icke-rökare enligt strålsäkerhetsmyndigheten. Risken ökar linjärt - det är inte så att 199 Bq/m3 är ofarligt medan 201 Bq/m3 är farligt.

Jag skulle förhandla med säljaren om att få ner priset för kostnaden motsvarande en radonsanering - eller betydligt mer om möjligt. Säljaren borde kunna acceptera detta eftersom ett hus med radon som sagt är svårsålt.
 
Jag skickar med grafen från strålskyddsmyndigheten som visar risken för lungcancer.
 
  • radon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant diagram. Jag har för mig att jag nyligen läst (häromåret) att man misstänker att även låga halter, 100-200bq/m3, har större påverkan än man tidigare trott?
 
Varför funderas det då på att sänka värdena under 100. Det som är lite lurigt är ju inkubationstiden. Om 30 år kanske det inte är så farligt om man själv dör, men ens barn slipper nog helst lungcancer i 30 års åldern.
 
raveper skrev:
Varför funderas det då på att sänka värdena under 100. Det som är lite lurigt är ju inkubationstiden. Om 30 år kanske det inte är så farligt om man själv dör, men ens barn slipper nog helst lungcancer i 30 års åldern.
Troligen för att det är tekniskt och ekonomiskt rimligt. Om diagrammet stämmer så innebär det att ett antal personer färre drabbas av lungcancer varje år.
 
Hela den här radon cirkusen är kraftigt överdriven.Om våra kära myndigheter la krutet på att få folk Jag läste i någon rapport som var rensad från rökare och rökares anhöriga. Då var man nere i 5 fall/år som kanske berodde på Radon.
Dina halter är låga.Du vet väl att 400bq är ofarligt på din arbetsplats....
Du kommer i vilket fall som helst att behöva fixa något bättre än självdrag för att huset och de som vistat där ska må bra.
Om man fördubblar luftomsättningen halveras nivårena dvs motera F luft eller om du vill FTX så kommer haltera med största säkerhet att gå ner.
Det vi har gjort (Det var ungefär samma halter hos oss) är att motera mekanisk frånluft och nya don.En ventgubbe justerade in till 0,5 luftomsättning/ timme och nu är värdet 280bq.
Om vi ökar luftomsättningen lite till kommer förmodligen värdet att sjunka ytterligare eftersom värdet sjunker linjärt med luftombytet.
Vi kunde inte räkna hem ett ftx aggregat hur vi än räknade.Aggregatet var utslitet innan det var betalt iform av energibesparing.F systemet kostar 2-3000/år i ökad energi förbrukning och ett FTX skulle kosta ca 100kkr installerat och klart.Då ska man ha klart för sig att det blir fula rör överallt och att inbyggnad av rören inte ingick i offerten
Markradon brukar generera betydligt högre halter än det du har.Jag gissar att du har blåbetong i väggar ocfh mellanbjälklg och att det är därifrån det kommer.
Vår granne blev 92,hennes man över 80 och min farmor 86.Alla 3 bodde i blåbetonghus i 40+ år och fick inte lungcancer.Nä jag tror man ska lägga krutet på sånt som är farligare.
 
Ovanligt många direkt felaktiga råd i svaren i den här tråden...
Mekanisk frånluft tex. är inte att rekommendera om det rör sig om markradon! Halterna kan då ÖKA istället, då undertrycket gör att mer radon sugs in via otätheter i grund och genomföringar.
Att vidare påstå att man kan dra slutsatsen att det skulle röra sig om radon från byggnadsmaterialet på grundval av det uppmäta radonmedelvärdet är också felaktigt! Enda sättet är att mäta med tex en gammamätare och därigenom utesluta byggnadsmaterialet. I de fall det finns tillskott av radon från byggnadsmaterial så finns det nästan alltid dessutom en markradonkomponet som adderas till denna.

Åtgärderna är olika beroende på den enskillda situationen, schematiskt så åtgärdas byggradon med FTX och markradon med radonsug. (endast i specialfall tex. mark av typen grusås så används radonbrunn, och den placeras inte i källargolvet.....:)

Folk som känner sig "strålade" i radonhus bör köpa foliehatt mot detta....

Hur som helst så följ Matthis råd, begär uppskov, kalla in en konsult, få en offert och förhandla utefter denna offert ned priset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.