Såg en annons här på byggahus.se om en ventilation med värmeåtervinning och när jag läser så ser den intressant ut. Dels priset men även att den verkar klara minusgrader bra. Dom jag sett tidigare har varit i samma prisklass men där har dom inte klarat mer än kanske -5 grader och då fungerar den ju inte så bra. Denna skulle klara ner till -35 men behöver knappast mer än -20 som allra värst.
Jag vill inte lägga ut astronomiska summor som en del har föreslagit typ 50-60.000 eller över.

Så är det någon som har testat denna produkt? Verkar vara ganska ny iofs men man vet ju aldrig.

http://www.energybuilding.se/ är iaf länken till deras hemsida. Vad tror ni experter om denna?
 
Det känns som ett system med för många (decentraliserade) komponenter. Nåt pajar så småningom, och det gör det fortfare ju fler pryttlar det finns.

Dessutom, vissa utrymmen skall ha frånluft, andra tilluft. Nu vänder ju luftflödet kontinuerligt.

Ska du investera så gör det i en FTX istället. Aggregatet kostar inte 50--60 papp, däremot kräver det en del installationsarbete.
 
Hm låter ju ganska vettigt.

Enda problemet är att alla exempel som folk har visat mig förut har kostat från 50.000kr och uppåt minst vilket är horribelt dyrt i mina ögon :D

Har du några tips på ett eller flera bra FTX-aggregat? Sen är det omständigt att installera själv? T ex drar man allt uppe på vinden och fräser ner fläktdon i tak/väggar i rummen eller hur går man tillväga?
 
Lizzardo
Grillen skrev:
Sen är det omständigt att installera själv? T ex drar man allt uppe på vinden och fräser ner fläktdon i tak/väggar i rummen eller hur går man tillväga?
Allt beror ju på hur händig man är, det som är lätt för en person kan vara väldigt omständigt för en annan :)
Vanligast är att lägga allt på vinden och gå ner med ventiler i taket men själva aggregatet kan även placeras i garderob etc om man har dåligt med plats på vinden.
Olika hus har olika förutsättningar.
 
Grillen skrev:
Hm låter ju ganska vettigt.

Enda problemet är att alla exempel som folk har visat mig förut har kostat från 50.000kr och uppåt minst vilket är horribelt dyrt i mina ögon :D

Har du några tips på ett eller flera bra FTX-aggregat? Sen är det omständigt att installera själv? T ex drar man allt uppe på vinden och fräser ner fläktdon i tak/väggar i rummen eller hur går man tillväga?
Vilken FTX man behöver beror främst på hur stor bostaden är. Ju större bostad desto större luftflöde.
 
Lunos verkar ju fungera likt Airstar, genom att ena stunden suga ut luft och andra stunden blåsa in, och som consensus påpekar, fungerar den därför inte som ventilation i våtutrymmen där det inte någonsin bör vara övertryck. Har svårt att hitta nåt vettigt ställe där den skulle kunna ha nåt berättigande och priset blir ju då heller inte särskilt lockande.
 
exerg våtrum är ju inget jag ska ventilera så det spelar ju ingen roll då kanske? Men då får det nog bli ett FTXaggreggat om det inte springer iväg så saftigt i priset

Ni har inga tips på vilken FTX man bör använda, länkar helst. kåken är som sagt 120kvm stor

bild på planlösning ser ni här nedanför


Har hur mycket plats som helst på vinden så då är det väl enklast att slänga upp systemet där?
Några sidor till där man kan läsa mer om hur man installerar själv finns det? Isåfall får ni gärna slänga in lite länkar här också :D

Men som sagt skulle vara bra om någon som har bra koll på området kan ge lite tips på vilka aggregat man bör välja och vad mer man behöver, känns som att det finns en redigt stor chans att bli blåst om jag går in till någon handlare då jag inte har någon som helst koll på vad som är bra eller inte :)

Att slänga ihop det tror jag inte blir några problem då jag är händig av mig och har byggt det mesta i huset och tidigare lägenheter själv. Men som sagt har inte koll på vad för system man ska ha :)

EDIT TILLÄGG!!
Blir det mycket dyrare om jag ska ha system för dubbel yta? alltså 240kvm? Tänkte att det kanske vora lika bra att dra ner ventilation till källaren när man ändå håller på och den är på 120kvm totalt. Eller bör man använda nått annat sätt där?
 
Har du hel källare så räkna med 240 kvm och dra ner ventilation dit också. En FTX gör underverk med inomhusklimatet!

Det finns massvis med aggregat på marknaden: Fläktwoods (gamla Bacho, fd ABB Fläkt), Österbergs, Flexit, mm mm.

Jag personligen skulle INTE lägga aggregatet på vinden. Det finns alltid risk för kondens och isbildning i en FTX vintertid, speciellt i moderna aggregat med hög verkningsgrad. Då är det bättre att montera aggregatet i en tvättstuga. Eller varför inte i källaren?
 
Som sagt är ingen expert så följer bara råd :) Källaren kan nog fungera. Beror dock lite på hur stort in/utloppshålet måste vara genom väggen?

Fördelen jag såg med att lägga det på vinden var att rören inte skulle synas alls, eller iaf inte på boplanet.

En följdfråga, hur grova rör kan det tänkas bli om man räknar i överkant, för jag antar att rören dimensioneras beroende på hur stort hus man har osv?
Blir det för stora rör som blir svåra att dölja så kommer jag nog lägga det på vinden och försöka lösa kondens och isproblemet där.
 
Rören ska så klart ligga på vinden.Det är aggregatet som, ev både av frostsjäl o servicevänlighet, skulle sitta inomhus i garaget el likn. Närmast aggregatet får du rör med diameter 16 cm. När du släppt in luft, genom var sin 10 cm:s avgreningar, till ett par rum minskas diametern till 12,5 cm och till sista rummet 10 cm. p.off cake. Frånluft har du säkert redan från wc,dusch o kök som naturligtvis skall inkopplas till ftxen.
 
Grillen skrev:
Såg en annons här på byggahus.se om en ventilation med värmeåtervinning och när jag läser så ser den intressant ut. Dels priset men även att den verkar klara minusgrader bra. Dom jag sett tidigare har varit i samma prisklass men där har dom inte klarat mer än kanske -5 grader och då fungerar den ju inte så bra. Denna skulle klara ner till -35 men behöver knappast mer än -20 som allra värst.
Jag vill inte lägga ut astronomiska summor som en del har föreslagit typ 50-60.000 eller över.

Så är det någon som har testat denna produkt? Verkar vara ganska ny iofs men man vet ju aldrig.

[länk] är iaf länken till deras hemsida. Vad tror ni experter om denna?
Ja vi har installerat Lunos ventilation. Det har vi inge ångrat. Det fungerar perfekt och vi har sänkt vår energikostnad en hel del. Dessutom så har vi bra luft inne hela tiden. Vi har installerat 4 stycken. Man måste ha minst två för var 70:e sekund så vänder dom, så när den ena blåser ut luft tar den andra in ny luft. Det hörs knappt. Så det kan jag varmt rekommendera och det blev mycket billigare än en FTX anläggning med mpntering.
 
  • Gilla
bjorneriknord
  • Laddar…
Är det nånstans som ventilation är nödvändig så är det i våtutrymmen och det utsug som behövs där ersätts med luft från de torrare rummen(sov o vard.rum) vilket gör att dessa ventileras automatiskt bara de får ny luft nånstans ifrån. Sätter man Lunos eller airstar så ökar man ju det totala utsuget i huset och kan sålunda aldrig bli billigare i drift. Bättre luft kan det visserligen bli men aldrig billigare om inte våtutrymmena sätts helt utan ventilation. Fast egentligen inte ens då. Enda tänkbara plats där de skulle kunna tänkas ha en vettig funktion är i samlingssalar ,församlingshem eller tom skolsalar där enbart samma lokal där grejerna sitter skall ventileras men då handlar det om 20-40 st i samma rum.
 
Lunos fungerar inte som Airstar. Lunos e2:a är en decentraliserad FTX. Du har alltså både till och frånluft. De arbetar i par så det är ju inta så att de bara tillför luften som du nämner. Frånluft måste man ändå ha i badrum och kök t ex.
I Tyskland har e2 blivit en jättesucce och självklart tjänar man in på energikostnaden eftersom du inte får in kall luft. Luften som kommer in blir ju uppvärmd av ett keramikbatteri. Och det batteriet har värmts upp av frånluften. Vad vet du om den här ventilationen? Har du andra erfarenheter av den så vill jag gärna veta mer.
 
"frånluft i måste man ändå ha i badrum och kök t ex" Detta innebär ju att det sugs ut luft från våtutrymmen som inte värmeväxlas ,eller hur? Denna frånluft skulle räckt att ventilera hela huset så kontentan blir att all till o frånluft som lunos ger är en överventilering som visserligen ger bra luft men som ingalunda är ekonomisk. Skulle det varit nån vits med den skulle den sugit ut luft från wc/toa/bad och haft tilluften in i vardagsrum o sovrum. En funktion som inte kan fås med lunos konstruktion. Det finns många reklamskapade onödigprylar på marknaden och denna får nog sälla sig i ledet.
 
Exerg, men i en källare? Mitt hus är byggt 56, inga fuktproblem i källaren men någon vidare luftomsättning är det inte. Tänkte pröva airstaren där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.