är det okej? Jag menar får man verkligen ge bort en tomt?
Vi har fått tomt av min sambos föräldrar. Vi ska stycka av å så bara. Är det okej?
Ngn som kan? :-/
 
Det borde väl vara så att det blir gåvoskatt på värdet på tomten enligt följande regel (från skatteverket.se)

Grundavdrag 10 000 kr

Värdet på gåvan:
- 300 000
10 % inom skiktet

300 000 - 600 000
30 000 + 20 % inom skiktet

600 000 -
90 000 + 30 % inom skiktet
 
För ett par år sedan kunde man göra dylika affärer utan gåvoskatt, det fanns ett kryphål i lagen. Tala med en skattejurist, helt klart kan ni inte ta emot en tomt utan effekter skattemässigt. Man kan diskutera förvärv av tomten mot revers som skrivs av med gåvoskattefritt belopp varje år.
 
Tror du det e det "billigaset" sättet att få en tomt så billigt som möjligt?
Inget annat man kan göra? Typ köpa för 1 kr?
Fast då om vi vill lägga in tomten som ett värde när vi tar lån för att slippa topplånet så kanske det inte går..... ??? ???
 
Normalt sett bör man undvika att köpa tomter till underpris i synnerhet under taxeringsvärde. Det finns många aspekter på det. För att slippa diskussioner om värde med skattemyndigheten bör man låta värdera tomten mha mäklare eller andra prejudicerande tomtaffärer i samma område. Om din sambos föräldrar har andra barn kan det finns arvsrättsliga aspekter på att "få" en tomt gratis eller för 1 kr.
 
Om du köper tomten för tax.värdet (överlåtelseåret) eller mer då räknas det som ett köp.
Om du köper tomten under tax.värdet (överlåtelseåret) räknas det som gåva och ska gåvobeskattas.

Gåvans värde = 75 % av tax.värdet året innan gåvan.

Det går att skriva revers och skriva av 10.000 kr per person och givare per år.
Så ni borde kunna skriva av 20.000 kr per pers. och år om det är två givare.

Jag skulle nog stämma av med en jurist och låta dem upprätta handlingar så att allt blir rätt och på bäst sätt.
 
Det finns även något som heter förköpsrätt som kanske kan appliceras av kommunen. Har kommunen behov att mark i området har de rätt, att till överrenskommen köpesumma mellan säljare och köpare, köpa tomten. Inte så vanligt men värt att kolla upp. Vore ju tråkigt om kommunen tog tomten gratis....
 
Enligt lagen får förköp inte äga rum vid en försäljning mellan makar eller när föräldrar säljer en fastighet till sina barn.

Sambos däremot är tveksamt om de får undantag.
 
Grattis Kattis. Vi gick precis igenom samma process med Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje. Det kan jag säga att maken till paragrafryttare har jag aldrig stött på.

På pappret delade vi till slut upp gåvan som 1/3 gåva - 1/3 köp - 1/3 skuldbrev vilket totalt sett motsvarade taxeringsvärdet. Oj oj oj vad det gick åt hjärnceller och då har vi inte ens funderat på hur det skall deklareras!
 
Enligt vad jag har hört, från säkra källor, skall skattemyndigheten i Norrtälje vara en av de besvärligaste i Sverige att ha och göra med.
Kanske kan det vara enklare på andra ställen.
 
Jag tror inte de är besvärligast utan istället de som gör minst fel i landet.
Jag jobbar mycket med IM i norrtälje + även andra IM och de i Norrtälje har helt klart mest koll på vilka regler och lagar som gäller !

Och det måste väl vara en fördel om gällande lagar och regler följs, kan bli problem i efterhand annars. Har kunder som har bittra erfarenheter av det !
 
Kicksan har rätt, paragrafryttare var fel ord. Noggranna stämmer bättre :surprised:
 
Hur som helst så lär det ju bli billigare än att köpa den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.