Vi bor i ett 2 år gammalt hus i ett gruppbebyggt område med i stort sett likadana hus. Vårt system består av en IVT 490 med utomhustermostat. Det här betyder att värmen inomhus blir väldigt svängigt på vårkanten (och höstkanten) eftersom den inte tar hänsyn till hur varmt det är inne.

Efter att ha läst i installationsmanualen till vår pump har jag förstått att den har stöd för inomhusgivare. Öppnar jag fronten på pumpen så ser jag plinten där denna ska kopplas in. Längst ner så kommer dessutom ett tomrör ut från väggen med en dragkabel (?) i (se bild).

Så till mina frågor:

  1. Kan det vara så att röret är avsett för inomhusgivare?
  2. I så fall, varför har man lagt in rör, men skippat givaren för 300:-?
  3. Var kan jag förvänta mig att andra änden på röret är? Jag har bara två väggmonterade dosor i huset. Ingen av dem har en kabel i samma färg.
 
  • IMAG0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, det där ser ju ut som en elkabel av något slag, prova att ohm-mäta den, det kanske sitter en givare i andra änden, åsså har dom bara glömt att koppla in den.
 
thomasx skrev:
Tja, det där ser ju ut som en elkabel av något slag, prova att ohm-mäta den, det kanske sitter en givare i andra änden, åsså har dom bara glömt att koppla in den.
Det är bara en ledare. Sannolikt för att kunna dra in annan kabel med. Jag har likadana rör där satellitkabeln är tänk att monteras.
 
Ok. Har du kollat så den inte helt enkelt går till proppskåpet?
Är den för innegivare borde den vara centralt placerad i bostaden, bakom ett doslock eller liknande.
 
thomasx skrev:
Ok. Har du kollat så den inte helt enkelt går till proppskåpet?
Är den för innegivare borde den vara centralt placerad i bostaden, bakom ett doslock eller liknande.
Nej, till proppskåpet går den inte. Inte heller till någon dosa (jag har bara två lock, ett på varje våning)

I multimediacentralen har jag två likadana rör. Den ena går upp på vinden. Den andra vet jag inte heller vart den tar vägen...
 
Blås med tryckluft i röret och går runt och lyssna efter ett väsande ljud.
 
A
Nyfniken skrev:
Så till mina frågor:

  1. Kan det vara så att röret är avsett för inomhusgivare?
  2. I så fall, varför har man lagt in rör, men skippat givaren för 300:-?
  3. Var kan jag förvänta mig att andra änden på röret är? Jag har bara två väggmonterade dosor i huset. Ingen av dem har en kabel i samma färg.
Min inomhusgivare till 490 är stor som ett cigarettpaket och kabeln är utav samma modell som telekablarna är med 4 ledare.

Gissar på att någon förberett hos dig.
 
Nyfniken skrev:
Nej, till proppskåpet går den inte.
Glöm allt jag sagt! :D

Jag hittade andra änden i proppskåpet (inne, jag hade varit ute). Se bifogad bild. Nu till nästa fråga. Är det någon som har glömt att jorda min värmepump?!
 
  • IMAG0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag misstänker att kabeln var tänkt till effektvakten, som av någon anledning inte blivit installerad.
 
Vad är en effektvakt?
 
Nyfniken skrev:
Vad är en effektvakt?
Den mäter strömmen (vanligen genom huvudsäkringarna) och stänger någon last när strömmen är för stor för att undvika att huvudsäkringarna löser ut. I ditt fall skulle det kunna vara så att värmepumpen stängs eller drar ner effekten under den tid spis/disk/tvättmaskin eller någon annan stor förbrukare används.
 
Elpatronerna i värmepannan stängs helt eller stegvis av om husets totala effektanvändning/strömförbrukning överstiger huvudsäkringarnas storlek med en effektvakt installerad. Typiskt att det finns fördraget rör för utegivare samt effektvakt men saknas rör för innegivare som ansetts överflödigt med termostater på radiatorerna eller golvvärmen. Utegivarens placering kan dock ha lika stor inverkan som att sätta upp en exktra innegivare. Utegivare i söderläge reagerar t.ex. snabbt på solvärmetillskott under höst/vår.
 
Vi har utegivare i norr men saknar som sagt innegivare. Det jag tycker är konstigt är att överallt jag läser så står det att radiatorvreden ska vara fullt öppna och att man sedan ska trimma in värmen med värmepannans kurva.

Det här gör ju tyvärr att när vårsolen lyser in genom fönstren så blir det stekhett inne, eftersom utegivaren kanske registrerar några plusgrader och därför pumpar ut 30+-gradigt vatten i radiatorerna...
 
Sätt in en innegivare så får du mycket jämnare värme inomhus. oavsett vad som händer ute. Detta diskuteras parallellt i en annan tråd, kolla gärna in den.
 
Det blir nog så att jag använder det befintliga röret för att ta mig till centralen och sen därifrån vidare till lämplig dosa i huset för att sätta upp en innegivare.

Vilken dag som helst nu... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.