Hej.

Den 19:e januari (om ca tre veckor) kommer en firma att installera en Nibe frånluftsvärmepump. Jag skall dessförinnan ha dragit frånluftssystemet samt röret för avluften. Själva rördragningen känner jag mig (relativt) komfortabel med och grejerna ligger hemma...

Så till min fråga: Hur långt innan kan man ta upp hål för spriorör utan att man riskerar besvär i mötet varma/kalla utrymmen?

Hur skall man förhindra besvären? Plasta för hålen och isolera dem ovanifrån? Hur skall man då göra för att ventilera badrummen under tiden? Kan man koppla på badrummen och sätta en avfuktare i anslutning till dessa rörs utlopp eller är det meningslöst?

Något annat bra tips?
 
Redigerat:
Ta upp hålen vartefter du bygger rören. Sätt plast för öppningarna eller montera frånluftsdonen och stäng dem så mycket det går.
Så länge du inte har en fläkt inkopplad i sytemet drar det inte ut någon luft. Och den lilla mängd som ev kommer ut hinner inte ställa till med något i kanalerna på denna korta tid. Isolera kanalerna så snart du kan.
Vad har du för ventilation i badrummet i dag? Är det mekanisk frånluft så dra nya kanaler så långt du kan och förbered omkoppling till det nya systemet så att det kan göras snabbt.
 
Ja, jag tänkte nog köra på att täta till donen så mycket det går, får forcera med vädring och avfuktaren på max på nätterna.

Badrummen: Självdrag, 160 mm spiro ovan duschplatserna.
Det är främst badrummen jag funderar över.

En åtgärd som skulle kunna vara möjlig vore att koppla ihop frånluftsstammen till att gå upp i takhuven så länge. Detta känns dock inte särskilt lockande..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.