Hej.

Vi håller på och förbereder bygge av ett fritidshus i timmer (15x15 cm) utanför Leksand. Stommen är från ett gammalt hus som märkts upp och plockats isär. Det är ett 1,5-planshus och yttermåtten i basen är 4,7 x 9,5 meter. Vi kommer isolera invändigt ytterligare 10 cm. Huset kommer vara åretruntbonat och nyttjas både sommar och vinter.

Vi håller på med markarbete just nu och ska sedan gjuta en platta på mark som grund. Ursprungligen hade vi tänkt köra på direktel rakt av (förutom den kakelugn vi fått med huset och kommer uppföra).

Det jag nu börjat fundera på är om det skulle löna sig att, eftersom vi ändå gjuter platta, köra vattenburen golvvärme istället?

Det som talar mot det är:

- Investeringskostnaden kanske inte lönar sig i ett fritidsboende?

- Vi har med stommen fått med massiva trägolv som vi gärna vill använda, och möjligen är det lite tjocka för detta (Kanske 20 mm, har inte mätt dem).

- Vi har begränsat med plats för vv-beredare och elpanna.

Någon med liknande erfarenheter som har tankar att dela med sig om detta?
 
Tycker absolut att du ska lägga golvvärme det ger skön värme, du slipper radiatorer,det ger frihet att byta värmekälla om elen skulle bli dyrare.

Det är inget problem med upp till 30 mm trägolv,jag har gjort det både åt mig själv , hos andra och i offentliga lokaler. mestadels på träbjälklag men även direkt på betong.

En elpanna eller värmepump tar inte så mycket större plats än en vvb.
 
Hur hade du tänkt att värma vattnet i golvvärmen? Är det enbart med el, eller skulle det vara något mer avancerat, som värmepump eller vedpanna?
 
Nä, i så fall hade jag nog tänkt värma med el. Enklast möjliga. Det är ett hus vi kommer vara i kanske fyra-sex veckor på somrarna, två på vintern plus ett gäng helger om året.
 
jacoblager skrev:
Nä, i så fall hade jag nog tänkt värma med el. Enklast möjliga. Det är ett hus vi kommer vara i kanske fyra-sex veckor på somrarna, två på vintern plus ett gäng helger om året.
Då kan du ju använda elektrisk golvvärme lika gärna.
 
Ja, det är en tanke förutsatt att det funkar med golven? Googlade lite och hittade någon form av aluminiummatta som skulle funka under massiva trägolv. Kanske värt att prova?
 
Tänk på att golvvärme är värmetrögt, dvs tar längre tid att värma upp huset från t.ex. +8C underhållsvärme till rumstemp. Inte helt optimalt i ett fritidshus som snabbt ska värmas upp enbart vissa helger på vinterhalvåret. Konvektorradiatorer, el eller vatten, fungerar då bättre.

Skulle byggt med elradiatorer i varje rum och sluppit oroa mig för vattenburet värmesystem i ett fritidshus. Sedan placerat en bra luftluftvärmepump med underhållsvärme i största rummet och kapacitet för att snabbt värma upp huset till rumstemp även på vintern. Elrad då back-up om det skulle bli problem med LLVP när inte någon är där samt när innerdörrarna är stängda.
 
Jag skulle i samband med gjutningen av plattan ha lagt ner golvvärmerör i fall att och för framtiden även om du initialt planerar för elradiatorer. Det är en väldigt liten extrakostnad att naja fast pex-rör i armeringen.
 
Josth skrev:
Tänk på att golvvärme är värmetrögt, dvs tar längre tid att värma upp huset från t.ex. +8C underhållsvärme till rumstemp. Inte helt optimalt i ett fritidshus som snabbt ska värmas upp enbart vissa helger på vinterhalvåret. Konvektorradiatorer, el eller vatten, fungerar då bättre.

Skulle byggt med elradiatorer i varje rum och sluppit oroa mig för vattenburet värmesystem i ett fritidshus. Sedan placerat en bra luftluftvärmepump med underhållsvärme i största rummet och kapacitet för att snabbt värma upp huset till rumstemp även på vintern. Elrad då back-up om det skulle bli problem med LLVP när inte någon är där samt när innerdörrarna är stängda.
Instämmer, precis så gör vi nu när det renoveras och samtidigt byggs till med 30kvm.
Och har även en vedeldad kamin.
 
Problem med vattenburen värme i hus som ej ses till varje dag är dessa ständiga elavbrott/vinter.
Går iof att använda glykol men då måste varmvatten slingan tömmas
 
Redigerat:
Golvvärme är direkt olämpligt i ett hus som värms upp snabbt då och då vare sig det är vatten eller el pga tröghet och olycklig fukttransport. Dessutom kan man inte dra på då förstörs golvet.

Sätt in elvärme samt en billig luft värmepump med 8 graders underhållsvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.