Hejsan,

Jag överväger att dränera min torpargrund med ett 10 cm lager Lecakulor istället för singel för att också få en isolerande effekt. Frågan är om merkostnaden är motiverad.

Vad kan 10 kubikmeter lecakulor kosta i jämförelse med samma mängd tvättad singel? Är det någon därute som köpt sådana mängder Leca nyligt och har koll på prisläget?

/Magnus
 
Jag la min 10 cm lecakulor.
Tyvärr kommer jag inte ihåg priset. Jag har för mig att det blev runt 7000:- för 8 säckar. Det räckte till 50 m2 och lite till.
Gå in på lecas web och kolla med lokal leverantör.
Fördelen med leca är att det även isolerar, man behöver inte riktigt lika mycket cellplast under. Det är även mycket lätt att fördela eftersom det väger ca 1/6 - 1/5 av stenvikten.
 
OK, då borde det bli ungefär dubbelt så dyrt för mig eftersom min grund är 100 m2.. Det är ju rätt saftigt, men å andra sidan gör man ju två flugor på smällen så att säga, både dränerar och isolerar.

Priset för 10 m3 tvättad singel + 100 m2 markisolering lär väl inte vara så mycket billigare. :p

 
Om det är ett befintligt hus skall du inte udervärdera arbetet.
Kärra in singel, eller hälla in leca med en ränna är lite skillnad...
 
Tro mig, jag har har full koll på arbetsmängden. Jag har precis grävt ut torpargrunden under golvåsarna för hand. 100 kvadratmeter yta skulle sänkas i snitt 40 cm vilket ger 40 kubik massa som ska flyttas.. Till saken hör att marken under huset består av MYCKET lerhaltig och tung jord som då dessutom fortfarande var halvfrusen av tjälen...

Jag fick gräva ner decimeter för decimeter och låta marken tina några dagar mellan varje grävning. När man står mellan golvåsarna och ska lyfta upp varje spadtag till brösthöjd och sedan svänga runt och slänga ner skiten i källaren jag fyller igen frestar det på rätt rejält.

Blotta minnet av träningsvärken jag hade efter första helgens grävning ger mig kallsvett... :p

Magnus
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Jag hjälpte en polare med precis samma idiotarbete... En stackare arbetade med bilmaskin och fyllhammare och grävde, nästa skottade över massorna i en gjutbalja på hjul, rullade ut den genom en öppning i grunden där nästa person telfade upp baljan, lastade den på en skottkärra och tömde. Dag in och dag ut ständigt framåtböjd. Efter det här vill jag inte se åt en krypgrund mer i mitt liv.
Vi hittade en levande padda nere i grunden så det var nödvändigt att gräva ut.
 
  • Gilla
Maur
  • Laddar…
Kan nån förklara detta med att isolera med leca och cellplast. Hur går det till och hur fungerar fuktvandringen, eftersom man säger dränera med leca?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.