Jag tänkte dra larmkabel (ELLXB http://www.kjell.com/sortiment/tele...installationskabel/ellxb-1x4x0-5mm-vit-p37671) mellan mina trådbundna sensorer och centralkortet i VP-rör på vinden, men har inga jättebra idéer för hur man får det snyggt och bra i rummen under.

Jag tänker så här:
Där centralen sitter kan jag ha synlig kabel från kortet upp till ett antal (eller en stor) kopplingsdosa där jag fortsätter i rör upp till vinden. Kopplingsdosan fyller då mest funktionen att få ett bra och stabilt avslut på VP-rören som sticker ner från vinden.

I andra änden känns det lite mer besvärligt. Om jag har t.ex. en rökdetektor mitt i ett rum så vill jag ogärna ha en dosa där också. För rörelsedetektorerna gäller samma - de är inte så stora men ifall jag sätter en dosa där också så drar det hela nog blickarna till sig, samma sak gäller för glaskrossdetektorerna.

Finns det något annat bra sätt att avsluta VP-rören, kanske nån form av genomföring man sätter genom innertaket?

EDIT:
Är takdosor det jag vill ha?
 
Redigerat:
Borra ner röret genom taket och sätta givaren för så att den döljer änden?
 
Fotografen skrev:
Borra ner röret genom taket och sätta givaren för så att den döljer änden?
Det kan funka för sensorer som sitter i taket (rök, glaskross), men sen har jag rörelsedetektorerna som sitter på väggarna (eller i hörnen)...

Sen är jag tveksam till att min idé med kopplingsdosor som övergång till VP-rör ovanför centralapparaten är vettig...
 
Japp som fotografen säger.. Borre genom taket så går du rakt in i ex rökdetektorn.

Sen hade jag tänkt om vid centralen, dosor av olika de slag bör du undvika så långt det går.
Dosor sätter man i stort sett bara när du går från en kabeltyp till en annan eller samlar olika larmpunkter till gemensam ledning.

Skall du ta dig från central till vind och du inte vill ha kabel på vägg, sätt centralen så långt upp mot taket att du i stort sett går direkt in i rör eller en kort strecka mellan central eller rör.
Vill du inte sätta centralen högt kan du gå upp med en lite större kabellist.

Detta gäller även från tak ned till detektor. antingen sätter du detektorn såpass högt att den skymmer kabeln från taket eller så sätter du list sista vägen ner.
Ju fler dosor du blandar in ju fler felkällor bygger du in, och ju fler timmar med felsökning skapar du.
 
OK, lister får det bli för sakerna som ska sitta på väggarna.

Jag tänkte egentligen inte skarva i kopplingsdosorna utan bara dra kablarna rakt igenom. Tanken med att ha dosor var att det skulle se fint ut om rören slutade mot dem istället för att bara sluta tvärt.
 
Sätt en bred kabelkanal mellan tak och kapsling till larm som döljer rören som kommer från taket. Verkar lite omständigt att gå igenom en dosa först.
 
OK, kabelkanal låter bra.

Nu ska jag bara hitta lämplig modell som inte kostar skjortan...
 
E
rörelsedeckarna sitter väl bäst i hörnet upp mot taket? Då behövs varken kopplingsdosa eller kabelkanal eftersom deckarn döljer hålet uppe i taket.
 
Emil_K skrev:
rörelsedeckarna sitter väl bäst i hörnet upp mot taket? Då behövs varken kopplingsdosa eller kabelkanal eftersom deckarn döljer hålet uppe i taket.
Några av dem kommer att sitta så, men inte alla, tyvärr.
 
E
Har du taklister? isåfall skulle du kunna ta ut kabeln bakom dessa och även få hålet dolt bakom
 
Emil_K skrev:
rörelsedeckarna sitter väl bäst i hörnet upp mot taket? Då behövs varken kopplingsdosa eller kabelkanal eftersom deckarn döljer hålet uppe i taket.
Monteringshöjd framgår alltid av manualen.
Normal höjd är runt 2300-2400 mm ÖG.
Måtten som anges i manualen skall man varken gå över eller under. Avsteg går dock att göra men man måste vara medveten om att man minskar detekteringsområdet och i vissa fall även känsligheten

Sen till TS. Montering av IR bör du tänka så att tar någon sig in så vill du att de rör sig tvärs detektorns synfält. Därav är hörnen vid ytterväggar oftast bäst.

Har man även kombidetektorer med Ultraljud eller mikrovåg så bör dessa monteras så de tittar bort från yttervägg. Man bör även hålla lite koll på avloppsstammar om man har flera våningar. Spolar någon i våningen över kan en kombidetektor larma
 
frohike skrev:
Man bör även hålla lite koll på avloppsstammar om man har flera våningar. Spolar någon i våningen över kan en kombidetektor larma
Dålig stil att larma in han som sitter på muggen. :)
 
Prosit skrev:
OK, kabelkanal låter bra.

Nu ska jag bara hitta lämplig modell som inte kostar skjortan...
Skruva upp dem. Klister är skit.
 
Nyfniken skrev:
Dålig stil att larma in han som sitter på muggen. :)
Bra om man vill motverka smygskitar:p
 
Nyfniken skrev:
Skruva upp dem. Klister är skit.
Körde med klister för en 12-13 år sen... Fungerade skitbra, i si sådär 1-2 år, sen ringde kunderna å klagade på att listerna åkte ner :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.