Finns det?
Jag har ett femtiorör som går förbi min avfuktare i tvättstugan och jag vill koppla på den, men det är ju vanlig trädgårdsslang. Finns det något 50-rör med en tapp för en sådan slang, eller en annan lösning. kanske en förminskare, från 50mm till 16mm(?)
 
Krilleman
Om du ska göra det helt tätt så får du sätta en 50x32 gumminippel i grenröret, kapa till ett teleskoprör i lagom längd, montera en 32x15 bussning med en slangnippel och slangklämma på den. Vanlig gängtape räcker gott mellan bussning och slangnippel i detta fallet.

Men dom flesta jag sett gjort liknande, brukar nöja sig med avloppskitt runt slangen rakt i grenröret. Sen om det är seriöst eller inte är nog upp till var och en att tolka...
 
Redigerat:
Eller varför inte en 50mm propp som då gör ett hål i för just slangen? Kanske kan få fast en nippel i den på ett smart sätt...

4774_1.jpg
 
Krilleman
slacker skrev:
Eller varför inte en 50mm propp som då gör ett hål i för just slangen? Kanske kan få fast en nippel i den på ett smart sätt...

[bild]
Smart lösning! Lås slangnippeln med en 20x15 bussning på undersidan, men då måste du passa dig för att göra allt för stort hål...
 
Redigerat:
Biltema har ju dessutom denna!

http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-25430/

25-430_m.jpg

11,99:- för en till 19mm slang + en propp för 19.90:-
Och så en klick silicone och en slangklämma!

Problemet löst! =)

Biltema har lite saker ibland...

Edit:

Inköpslista Biltema:
1 stycken Bordgenomföring ArtNr: 25431
1 stycken Avloppsrör Förgrening 50mm ArtNr: 87267
1 stycken Avloppsrör Ändstopp 50mm ArtNr: 88082
1 stycken Slangklämma 19-25mm ArtNr: 61853

Kapar du avloppsröret rakt av kanske du måste komplettera med en sådan:
1 stycken Avloppsrör Skarv 50mm ArtNr: 87268
 
Redigerat:
Bra tips! Jag får klura på det.
 
Ok, uppföljning

Det blev följande lösning
Först en förminskare med hjälp av en
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Multislangnippel-86974/
på avloppet.

Sedan slang ca 50 cm till en
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Kopplingsdetaljer-872192/

Denna förgrenar sig sedan till tvättmaskin och avfuktare. Ca 40 cm slang till avfuktaren och kanske 150 cm till tvättmaskinen.

Detta fungerar inte (Ta gärna 5 min och gissa varför, innan ni läser vidare)




När tvättmaskinen pumpar ut sitt vatten, går det bakvägen till avfuktaren som fylls bakifrån och det spiller över och rinner utanför.

Vad är lösningen?
 
Skulle kanske produktnummer 877633 hos biltema funka?
 
Backventil? :p

Eller se till att få rätt fall. Det ska inte kunna leta sig dit om fallet är för stort.
 
Diskmaskinsanslutning? Såg att ngn hade en man kunde montera direkt på ett rör (Classe eller Biltema tror jag)
 
Robinvvs skrev:
Backventil? :p

Eller se till att få rätt fall. Det ska inte kunna leta sig dit om fallet är för stort.
Fallet är säkert 40 cm, men jag gissar att tvättmaskinen inte tappar ut sitt vatten utan pumpar ut det(?)

Skulle inte den backventilen fungera, säger du?
 
Sätter du en backventil på röret mellan avfuktaren och grenrören så kommer iaf inget in i avfuktaren.
Men, det känns lite overkill. Jag tycker det är konstigt överhuvudtaget att du får in vatten dit, har du dåligt fall från avfuktaren och så studsar vattnet på grund av fallet från tvättmaskinen upp i det avloppet kanske?
 
Jag skulle satt ett vattenlås, inte att gå in direkt i avloppet med slangen, resultatet visade sig.
Att det rinner över kan väl betyda att det är nästan stopp nedströms.

Protte
 
Jag har ökat fallet till kanske 60 cm och dragit slangen så jag får ett naturligt vattenlås i slangen. Har dock inte hunnit testa ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.