Idag har jag beskurit vinrankan! Läste någonstans att det skulle göras mellan jul och nyår.

Så här ser det ut i vårt växthus på vintern. Jag har ställt in lite balkonglådor och krukor på vinterförvaring. Vi köpte en frostvakt som står på ifall det skulle gå under 0-strecket.
 
  • julivaxthus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • julivaxthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt så kraftig vinranka..
Min är satt i somras och är bara en tunn pinne änsålänge.. Har inte haft en tanke på att beskära den men å andra sidan är den inte varken lång eller kraftig så jag får kanske vänta tills nästa vinter..
 
Jag fuskade ju och köpte en uppvuxen vinranka. Och den var helt nerklippt när jag köpte den i våras.
 
Växthuset ser helt fantastiskt ut och det man kan se av ert hus likaså (har du lagt in fler bilder på huset någonstans måntro?!)!

Fruktansvärt tråkigt med leverantören av växthuset dock (såg din andra tråd med varningen). Hoppas att ni får ersättning för era utlägg.
 
Åh, vad fint - trots allt elände... :) Det svider lite i min växthustarm nu, sådär fint ville jag också få det. Jag var ju så laddad ...
 
Det var länge sedan jag skrev något här, dags för uppdatering!

Ett användningsområde för växthuset är väderskydd för katten om natten. Låter det stå öppet så att hon kan gå in där ifall det börjar regna.

Följden har blivit (eller de kanske hade kommit ändå) att vi har väldigt mycket djur i växthuset och alla ser vi inte, bara spåren efter dem.

Fjärilar lägger larver i odlingslådan med kryddor:

larver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här skalbaggen håller fast sig i betongen när jag försöker sopa ner honom, han har varit på samma ställe hur länge som helst. Rätt fin tycker jag :)

skalbagge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fick jag reda på i den här tråden vem som lägger små bruna kluttar på golvet om nätterna när man inte ser. http://www.byggahus.se/forum/tradga...lhor-de-bruna-kluttarna-i-mitt-vaxthus-2.html

padda1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svaret var Herr Padda, fast jag har fortfarande inte sett honom.

herrpadda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förra året gallrade jag bland vindruveklasarna för att de som var kvar skulle bli större, men de blev inte särskilt stora och jag skördade dem faktiskt inte ens, bara några enstaka klasar. I år struntade jag i att gallra, och många klasar blev det. Förra veckan tänkte jag bara ta in några klasar, men det slutade med att jag skördade hela rasket. 7 kg vindruvor på en vinranka, hade inte riktigt förväntat mig det.

Fick då idén att jag måste ju göra något av detta. Spontant tänker man ju på vin, men det ville jag inte göra. Dels tycker själv inte om vitt vin utan dricker bara rött. Sedan kom jag ihåg när min mormor gjorde maskrosvin när jag var liten. Hon hade en damejeanne i källaren och någon sådan har inte jag. Tycker också att man kan köpa så gott vin och inbillar mig inte att mitt skulle bli bättre.

Googlade på vad man kan göra med vindruvor och fastnade för det här receptet från Allt om mat:

Saft på gröna druvor

1,2 kg gröna druvor
3 dl vatten
0,5 dl strösocker
1 st citron
0,5 st ingefära

Jag fick räkna upp receptet till mina 7 kg och koka i omgångar, för jag hade inte så stor gryta. Druvorna ska kokas och pressas i en potatispress. Sedan tar man musten man kramat ur och kokar med socker, citron och ingefära.

Gjorde det här i helgen och resultatet blev godkänt av panelen.

skordat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skorden_druvor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pressvindruvor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


grytan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


provsmak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Lyfter tråden lite då jag tänkte lägga markltegel framöver. Snyggt med fiskbensmönstret. På en bild syns en vinkelslip, kapade ni diagonalerna med denna eller med nåt annat?

Några andra tips avs. läggningen?

Mvh
/A
 
Ja, vi använde vinkelslipen när vi kapade småbitarna. Glöm inte skyddsglasögon och hörselskydd.
 
Hur gick det med dörren?
 
Till slut fick vi en ny av leverantören, denna gång av bättre kvalitet.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hej, hittade precis ert växthus:heart:. Det kanske står i tråden men jag hittar det inte. Hur stort är växthuset?
 
Kul att du hittade hit :)

Jag vet faktiskt inte hur stort det är, men jag gissar med ögonmåttet på 3x5 meter.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kul att du hittade hit :)

Jag vet faktiskt inte hur stort det är, men jag gissar med ögonmåttet på 3x5 meter.
tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.