hahalj
Har några funderinger angående plåttak på en villa, se bild nedan. Har inga erfarenheter alls av plåttak så jag behöver all hjälp jag kan få...:)

Ser taket ut att vara av "rätt" typ och rätt monterat? Jag vet inget mer än vad bilden kan säga, hur det ser under har jag ingen aning om, men hur borde det se ut där?

Hur kan man förvänta sig ljudnivån från taket vid regn jämfört med betongpannor ? Mycket högre?
 
  • plåttak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som att sitta i en gitarr.....
 
När det gäller typen så det ju mycket en smaksak, men det ska såklart vara något avsett som taktäckning för ett hus av denna storlek. Monteringen kan variera mellan olika tillverkare, det brukar finnas mycket information om både typer och monteringsinstruktioner m.m. på deras hemsidor, leta där! Under ett plåttak av denna typ ska det rent generellt vara underlagspapp och strö och bärläkt. Men det kan bero lite på hur takkonstruktionen är utförd.

Hur ljudet förändras beror på, dels regnet, duggregn ingen skillnad, kraftigt hällregn eller hagel låter det mer, men skillnaden inomhus beror också på hur mycket tak och isolering ljudisolerar..

Ett alternativ till den typ av plåttak som bilden är falsade plåttak som jag själv tycker är mycket snyggare och mycket mer praktiska och säkra. Men också dyrare. Vi har lagt ett sådant på vårat hus och vi är supernöjda! Ingen ljudskillnad i det som vi upplever mot teglet som låg innan. Det finns dock varianter man kan lägga själv, så kallade klick-tak eller klickfals-tak, som då inte blir alls lika dyrt som att låta en plåtslagare lägga ett traditionellt falsat tak.
 
hahalj
Om man nu gillar gitarrmusik då... ;)

Taket sitter där det sitter, jag är ev. spekulant på huset som verkar vara rätt för oss, det som oroar mig är just takets funktion. Försöker därför samla på mig frågor som jag kan ta med säljare o mäklare. Har nog inte tänkt att byta taket av estetiska skäl då det är helt nylagt 2011. Det enda skälet jag kan se är om det är felgjort, fel typ eller fel undertakskonstruktion, det är ju rätt viktigt att veta innan man ger sig in och lägger bud.

Det jag tänker fråga dem om hittills är :

- Fabrikat och modell på plåttak
- Undertakskonstruktion
- Takisoleringen

Någon mer relevant fråga som ni tycker jag bör ta med?
 
Ok, då är det ett helt annat utgångsläge som gäller ;)

När är plåten bytt, när är underlagspappen bytt, när är råsponten bytt (har taket aldrig läckt kan den mycket väl vara som ny så det har förhoppningsvis aldrig behövt bytas, men det är aldrig fel att ställa frågan). Vad är det för isoleringsmaterial, hur tjockt. Finns ångspärr och luftspalt? Är det/har det varit några läckage i taket, vilka eventuella skador orsakade det och hur reparerades dessa. Kontrollera taket särskilt runt skorsten genomföringar, vatt/vindskivor, avvattning m.m. Kruxet med ett plåttak av denna typ är att varje skruv är en potentiell läckagerisk.

Jag vet inte vilka livslängder man räknar med på dessa tak, och jag antar att det är skruvgenomföringarna som sätter gränsen genom att dom börjar läcka först. Men det är något du bör ta reda på, och berätta gärna här om inte svaret dyker upp.
 
Det är antagligen väldigt svårt att avgöra utifrån bilden men för mig ser det lite ut som att hängrännan har fall åt vänster i bild. Men där finns inget stuprör. I så fall är det bakfall i den. Om den har monterats med sådant bakfall så är det aningen klantigt och kan vara en liten varningssignal. Men, som sagt, det är svårt att avgöra utifrån bilden och det behöver inte alls vara på det viset.

Häll ett par liter vatten i varje ände av hängrännan och se vartåt det rinner och/eller stannar, då avslöjas genast eventuella bakfall.

Det ska finnas korrekt monterade fotplåtar längst ner också. Krokarna till hängrännorna skall sitta under dessa.
 
Redigerat:
hahalj
Bilden är tagen snett mot huset så hängrännans lutning är svår att avgöra utifrån den. Har andra bilder också, men kan inte se på dessa hur det lutar vare sig åt ena eller andra hållet. Ska kolla på plats vid tillfälle.

Bra synpunkter i övrigt, uppdaterar min lista:

Frågor:
- Fabrikat och modell på plåttak
- Undertakskonstruktion (ålder underlagspapp, ålder råspont)
- Takisoleringen (material, tjocklek, ångspärr och luftspalt)
- Ev. läckage innan takläggning 2011? Vilka skador, hur reparerades detta.

Kontrollera på plats:
- Skruvgenomföringar (tätning)
- skorstengenomföring (tätning)
- vatt/vindskivor (infästning, tätning)
- avvattning (lutning hängrännor)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.