Hallå!

Har planer på att installera överspänningsskydd i huset och har rotat runt lite på Hagers hemsida. Tror mig ha förstått att det skulle räcka med mellanskydd, klass C, och finskydd vid apparaterna för mig då vi bor i tätort utan luftledningar till huset.

Vad jag inte riktigt får grepp på är var mellanskyddet ska placeras. Ska det sitta ett vid inkommande kabel i mätarskåpet eller behöver jag ha ett skydd i varje gruppcentral? Har idag 4st gruppcentraler med egen matning från mätarskåpet.

Blir det "säkrare" med ett skydd i varje central även om det skulle räcka med ett vid inkommande kabel?
 
Man brukar sätta kombinerat grov/mellan-skydd i mätarskåpet och (ev. i speciella fall) finskydd inne i centralen.
 
Som Rrrrr skriver, ett kombi-skydd i mätarskåpet och sedan beroende på ledningslängder och hur ledningsförläggningen är så sätter man kombi-skydd i centralerna och eventuellt finskydd i centralen och vid känsliga apparater.
Glöm inte att man även ska skydda Tele & antennkablar.

Bor man i tätort utan luftledningar så känns det lite överkurs ändå
 
Vad behöver du skydda dig mot?
  • Åska eller (kopplings)överspänningar i elnätet?
  • Är det direktträffar i ledningar som smular sönder säkringar och orsakar ljusbågar i uttagen och riskerar sätta huset i brand?
  • Eller är det indirekta nedslag som oväntat tar div elektronik utan "märkbara" effekter/fenomen från åskan?
  • Beröringsspänningar (risk för personskador)?
  • Är det företrädesvis TV/telefon/modem som går sönder, dvs elektronik som är inkopplad på mer än ett ledningssystem?
  • Var finns det 4 gruppcentralerna? Olika hus? Dvs vilka zoner behöver du skydda?
  • Vilka olika inkommande ledningar finns till varje zon/byggnad/rum som du vill skydda? El, tele, bredband, antenn/parabol, och andra metalliska rör? Glöm inte utomhusuttag och andra ledningar som går ut från zonen!!
  • Material i huset, trä eller betongväggar (dvs finns det armering i väggarna)? Om blixten ofta slår ned i närområdet så kan det finnas risk för elektromagnetiska pulser som går in i huset och inducerar spänningar i ledningssystemet, speciellt där det finns "loopar" t.ex i form av elkabel och antennkabel som går olika vägar fram till TVn.
Överspänningsskydd är ett bra skydd mot de flesta faror, men då gäller det att de placeras rätt vilket inte alltid är så lätt.

Principen är som nämnts (grovskydd ->) mellanskydd (-> finskydd.). Den huvudsakliga placeringen styrs av var alla inkommande ledningar kommer in. Överspänningsskydd för elledningarna är meningslöst om teleledningen är oskyddat eller skyddas på ett annat ställe.

I ditt fall kanske det räcker med ett mellanskydd/kombiskydd/finskydd i varje gruppcentral tillsammans med tele/bredband/antenn, eventuellt också i mätarskåpet om ledningslängden till huset är lång (10-tals meter).

När det kommer till kritan är det kanske enbart ett skydd på teleledningen du behöver !?
 
Hade inte skydden varit så dyra kunde du ju satt fem styck plus teleskydd. Realistiskt i ditt fall är nog som nämnts ett kombinerat skydd vid mätarskåpet plus skydd för tele om du har koppar in. Försök få till ev teleskydd på ett bra sätt, flytta om möjligt inkommande så att du får en punkt med alla skydd. Det är nog så du får mest värde ut av ett sånt här jobb, om du inte haft problem är det kanske som sagt lite överkurs med tanke på hur du bor.
 
Glöm inte att meddela försäkringsbolaget att ni monterat åskskydd. Det ger rabatt på premien och oftast självriskeliminering på åskskador. På så sätt har skyddet betalt sig efter 5-7 år.
Har själv grovskydd (TN-S) och teleskydd i mätarskåpet, mellanskydd i centralen och finskydd i form av grenuttag ute vid förbrukarna. Kostade runt 8.000:- att få installerat.
 
Hej

Tack för alla bra svar.

Självklart har jag även tänkt skydda tele och antenn. Det är nog som några av er påpekar där det stora problemet ligger eftersom det ofta är modem mm som brukar stryka med och telen kommer via luften de sista metrarna (varför kommer ingen och gräver ner fiber åt mig! :@). Har dock haft en ganska skaplig "smäll" för något år sedan som jag misstänker kom via elnätet.

Hur som helst så är planen att skydda det som skyddas kan när jag ändå är igång.

Har kikat lite på Elronds prylar nu och de verkar riktigt vettiga. Som jag tolkar det blir mellanskydd i gruppcentralerna överflödigt om jag sätter deras kombiskydd i mätarskåpet. Lutar nu åt ett kombiskydd + teleskydd från dom. Kan någon tipsa om ett bra skydd för antenn?

Alla mina centraler finns i samma hus. En på varje våning plus en "extra" som tar hand om all "ute-el". Hur skyddar jag mig mot överspänningar som tar "bakvägen" via ett utomhusuttag. Räcker det med ytterligare ett överspänningsskydd i den centralen?

Som det ser ut i dagsläget sitter det en plint i källaren vägg i vägg med mätarskåpet. Matningarna till gruppcentralerna grenas ut från den plinten. Vore det helt fel att sätta skyddet vid plinten istället för i mätarskåpet. Det skulle underlätta installationen.
 
Då kan du ju sätta skydden vid den förgreningen, får du även tele dit så blir det bra. Du behöver nog inte bekymra dig så mycket över centralen för utedelen, men vill du kan det passa med mellanskydd där. Antenn måste du i så fall även dra via din centrala skyddspunkt, men det är inte vanligt i vanliga bostadsinstallationer. Om du kollar tex Phoenix så finns det skydd för antennkablar och även för dina övriga ändamål.
 
Johan Gunverth skrev:
Glöm inte att meddela försäkringsbolaget att ni monterat åskskydd. Det ger rabatt på premien och oftast självriskeliminering på åskskador.
Dagens bästa tips!! Tack! d^_^b
 
Tack för all hjälp. Det har nu klarnat betydligt!
 
Har installerat ett ex antal ventilavledare i LSP ställverk.
Kan ju säga att elrond är bra och gedigna grejjor, tänk bara på att koppla ur dem ifall ni skall stöta anläggningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.