Som nybliven husägare med en del projekt.
Mycket verktyg av bra kvalité som blå Bosch/Makita/Hitachi
Är vi valet och kvalet att införskaffa en såg till.
Valet står mellan sticksåg och cirkelsåg. Vilken av dom är den mest användbara i hemmet. Gumman tycker det känns onödigt och dyrt att vi köper båda samtidigt. Båda ska finnas framöver men inte på en gång. Så frågan är hur jag ska prioritera.
 
Beror ju lite på vad du ska göra men generellt:

Cirkelsåg helt klart enligt mig (ej sänksåg) med både fintandad och klyvklinga.( Hitachi)
 
helt beroende på vad du ska göra för någonting...
de båda sågarna används till helt olika saker, men rent generellt så använder jag nästan aldrig sticksågen mer än i nödfall, däremot så används cirkelsågen ganska flitigt.
 
Att sågarna har olika användnings områden vet jag också. Om jag formulerar frågan så här. Vilken av cirkelsåge. Och sticksågen använder ni oftast?
 
Det finns inget antingen eller.

Ska du bygga nytt cirkel.
Ska du in och böka i ett färdigt hus kan det behövas en sticksåg.

Men i ett nybygge kan du behöva såga ett runt hål för ventilationsrör.
I ett gammalt hus så kanske stolparna står med cc 110 cm, såga helskivor med sticksåg........ nä.

Protte
 
Mattias_Pettersson skrev:
Att sågarna har olika användnings områden vet jag också. Om jag formulerar frågan så här. Vilken av cirkelsåge. Och sticksågen använder ni oftast?
9 av 10 gånger är det cirkelsågen jämfört med sticksågen
 
Oh vilken fråga.
Har bytt kök och använt fogsvans,stor (minst 800 kg) justersåg, sticksåg och en multimaster.

Protte
 
Köp en bra cirkelsåg, sticksåg går med en 400 kronors, men min mening är att billiga cirkelsågar ska vara kvar i butiken.
 
Om jag bara fick ha en såg till allmänt huspyssel skulle jag ta sticksågen. Om det skall renoveras, typ bygga väggar, är det en annan fråga. Då bör man ha en cirkelsåg, även om det faktiskt går att klara sig med en stickis. Jag vidhåller att Mafell P1cc är den trevligaste sticksågen som finns. Blåa Boschar är mer prisvärda.
 
Trots att sticksågen oftast inte kräver precision hade jag ändå hellre köpt en bra sticksåg och klarat mig med en fogsvans eller en billig cirkelsåg för kapning.

Hade personligen valt någon blå bosch "byggsticksåg" kanske begagnat typ gst85 tex och få råd med en billigare cirkelsåg också sålänge oavsett vad tjejen tycker ;)
 
Cirkelsåg är väl inget prioriterat verktyg, den används mest till att såga skivor med. En kap o klyv såg samt en sticksåg av bra modell är det som används mest. Cirkelsåg kommer långt ner på listan men Tigersåg kommer ganska högt om det handlar om renovering. Är man dessutom nybliven husägare med ett hus som skall renoveras så hoppa över billiga budget maskiner för det blir dyrast i längden.
 
Jag säger att det är omöjligt att svara på utan att veta vad du har för projekt i åtanke.

Oavsett vad jag gör så används sticksågen, cirkelsågen, tigersågen och gersågen ungefär lika mycket, och jag hade aldrig klarat mig utan någon av dom.

Ifall det är pengarna det hänger på så hade jag hellre köpt billiga maskiner och fått alla 4, och sedan bytt ut dom efter hand mot dyrare, du kan få alla 4 maskinerna i halv-vettig kvalitet för mellan 2 och 3000:- (typ grön bosch eller black & decker), gersåg fungerar ofta med en maskin för 6-700:- från Biltema/Haraldnyborg/Jula.

Den enda såg jag inte använder så ofta är bordscirkelsågen.
 
  • Gilla
Pontaaah
  • Laddar…
Ja det är nästan omöjligt att svara på. Men om man köper en svinbra sticksåg typ Mafell så kan man med skena såga lika fina snitt som en bättre mellan klass cirkelsåg.
Det beror på som av lagts tidigare vad har du för projekt som verktygen skall användas till.

Jag har annars mitt standard svar köp dom verktyg du behöver till stundande projekt så sprids kostnaderna och köp begagnat

När jag började att åka omkring och montera kök så vart jag tilldelad en sticksåg, elhyvel, borrmaskin. nobex gersåg och med dom fyra verktygen kan man göra underverk. Det fungerade utmärkt att förlänga bänkskivor massiva som perstorpsbelagda med sticksåg och elhyvel. Att passa en passbit mot en gammal putsad vägg i äldre hus göres nästan uteslutet med sticksåg. Om det är en sockel så användes en elhyvel.


Mvh Pär H
 
Mikael_L
Mattias_Pettersson skrev:
Som nybliven husägare med en del projekt.
Mycket verktyg av bra kvalité som blå Bosch/Makita/Hitachi
Är vi valet och kvalet att införskaffa en såg till.
Valet står mellan sticksåg och cirkelsåg. Vilken av dom är den mest användbara i hemmet. Gumman tycker det känns onödigt och dyrt att vi köper båda samtidigt. Båda ska finnas framöver men inte på en gång. Så frågan är hur jag ska prioritera.
Jadu, den där frågan ställde du i helt fel forum. Prova med familjeliv.se.
Här kommer du inte få något annat svar än det helt korrekta "båda, och i bra kvalla, givetvis!"

Jag har snart byggt ett helt hus, jag skulle inte kunnat varit utan någon av dom.
Inte heller kap/ger-sågen, bordsklyvsågen, multimaskinen (PMF 180). Tigersågen skulle jag väl nästan kunnat varit utan. Men du som tänker hålla på i ett gammalt hus behöver tigersågen mer än mig, men troligen kap/ger-sågen mindre.

I dina kläder skulle jag köpt en blå bosch sticksåg, antingen ny eller ett begagnat ex som inte ser hur misshandlat ut som helst. Alla modeller är bra. Dyrare och nyare har finesser som snabbbyte av blad och bladstyrning, bl.a. Saker man kan klara sig utan, men trevligt att ha. (Jag saknar styrbackar för bladet, tror det endast är GST135 som har det).
Sen skulle jag köpa en schysst handcirkelsåg.
En Hitachi C6BU2, eller kanske en beggad C6BU (som är äldre men ändock aningens bättre än sin efterträdare) eller en C6BUY. Men inte en C6MFA, då den saknar klyvkniv.
Andra bra cirklar är blå och gröna bosch så länge dom har klyvkniv och 160mm klinga.
Metabo, så länge den har klyvkniv och 160mm klinga. Undvik B&D.

Sen skulle jag också i dina kläder tjacka en grön bosch PMF180. I ett gammalt hus kommer den rädda dig många ggr. Du kommer tjäna in tiotals arbetstimmar ganska snart, så den är inget att tveka över.

Sen i ett gammalt hus har du även troligen bra användning av en tigersåg också ibland. Här tror jag att en lite billigare ferm, meec eller nåt sånt bör fungera. Tigern är ändå inget precisionsverktyg. Jag har en Kellen (COOP) med finessen varvtalsreglering, som jag uppskattat någon gång då det varit skönt att kunna såga sakta.

Om det är något du kan skippa eller vänta med så är det kap/ger-såg och sänksåg.
Det finns lite grejer man kan bygga för att låta handcirkelsågen ersätta dessa funktioner, en såga-rakt-i-90gr-vinkel grej och hemgjord sågskena.
Finns länkar i den klistrade tips&tricks tråden i detta delforum.
 
Jag förstår inte logiken med att köpa ett hus och sedan inte ha råd med basic verktyg.
Det är ju som att köpa en bil inte ha råd till soppan!

Att bo i hus är inte som att sitta o trycka i en hyreslägenhet, huset kräver ständig omvårdnad och för det behöver man verktyg.
Betyder kanske inte at man måste behöva köpa verktyg för trettiotusen dag ett.
Men eftersom det verkar som huset är begagnat så börja med sticksågen, den blir aldrig överflödig. (plus en BRA fogsvans)
När det är dags att bygga altan och sätta lister så köper du en kap/ger såg och när du har behov av att såga skivor rakt så blir det dags att välja cirkel- eller sänksåg med skena.

Själv har jag nog inte använt cirkelsågen på 3-4 år då den aldrig är bäst på någonting utan mer en överfflödig maskin som samlar damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.