Tänkte bygga bastu i en matkällare som idag inte är uppvärmd. En yttervägg samt en vägg mot kallgarage där jag kommer ha luftspalt.

När det gäller golvet har jag förstått att det kan vara en fördel att lägga in värmeslingor?

Vad bör man ha för isolering under för att inte slösa för mycket energi på att värma upp marken? Befintligt golv är av betong.
 
Om du lägger elvärmeslingor så kör du väl bara dem då du bastar. Du har väl NÅGON isolering i golvet?
 
Tanken är att använda elslingorna vid bastubad ja. Vad gäller befintlig isolering nedåt har jag faktiskt ingen aning om vad som finns under betonggolvet.  :-[

 
Om du bara värmer golvet vid bastubad så kanske isoleringen spelar mindre roll. Skall du isolera måste du ju bygga upp en del.
 
Har du ett gammalt hus/källare är det ju vanligt med oisolerad betonggrund. Precis som AndersG säger har det inte någon större betydelse med värmeläckage såvida du bara har golvvärmen på under bastandet. Det är en god idé att ha uppvärmt golv. Vi tänkte alls inte på detta vid nybygget. Bastun ligger i hushörna med uppvärmt badrum vidsidan men med ena väggen med stort fönsterparti ut. Bastun värms upp snabbt och fint (OK - jag har inte testat hur det blir i vinter) men golvet blir aldrig varmt och det är 'kylning' från knäna och ner. Vilket gör att man helst sitter uppkrupen på laven ;). När man snabbt ska ta sig ut till duschen känns det som om man springer på isskorpa ...
 
  • Gilla
Nogge92
  • Laddar…
Placeringen av bastun spelar viss roll. Jag klarar mig bra med ouppvärmt golv i bastun som är placerad på övervåningen. Det finns alltså en grundvärme i bastun. Sedan har jag täljstensgolv som blir riktigt behagligt efter ett tag.
 
Jag tackar för goda råd och synpunkter.

Har bestämt mig för att lägga in värmeslingor men strunta i någon isolering neråt då vi bara har dessa på under bastubad.

Tack än en gång!
 
Jag anser att det är fullständigt bortkastade pengar, såvida ni inte bastar efter ett bestämt schema?
Det tar tid att värma upp ett golv. Är det dessutom dåligt med isolering under plattan så är ett par dagars uppvärmningstid ingen omöjlighet.
 
Jag tycker du kunde prova om ett trä-trallgolv inte räcker. Det är gott att gå på. Sitter / ligger du på översta laven, gör det väl inget om det är svalt på golvet. Trall går att ha ända in i duschen. Nu finns att köpa små snygga trall som är smidiga att montera.
 
Det kan nog hända att det är den billigaste lösningen :) Så byggde man traditionellt här förr.
 
Du bör nog vara försiktig med värmegolv i oisolerade källare.
När golvet värms upp trycks fukten under bort till angränsande kalla väggar med
fuktproblem där som följd / Gunnar
 
Finns det ingen isolering under betongen är det totalt bortkastade pengar att lägga in golvvärme. Värmen går inte uppåt utan strävar efter att värma upp hela marken under ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.