I förrgår kom vi på att vårt kylskåp gett upp. (Tur i oturen att vi inte skulle ha stort julfirande här hemma.) Jag drog fram det och dammsög runt kompressor och på baksida ifall det skulle bero på någon slags överhettning (fast det såg inte så värst dammigt ut tyckte jag).
Jag slog på det igen och då fungerade det i några timmar, men sedan gav det upp igen.

Kylskåpet är ett Upo KS8149. Finns det något man kan pilla på själv eller är det bara att kasta? (Det är nog inte värt att kosta på en reparatör.)

Nästa fråga är vad man ska ersätta det med. Kruxet är att köket ska nog rivas ut om några år, så vi är inte så sugna på att kosta på något som vi inte ska ha kvar särskilt länge. Vi överväger tre alternativ:

A: Köpa ny "bra" kyl + frys. Men då vill vi ju vara säkra på att måtten stämmer bra även när det är dags att göra om köket och det har vi inte börjat planera än.

B: Köpa billigast möjliga kylskåp så att vi kan slänga ut det med gott samvete om ett par år, dom billigaste verkar ligga runt 5000. Kruxet är ju att kommer att se rätt illa ut när kyl och frys inte går i samma stil.

C: Ikea har en billig kombinerad kyl/frys för 2995 (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00200532/). Vi funderar på att köpa två sådana och byta ut både kyl och frys så ser det lite bättre ut. (Iofs tappar man väl lite utrymme på att ha två kyl/frys istället för en kyl och en frys antar jag.) Fast höjden på det är 175 cm och vårt nuvarande är 185, så då måste vi hitta någon slags täckgaller.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag funderar även lite på höjdmåtten. Det nuvarande skåpet är som sagt 185 cm högt och det verkar gå en luftpassage i själva toppen på skåpet, utöver det finns det ingen luftspalt att tala om ovanför skåpet eller bakom överskåp. Men kollar man specar. på nya skåp så står det ofta att det måste finnas utrymme för ventilation. Så frågan är om man kan räkna med att alla 185-cm skåp passar eller om det kräver extra luftspalter.
 
Har du kollat så det inte är termostaten som är trasig. Vet inte hur det ser ut på just din kyl men det brukar inte vara så svårt att byta och inte heller kosa så mycket pengar.
 
Nix jag har inte kollat det, jag har ingen aning om hur man kollar den.
Det fick bli IKEA-varianten eftersom det blev lite bråttom att få till en fungerande kyl.
 
Termostaten sitter troligtvis bakom vredet där du ställer in temeraturen.
Om du ej kastat kylen och den är värd ca 4-500:- så kan du kolla om den fungerar.
Om det bara är två stift på den så ska den sluta om den blir varm och bryta när den blir kall (lägg den i kylen och kolla) är det fler stift kan jag inte säga vilka som sluter och bryter för rätt funktion men det borde inte vara omöjligt att kolla ifall den är hel.
Leta upp vilka stift som det är kontakt mellan när den är varm (om det är några överhuvudtaget. Om inte är den definitivt trasig). Lägg den sedan i (den nya) kylen så den blir kall och kolla ifall det är samma stift som du har kontakt mellan. Är det samma stift så är termostaten kass. Om det växlat är den troligtvis hel och då är det nog inte så mycket att göra än att köra den på tippen.
 
Jag brukar bara bygla över anslutningarna vid vredet och går den igång då är det termostaten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.