Tänkte höja standarden i dotterns lägenhet, sovrummet till att börja med. Där finns idag ett gammalt brädgolv, rejält slitet och inget man renoverar, tyvärr. Det är något ojämnt så jag funderar på om det går att lägga ett laminat direkt på om jag byter riktning. Skulle passa bra eftersom skarvarna då linjerar med ljusinsläppet.

Underlag bör man ha, nu har det kommit ett lite tjockare filtmaterial som både dämpar o isolerar. Vet inte vad det heter men sett det i butik, annars går det kanske med lumppapp?

Några golvbrädor knarrar lite, vågar man skruva fast dessa utan att kontakta hyresvärden? Troligen bor dottern kvar många år men om hon flyttar, går det att ta med sig golvet? Tänkte mest om hyresvärden kräver det?

Brädorna är inte särskilt breda 10-15 cm, och även om det är lite vågigt borde väl laminatgolvet ta upp ojämnheten? Vad tror ni?

Kjell G
 
För det första tror jag det är få som håller med om att man höjer standarden med laminat mot ett gammalt trägolv, oavsett skick på det nuvarande.
Jag tror inte laminatet tar upp varken knarr eller ojämnheter så bra, det ska vara ganska jämt under för att inte man ska få svikt.
Sen att ta med sig ett golv när man flyttar är nog bara glömma, man får säkert ta bort det och återställa men sen är det bara skicka på tippen.
 
Är det inte bäst att börja med att kontakta hyresvärden, denna kanske rent av gör sin plikt som hyresvärd och betalar renoveringen, särskilt om h*n bara behöver stå för materialet och ni bjuder på arbetet.

Sen vet jag inte om golv verkligen slutar knarra för att man skruvar fast dem, risken är nog stor att det blir värre istället.
 
Stefan N skrev:
För det första tror jag det är få som håller med om att man höjer standarden med laminat mot ett gammalt trägolv, oavsett skick på det nuvarande.
Jag tror inte laminatet tar upp varken knarr eller ojämnheter så bra, det ska vara ganska jämt under för att inte man ska få svikt.
Sen att ta med sig ett golv när man flyttar är nog bara glömma, man får säkert ta bort det och återställa men sen är det bara skicka på tippen.
Förstår hur du tänker, men detta golv saknar beskrivning :)
Fick ställa sängen över den del av golvet som var i stort sett "urgröpt", stora flisor borta ur flera brädor. Att slipa är inte att tänka på. Fastighetsägaren har, där de själva bytt golv, lagt spånskiva? alt. spacklat och sedan plastmatta på.

Nyare laminatgolv går bra att ta upp och lägga om, så det ser jag inte som nåt direkt problem men det troliga är väl att det får ligga kvar vid eventuell flytt. Ska kontakta hyresvärden och berätta om planerna.
De är positiva till att hyresgästen målar o tapetserar, fick allt material vid inflyttningen till både vardagsrum och sovrum samt kök. Toaletten målades om efter påpekande om fuktfläckar i taket, det tog "bara" ett och ett halvt år.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.