Rimligt pris?
Fick idag räkningen på VVS i badrummet. 17514:-ink moms ex rot.

14 Tim 'à 480 ex moms
Material 7191:- ex moms.( fästen o kopplingar vad jag kan se)
. Nu snackar vi inte all dragning innan.

Det som är gjort är:
Montering av toastol(Ej vägghängd), dusch, blandade, två element. Kopplat i hop rören i en garderob mellan källaren o övervåningen(där badrummet är) alltså alla rör var redan framdragna till respektive sak och redan betalt. Så bara montering o koppla på vattnet.

Är detta rimligt?
14 timmar för detta känns orimligt!? Gjorde det andra badrummet för flera år sedan och den monteringen tog inte 14 timmar.
men jag vet inte hur jag ska motivera det...
Hade aldrig kunnat drömma om detta o frågade inte om pris innan
Eftersom allt annnat som gjordes innan och var mycket mer
Inte var i närheten av detta.
Tanke någon?
Jessica
 
Helt orimligt är det inte. Du vet väl hur mycket han var hos er? Sedan får man lägga till några timmar för restid och för att åka och handla material.
Be han speca upp vilka dagar han var hos er och hur länge.

480 kr ex moms... de var jäkligt hög timpenning! Kollade du inte någonting innan du anlitade honom?
 
Kan bara som jämförelse ange att jag till mitt pågående stugbygge har betalt drygt 8000 INKL moms för ALL vvs, och då är det med rör, kopplingar, toastol, vv-beredare etc.
 
Redigerat:
Tack för era svar. Han har gjort allt annat innan detta också och då har man inte reagerat på summan. Vi hade offerter innan och trodde inte han skulle vara dyrare och påpekade det också och det skulle inte vara någon fara, sa han. Dom andra offerterna fick vi nästan 6900:- ink material( kan dock inte säga i skrivande stund om det var ex moms. Problemet är att vi inte varit hemma o klockat honom och han bor på en tvärgata till oss.
Båda dagarna kom han runt 8 och när maken var hemma på lunch ena dagen, så var han inte där och 14 timmar på två dagar innebär ju 7 timmar om dagen!. Det tror jag inte på. Ska kolla med sonen som slutade tidigare båda dagarna om han kan uppskatta tid när han gick. På bil har han ju bara debiterat 100. Så han kan ju inte baka in extra resor i arbetstiden.?
Har ringt runt o kollat i dag och timlönen är högre och dom andra har uppskattat att det tar 6-8 timmar.
Han har skrivit 14timmar. Vad det gäller materialet så är jag ingen expert. Men han har ju inte satt in guld kopplingar och man undrar ju då vad skillnaden är på det han gjort och vad dom andra skulle gjort.
Det är bara att bita i hop o betala och hans visitkort slänger vi all världens väg.
Någon nästa gång i vårt hus blir det inte för hans del.
Kan bara inte släppa hur han kan ta så mycket. Bara hans materialkostnad är samma som vi fått på offerter ink allt. Jisses!
 
Det ni kan göra är att bestrida fakturan, frågan är ju om det är värt det.

Men som jag föreslog tidigare be att han specar mellan vilka tider han var hos er och när/om han var iväg och handlade mtrl. om han påstår att han varit hos er när ni vet att han inte var där så bestrid fakturan. han har oxå räkningar att betala och han får inte heller ut rotpengarna förren fakturan är betald.
 
Ni har rätt enligt Konsumenttjänstlagen att få en specificerad faktura. Så begär att ni får det till att börja med. Sedan kan ni i lugn och ro gå igenom den och stämma av med vad som verkligen levererats och när han verkligen kan ha varit där.
 
Han tar säkert betalt per heltimme, så jobbar han 30 min så debiteras det för 1 tim. Sedan är 0,5-1 tim säkert tid för att köpa material och 0,5 tim är säkert för administrativ tid.

Tiden man kör till och från jobbet, åker och köper material osv betalas av kunden. Det är arbetstid (tid som hantverkaren lägger ner på er), dock ej aktiv installationstid.
Och av egen erfarenhet så vet jag att tiden lätt rinner iväg.

Men att materialet är kostar mer än vad de andras offerter är på totalt låter ju konstigt. Antingen är han dyr eller så är dom andra för billiga. Tyvärr finns det ju firmor som lägger flera 100% påslag på material. Ej trevligt. Elfirman jag jobbar på brukar lägga på 20% på allt servicematriel, vilket jag anser är en väldigt skälig kostnad.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Tiden man kör till och från jobbet, åker och köper material osv betalas av kunden. Det är arbetstid (tid som hantverkaren lägger ner på er), dock ej aktiv installationstid.
Och av egen erfarenhet så vet jag att tiden lätt rinner iväg.
Ahlsell bjuder på frukost/förmiddagsfika. Så hantverkaren startar taxametern kl 7.00, byter om till arbetskläder, plockar in sina saker i bilen osv och kör sedan till kunden. Där går han och mäter och funderar lite, och kör sedan vidare till Ahlsell och kombinerar sitt handlande med morgonfikat. Sedan kör han, mätt och nöjd, tillbaka till kunden och sätter igång med själva jobbet vid halv elva-tiden. Sen jobbar han ända fram till 11.35. Det är ju ingen mening att jobba ända till 12, eftersom han ändå tar betalt per heltimme. Eftermiddagen förlöper på samma sätt, fast hos en annan kund. Så visst kan man få tiden att rinna iväg.

Sen tar det ju en stund att skriva räkningen också. Kvittot från förmiddagen, Ahlsels stora riktprislista, slå opp varje artikel han köpt i listan, multiplicera med 3, 4, eller 5 och föra in det på fakturan. Fast det spelar kanske inte så stor roll, tiden för fakturan avrundas ju ändå till en heltimme. Per kund.

(Jag vet att alla hantverkare inte gör så här, men det är en förklaring till hur man kan få ett tretimmarsjobb att räcka i 14 timmar.)
 
Redigerat:
Tack för alla era svar.
Vi känner att vi inte kommer någon vart mer i alla fall( vi har pratat med honom och han kan ju inte backa efter att saltat räkningen i alla fall och allt han säger blir bara värre.) även om han nog förstod hur lamt allt var förhållande till dom fakta vi radade upp, så tänker inte jag ödsla mer energi på honom.
Han vet ju alla fall vart vi står och att vi aldrig kommer att anlita honom igen och inte heller rekommendera honom, snarare blir det ju tvärtom.
Har dessutom varit i kontakt med flera positiva firmor efter detta..så nu sväljer vi o betala o gå vidare.
Lite stämmer av vad du ,andersmc skriver... En sak är säker! Jag kommer styra hantverkarna efter mina lediga dagar
För never ever att jag låter någon husera utan att ha koll på tiden:) om det inte är ett fastpris!

God fortsättning på julen:)
 
Patrik_Hed skrev:
Han tar säkert betalt per heltimme, så jobbar han 30 min så debiteras det för 1 tim. Sedan är 0,5-1 tim säkert tid för att köpa material och 0,5 tim är säkert för administrativ tid.

Tiden man kör till och från jobbet, åker och köper material osv betalas av kunden. Det är arbetstid (tid som hantverkaren lägger ner på er), dock ej aktiv installationstid.
Och av egen erfarenhet så vet jag att tiden lätt rinner iväg.

Men att materialet är kostar mer än vad de andras offerter är på totalt låter ju konstigt. Antingen är han dyr eller så är dom andra för billiga. Tyvärr finns det ju firmor som lägger flera 100% påslag på material. Ej trevligt. Elfirman jag jobbar på brukar lägga på 20% på allt servicematriel, vilket jag anser är en väldigt skälig kostnad.

//Patrik
Alltid bra att få betalt för resa till jobbet... Tänk om man fick det...
 
Tiger79 skrev:
Alltid bra att få betalt för resa till jobbet... Tänk om man fick det...
... och så var vi där igen...


/Vojma
 
Tiger79 skrev:
Alltid bra att få betalt för resa till jobbet... Tänk om man fick det...
Ja, tänk om man fick det... själv så får man ju ta sig till och från jobbet för egen maskin och utan betalt. Däremot så har man ju betald arbetstid när man sitter i firmabilen efter kl. 7 och det är ju en helt annan sak.
Jobbigt det hade varit annars om man hade varit utan lön så fort man startade bilen...

//Patrik
 
Redigerat:
Vi hade en rörmokarfirma som bytte alla avloppsstammar, alla vattenrör i hela kåken +ny VVB och allt porslin, toastol och dusch till badrummet. Den fakturan slutade på drygt 30tkr. Blev överraskad att det blev så billigt. Det som kostade var allt material.
Allt det arbetet tog rörmockaren 16 timmar att utföra.
 
öringen skrev:
Vi hade en rörmokarfirma som bytte alla avloppsstammar, alla vattenrör i hela kåken +ny VVB och allt porslin, toastol och dusch till badrummet. Den fakturan slutade på drygt 30tkr. Blev överraskad att det blev så billigt. Det som kostade var allt material.
Allt det arbetet tog rörmockaren 16 timmar att utföra.
Då antar jag att alla stammar och rör redan var frilagda, för ska rörmokaren bila betonggolv och frilägga alla rör i mellanbjälklag och inne i väggar så tar det nog liiite längre tid.
 
Ja alla golv var rivna osv, så det var bara o dra de nya stammarna. Rörmokare brukar väl inte bila upp golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.