Hallå där byggare!

Ämnet finns i massor, men inga svar som gör mig till mods att gå vidare i arbetet!

Som många andra har jag dragit upp plastmattan i hall och kök nu då, och under hittar vi ju så klart det dem fäst mattan med!
Det är svart och stenhårt (ej kladdigt), och luktar något åt tjära-hållet.

Skrapat bort så mycket det gått, men på i princip hela ytan så ligger det kvar ett papplager(?), dock så tunt att det svarta lyser rakt igenom.
Ytan är helt plan.

Frågan är nu vad det är, och om jag kan lägga Fix direkt på detta, eller om det måste slipas ner till betongen, och innehåller det möjligtvis asbest så är det ju ett jätteingrepp för att slipa ner detta.
Tros det att Fixet fäster om man primar ovanpå det svarta först, eller kommer det börjar spricka upp efter viss tid?.

Bilder på "det okända svarta" bifogat!

Trevlig kväll och helg på er! :)
 
  • IMG_8152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena! Jag håller på att renovera min hall när jag slet ut det gamla laminat golvet fick jag syn på nått svartlim med någon form av papp, ser ut precis som på bilden. Jag hade tänkt att lägga klinker och jag undrar hur du gick till väga med svartlimet som antagligen inerhåller asbest!?!?

Tacksam för svar! :)
 
Gissar på att det är asfalt. Ta bort pappen oxå så har du ett plankgolv under den, det gör det även mycket lättare att få bort allt eftersom asfalten binder i pappen och inte golvet...
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Är det betonggolv du har så går det bra med värmepistol och golvskrapa samt en massa tid.
Luktar gott gör det med....
 
Okej men är det skillnad på asfalt/tjär/svartlim?! Det är betong golvunder, jag har provar att lösa upp pappen med lösningsmedel går relativt bra, men det blir ett svart lager kvar, behöver jag få bort det eller går det att prima och dra över ett lager med flytspackel?!
 
Vet inte om du måste få bort den, i mitt fall satt den löst så det var inget att fundera på...
 
Min satt hårdare där man kan tänka sig att det gåtts mer.
Men värmepistol och golvskrapa som sagt :)

Resten vet jag inget om.
Jag la foam och laminat över.
 
  • Gilla
nernu
  • Laddar…
Till er som stöter på samma problem som jag hade.. här kommer ett svar!

Var och frågade på lite olika ställen..

Först och främst så landade jag på Bauhaus, där dem "helt säkert svarade" att det är bara att köra med golvprimer rakt på och sen är det bara att lägga Fix och sedan lägga klinker.

Tveksam som jag var åkte jag till en butik som är specialicerade på kakel/klinker/mattor.. där svarade dom att jag skulle skrapa bort så mycket det gick, sedan golvprimer för att sedan flytspackla med något speciellt spackel som något företag tagit fram för just detta problemet med tjärlim osv.. Det företaget hade sedan någon sorts matta som man la ovanpå detta, för att sedan flytspackla tunnt igen över det. Detta skall då fungera för att det inte skall spricka!
Kändes dock väldigt dyrt och överjobbat. Och dom kunde inte svara på om det faktiskt behövde slipas ner eller inte.

Dagen efter inser jag att företaget som ligger bredvid vårat kontor faktiskt är grossist av fix och fog m.m..
Kliver in och förklarar mitt problem, och presenterar de andra förslagen jag fått.. och mitt svar från dem är följande.. "NEJ FÖR I HELV***E, Du måste slipa ner till betong, annars kommer flytspacklet eventuellt Fixet bara ligga som en kaka ovanpå tjärpappen, och sedan kommer det spricka"..

Så där är svaret.. slipning är det som gäller.
Åkte till Cramo och beställde en ABS-slip.
Minns jag inte spec.en helt fel, så slipar den med en platta på 40cm diameter, ca 900rpm. Väger ca 45-50kg.
Skivan som jag använde är den med ett par "halvmånar på" som sliter upp pappen.

HELT KLOCKREN! slipade ner ca 20 kvadratmeter på 1,5h.. 2h om man tar i!
Rekommenderas.. kostade mig 870kr för ABS-maskinen + Slipskivan. Och det är en dygnshyra, så ingen tidspress. Däremot så sprätter det överallt, så täpp för dörrhål m.m.

Sen som sagt.. innehåller det asbest? Vem vet, och kommer jag aldrig få veta heller.
Men bygget stod still medan jag satt och funderade, och till slut ville jag bara få igång bygget igen. Sen om jag inte har lungor kvar om 1månad återstår att se ;)

Lycka till gubbar!
 
  • Gilla
bangomango0000 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det här en gammal tråd, men jag tänkte kolla ifall du fortfarande lever, och ifall resten av Sverige vågar sig på samma procedur. Jag har inte riktigt samma problem eftersom jag ska lägga trägolv, men infon var väldigt bra tycker jag!
 
  • Gilla
Pjankan
  • Laddar…
Jag hade svart/tjärlim på mina undergolv av betong hemma. Tog asbestprov på dem vilket kom tillbaka negativt. Gick sen över dem med flexmaskin och speciell klinga för ändamålet. Är det inte så tjockt med lim så fungerar även vanlig diamantklinga. Det dammar ganska bra även med dammsugare tillkopplad så tips att även köra med luftrenare. Vill du lägga lite mer pengar men slippa slipa av med betongslip så kan det fungera med Schönox AP, ett flytspackel för svaga underlag. Det ska fungera bra på golv med limrester.
 
A
M mattebu skrev:
Jag hade svart/tjärlim på mina undergolv av betong hemma. Tog asbestprov på dem vilket kom tillbaka negativt. Gick sen över dem med flexmaskin och speciell klinga för ändamålet. Är det inte så tjockt med lim så fungerar även vanlig diamantklinga. Det dammar ganska bra även med dammsugare tillkopplad så tips att även köra med luftrenare. Vill du lägga lite mer pengar men slippa slipa av med betongslip så kan det fungera med Schönox AP, ett flytspackel för svaga underlag. Det ska fungera bra på golv med limrester.
Snabb fråga,
Från vilket årtal var bostaden ifrån?

mvh
Orolig över att man fått i sig asbest efter att rivit upp plastmatta + grålumppapp fastsatt med svart lim
 
Cahilli skrev:
Snabb fråga,
Från vilket årtal var bostaden ifrån?

mvh
Orolig över att man fått i sig asbest efter att rivit upp plastmatta + grålumppapp fastsatt med svart lim
1951
 
  • Gilla
Anonymiserad 385710
  • Laddar…
Hej,

Hakar på denna tråd. Ska lägga vattenburen golvvärme i vår hall. Förhoppningen är också att kunna "slå två flugor i en smäll", genom att också lägga golvvärme från samma shunt i det anslutande blivande hobbyrummet. Det är i så fall också från hobbyrummets elementslingor som golvvärmeshunten (som kommer att finnas i hallen) ska "matas". Har nu rivit upp några kvadratdecimeter för att inspektera om det är möjligt att bila upp ett hål mellan de båda golven, där alltså "tillvatten" till shunten ska gå samt givetvis också golvvärmeslingan tillbaka till hobbyrummet.
Noterar då att grundplattan har en blank svart beläggning. Tänkte genast på svartlim, men varför skulle man lägga på svartlim på en platta om man inte limmar på något?
Befintligt golv är ett parkettgolv, som bör ha lagts något senare än husets byggår (1948). I inspektionshålet ser man att man lagt vass och hönsnät på plattan och ovan på det reglat med liggande 2x4", på vilket man lagt ett spontant undergolv och därefter parketten. Svartlim eller ngn form av tjära?
Gamla träspjälor, bråte, smuts och damm på ett golv eller inuti en struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplanka, nätverk, svart smutsig yta, texturvariation, inga synliga personer, oklart sammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X XaZe skrev:
Hallå där byggare!

Ämnet finns i massor, men inga svar som gör mig till mods att gå vidare i arbetet!

Som många andra har jag dragit upp plastmattan i hall och kök nu då, och under hittar vi ju så klart det dem fäst mattan med!
Det är svart och stenhårt (ej kladdigt), och luktar något åt tjära-hållet.

Skrapat bort så mycket det gått, men på i princip hela ytan så ligger det kvar ett papplager(?), dock så tunt att det svarta lyser rakt igenom.
Ytan är helt plan.

Frågan är nu vad det är, och om jag kan lägga Fix direkt på detta, eller om det måste slipas ner till betongen, och innehåller det möjligtvis asbest så är det ju ett jätteingrepp för att slipa ner detta.
Tros det att Fixet fäster om man primar ovanpå det svarta först, eller kommer det börjar spricka upp efter viss tid?.

Bilder på "det okända svarta" bifogat!

Trevlig kväll och helg på er! :)
hade sånt i min hall också under laminatmattan. 3 timmat me flexen så fick ja bort allt. Ett rent helvete men gick tillslut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.