Hej!

Vi funderar på att köpa ett hus och renovera enligt följande:

Bergvärme/FTX
Byta fönster
Ny panel
Renovera två sovrum+vardagsrum
Renovera badrum
Flytta entrén
Inreda hall+gästrum/kontor
Bygga utbyggnad (kök + allrum)
Gjuta platta till garage
Renovera/inreda kök
Bygga garage
Bygga om kök nr 2 till sovrum
Renovera badrum nr 2
Renovera fd hall + trapp till övervåningen
Fixa till trädgård + uteplats

Just nu känns det som att det finns hur mycket som helst att tänka på....
Därför undrar jag om det finns någon som har något bra tips för hur man ska organisera det hela?
 
Det första man ska tänka på är vad man kan göra innan man flyttar in.
Normalt sett brukar man säga att fixa till golv, kök o bad innan flytt. Men det verkar som ni har dubbla uppsättningar av kök bad och då är det ingen panik.
 
Skick?
Akut?
Vad ska ni göra själva?
Ska ni bo där samtidigt?
Budget?
 
Hur är det med taket, och ev. dräneringsbehov? OM taket är dåligt så är det nog det första man bör fixa. Finns det fuktproblem i en oinredd förrådskällare så behöver det inte vara jätteakut, men om det gäller boutrymmen så bör man prioritera det (egentligen överhuvudtaget inte visats i huset innan det är löst).
 
Nåt sånt här hade jag prioriterat:
Tak?
Bergvärme/FTX
Byta fönster
Renovera badrum
Renovera två sovrum+vardagsrum
Flytta entrén
Bygga utbyggnad (kök + allrum)
Renovera/inreda kök
Inreda hall+gästrum/kontor
Bygga om kök nr 2 till sovrum
Renovera badrum nr 2
Ny panel
Renovera fd hall + trapp till övervåningen
Gjuta platta till garage
Bygga garage
Fixa till trädgård + uteplats
 
Taket är okej.

Dräneringen hoppas vi är okej, annars kanske vi inte köper alls.
Den sidan vi har funderingar över är nersprängd i berg så är den inte okej vet jag inte hur man åtgärdar det. Vi ska besikta innan vi köper!

Panelen är egentligen också okej, det är trä på en tidigare putsad fasad.
Det är bara av estetiska skäl vi vill byta den, det skulle egentligen kunna vänta, men jag har fått för mig att om vi ändå ska byta fönstren så är det bäst att byta panelen samtidigt.

Vi vill helst göra så mycket som möjligt innan vi flyttar in, men samtidigt vill vi helst utnyttja HUS-avdrag för fler år. Först var vi inne på att åtgärda allt på min lista fram till utbyggnaden år 1 och sedan börja bygga ut på våren år 2. Nu börjar jag luta åt att även bygga ut innan vi flyttar in och bara vänta med at inreda den delen. Vi har som sagt två kök och två badrum som fungerar ett tag även om särskilt kök 2 är i väldigt dåligt skick. Skälet till att vi spar det till på slutet är just att kunna anvädna det när det andra rustas.

FTX behöver göras först, eftersom det är för höga radonvärden i huset nu.

När tillbyggnaden är klar så blir den för den gamla entrén, därför måste den nya göras innan tillbygganden.

Någon sa att det var billigare att gjuta plattan till garaget samtidigt som man gjuter golvet till tillbygganden, men jag vet inte om det stämmer.

Alla stora jobb i huset har vi tänkt ta hjälp med, men garaget bygger vi ev. själva.

Huset är i bra skick förutom att det inte är rustat på länge, dvs de "fel" som finns (förutom radonet) är mest att det är ofrächt och omodernt. Det är ett 50-tals hus. Vi bor billigt nu så rent ekonomsikt gör det inte så mycket om vi får dubbelt boende ett tag.
 
Evronica skrev:
Vi ska besikta innan vi köper!
Glöm inte att göra en elbesiktning!

EIO Eltest

//Patrik
 
Annat tips men det kanske inte är aktuellt, nämner det iaf:) kolla in fler objekt.
 
FTX är ju inget krav pga radon...det borde räcka med en kanalfläkt som frånluft medan ni bygger om/till....
Om ni ska ta hjälp att renovera är det bäst att göra allt invändigt innan ni flyttar in...
 
Patrik_Hed skrev:
Glöm inte att göra en elbesiktning!

EIO Eltest

//Patrik
Vad ligger priset på i runda slängar för en villa på 150m2?

Nyfiken
 
Säger som Arga Snickaren: Gör färdigt en sak innan nästa påbörjas ;-)

Om några av de delar som ligger långt ner på listan är riktitg fula kan en helg med en hink vit målarfärg göra susen för välmåendet, så att man slipper se eländet i allt för många år.

Annars är det väl energibesparande åtgärder som ska ligga högt, visar sig utsidan eller något av köken/badrummen vara i dåligt skick så att skador riskeras flyttar man ju upp dem på listan, men det behöver väl kbnappast påpekas
 
Jag hade prioriterat det som påverkar liv och hälsa, husets tekniska skick och ekonomin. Sedan brukar det vara en bra idé att flytta in och bo i huset några månader och känna in hur det fungerar innan man börjar med större ombyggnader. Och som Anna_H säger - en sak i taget. Så att ni slipper bo i ett renoveringskaos.

Om ingen av er röker kan ni vänta med radonåtgärd några år. Enligt strålsäkerhetsmyndigheten är risken att få lungcancer ca 0,4% vid 0 Bq/m3 och ca 1% vid 800 Bq/m3.

Jag hade nog snyggat till sovrum och vardagsrum billigt med lite färg och tapet och flyttat in. Sedan fixat till uppenbara problem med värmesystemet. Dvs om ni har olja nu skaffa en pelletsbrännare på blocket, om ni har el skaffa en billig luftvärmepump för 5000:- på jula. Badrum kan behöva göras också beroende på skick. Om det är tekniskt OK - snygga till med våtrumsfärg/någon ny möbel eller liknande.

Sedan lägga upp en ROT-optimerad renoveringsplan över flera år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.