Finns det några regler hur nära kommunen kan ha ett pumphus i förhållande till en villa? Pumphuset var där före villan.
 
Ödman skrev:
Pumphuset var där före villan.
Regler eller ej.
Vanligt sunt förnuft säger att fanns pumphuset på plats och i drift innan villan byggdes så får den som byggde villan stå sitt kast.
 
O
Vad är problemet?
Om villan byggdes efter pumphuset så lär inte kommunen flytta på det utan tjafs...
 
Borde inte frågan vara ...."Hur nära får jag placera huset från kommunens pumphus"? :D
 
Befintlig byggnad brukar normalt (finns undantag) vara styrande för hur man får bebygga och till vad man får bygga på gränsande tomt.
Därav tillåter man t.ex. inte nybyggnation av bostäder inom vissa avstånd från bullergenererande verksamhet som t.ex. flygplats, industri, etc.
Men du bör specificera vad som är orsaken till din fråga.
 
AndersS skrev:
Befintlig byggnad brukar normalt (finns undantag) vara styrande för hur man får bebygga och till vad man får bygga på gränsande tomt.
Därav tillåter man t.ex. inte nybyggnation av bostäder inom vissa avstånd från bullergenererande verksamhet som t.ex. flygplats, industri, etc.
Men du bör specificera vad som är orsaken till din fråga.
Finns tyvärr exempel där det gått snett till enligt mig.

Nybygge av hus nära bondgård, bonnen vill stoppa detta för det hamnar för nära, med tanke på lukt osv.
Huset får byggas, när det är klart klagar nybyggaren på att det luktar, (kom tydligen som en total överraskning för nybyggaren att det luktar från gödselstacken) och bonnen blir ålagd att åtgärda detta, vilket kostar stora pengar i ombyggnationer mm.
 
Zixten skrev:
Finns tyvärr exempel där det gått snett till enligt mig.

Nybygge av hus nära bondgård, bonnen vill stoppa detta för det hamnar för nära, med tanke på lukt osv.
Huset får byggas, när det är klart klagar nybyggaren på att det luktar, (kom tydligen som en total överraskning för nybyggaren att det luktar från gödselstacken) och bonnen blir ålagd att åtgärda detta, vilket kostar stora pengar i ombyggnationer mm.
Det stämmer, det var därför jag gjorde noteringen "finns undantag".
Men den finns även undantag åt andra hållet att man accepterar buller eller andra störningar utifrån att verksamheten/näringen bedöms så viktig att enskilda boende kan bli drabbade.
I normalfallet så är olika beslutsfattande instanser restriktiva om det finns befintlig verksamhet eller detaljplanerat för det som kan vara eller bli störande och att då bevilja bygglov för boende.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.